Aktualności
13.06.2022

Grand Prix Azerbejdżanu Seria awarii

Za nami kolejny, uliczny wyścig mistrzostw świata Formuły 1. W niedzielę dwudziestka kierowców w bolidach dziesięciu zespołów walczyła po raz piąty w historii na ulicach Baku, stolicy Azerbejdżanu. W czterech poprzednich edycjach wygrywało tu czterech różnych kierowców dwóch różnych zespołów, Mercedesa oraz Red Bulla.

W aktualnym sezonie fabryczny zespół Mercedesa po raz pierwszy od dziewięciu lat nie liczy się - na razie - w walce o tytuły mistrzowskie i mocno odstaje od czołówki. Niemiecki zespół w latach 2014-2021 zdobył osiem tytułów mistrzów świata wśród konstruktorów i siedem wśród kierowców. Po pierwszych siedmiu z dwudziestu dwóch wyścigów sezonu 2022 zajmował trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej konstruktorów. Prowadził Red Bull przed Ferrari, a tabelę z klasyfikacją generalną kierowców otwierał Max Verstappen, aktualny mistrz świata. Grand Prix Azerbejdżanu, organizowane dopiero od 2017 roku, nie padło łupem ani Ferrari ani Verstappena jeszcze ani razu. Dwa razy wygrywał tu Red Bull i dwa razy Mercedes.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

W trakcie treningów najszybsi byli kierowcy Red Bulla i Ferrari, którzy zdeklasowali konkurencję. W pierwszej sesji najlepszy czas uzyskał Perez, za którym znalazł się Leclerc i Verstappen, w drugiej Leclerc przed Perezem i Verstappenem, a w trzeciej ponownie Perez, za którym ponownie uplasował się Leclerc i Verstappen. Na sześciokilometrowej pętli Baku City Circuit nie wszystkim szło tak dobrze. Haas prowadzony przez Schumachera stracił efektownie płyny ustrojowe, problemy techniczne miał Williams prowadzony przez Latifi'ego, a kilku kierowców zaliczyło niewielkie obcierki o barierki. Osobnym problemem okazały się podmuchy wiatru, które miejscami przywiały na tor zbierane przez bolidy śmieci. Sobotnie treningi i kwalifikacje zostały opóźnione po dużym wypadku w trakcie wyścigu Formuły 2, po którym naprawy wymagały barierki.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

W klasyfikacjach po osiemnastu minutach Q1 odpadli obaj kierowcy Williamsa, obaj kierowcy Haasa oraz Stroll, który pod koniec sesji dwa razy umieścił swojego Aston Martina na barierkach. Za pierwszym razem samochód nie ucierpiał za wiele, za drugim stracił przednie skrzydło, przednie koło i wywołał czerwone flagi. W trakcie Q2 na barierkach wylądował drugi Aston Martin, bolid prowadzony przez Vettela. Po 15-minutowej sesji odpadli obaj kierowcy Alfy Romeo, obaj kierowcy McLarena oraz Ocon w Alpine. Pole position zdobył Charles Leclerc w Ferrari (czternaste pole position w karierze i już szóste w tym sezonie). Koleje pozycje zajęli: Perez i Verstappen w Red Bullach, Sainz w Ferrari, Russell w Mercedesie, Gasly w AlphaTauri, Hamilton w Mercedesie, Tsunoda w AlphaTauri, Vettel w Aston Martinie oraz Alonso w Alpine.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Niedziela, godzina trzynasta czasu polskiego. Temperatura powietrza w Baku: jakieś 30 stopni Celsjusza, temperatura toru: 48 stopni Celsjusza. Wystartowali! Cała pierwsza dziesiątka zaczyna na ogumieniu medium. Perez rusza lepiej od Leclerca, który na pierwszym zakręcie na domiar złego blokuje koła podczas hamowania i natychmiast traci prowadzenie. Okrążenie 2 z 51: Perez ma już ponad 1,3 sekundy przewagi. Vettel wyprzedził Tsunodę, o dwie pozycje awansował Albon. Okrążenie 3: kara dziesięciu sekund stop&go dla Latifiego na miejscu dziewiętnastym za naruszenie przepisów obowiązujących na gridzie - przy jego samochodzie po dozwolonym czasie pracował mechanik. Okrążenie 4: Latifi zjeżdża na karę pod garaż Williamsa i spada na ostatnie, dwudzieste miejsce.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Okrążenie 5: przewaga Pereza przekracza już 2,2 sekundy, a Leclerc ma niecałą sekundę za sobą Verstappena, który może skorzystać z DRS. Ich walka może sprawić, że Perez oddali się jeszcze bardziej. Sainz na miejscu czwartym traci już ponad trzy sekundy do Verstappena, ponad trzy sekundy do Sainza traci Russell. Okrążenie 6: Magnussen wyprzedza Albona i awansuje na miejsce piętnaste. Okrążenie 9: żółte flagi, w uliczce poza zakrętem czwartym zatrzymał się Sainz! To koniec wyścigu dla kierowcy Ferrari, jego maszyna uległa awarii. Okrążenie 10: wirtualny samochód bezpieczeństwa. Ferrari ściąga Leclerca na pit stop, w trakcie którego postój zajmuje aż 5,4 sekundy. Kierowca na ogumieniu hard wraca na tor na miejscu trzecim kilkanaście sekund za Verstappenem. Na pit stop zjeżdżają też Russel, Gasly, Hamilton, Vettel i Tsunoda. Każdy przesiada się na ogumienie hard, na którym można zaryzykować dojechanie do mety. Hamilton, który musiał czekać na obsługę w kolejce za Russellem, traci miejsce na rzecz Vettela i spada na pozycję jedenastą.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Okrążenie 13: Vettel po udanym ataku i wyprzedzeniu Ocona blokuje koła podczas hamowania, nie mieści się w torze i musi ratować się ucieczką w boczną uliczkę. Kierowca Aston Martina spada na miejsce dwunaste za Tsunodę. Okrążenie 14: Zhou wyprzedza Strolla i awansuje na miejsce czternaste. Okrążenie 15: Verstappen, któremu udało się odrobić straty wyprzedza Pereza z pomocą DRS na prostej startowej i obejmuje prowadzenie! Za nimi coraz bliżej jest Leclerc, który traci do Pereza niecałe osiem sekund. Okrążenie 16: Verstappen też podkręca tempo, ma już ponad trzy sekundy przewagi do Pereza. Okrążenie 17: pit stop Pereza, długi postój na 5,7 sekundy, przesiadka na ogumienie hard i powrót na tor na miejscu trzecim tuż przed Russella. Z tyłu Magnussen wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce czternaste. Piąty jest Alonso, szósty Norris, siódmy Ricciardo - żaden z nich jeszcze się nie zatrzymywał.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Okrążenie 18: Hamilton wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce dziewiąte, przed sobą ma teraz pusty tor. Verstappen zjeżdża na pit stop, który zajmuje 3,5 sekundy. Prowadzenie obejmuje Leclerc, który ma prawie czternaście sekund przewagi nad Verstappenem. Alonso po pit stopie spada na miejsce szesnaste. Okrążenie 20 z 51: to koniec wyścigu dla zespołu Ferrari! W bolidzie Leclerca, za którym ciągnie się chmura dymu, zawodzi silnik. Na prowadzenie wraca Verstappen. Za nim jedzie Perez i Russell. Okrążenie 21: pit stop Norrisa, który wraca na tor na miejscu piętnastym, kilka sekund za Alonso, który jest dwunasty. Okrążenie 22: Gasly awansuje na miejsce czwarte, Ricciardo spada na miejsce piąte. Tsunoda wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce siódme. Za Oconem goni Vettel i Zhou.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Okrążenie 24: problemy techniczne w Alfie Romeo prowadzonej przez Zhou. Kierowca zjeżdża do alei serwisowej i wycofuje się z wyścigu, co oznacza, że na miejsce dziesiąte awansuje Magnussen. Okrążenie 25: Vettel po dłuższej walce wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 26: na miejsce piąte awansuje Hamilton, na miejsce szóste spada Ricciardo, który jeszcze się nie zatrzymywał i który od początku jedzie na ogumieniu hard. Okrążenie 27: Alonso wyprzedza Magnussena i Ocona i wskakuje na miejsce dziewiąte. Na tym samym kółku Norris po wyprzedzeniu Albona awansuje na miejsce czternaste. Okrążenie 31: Norris awansuje na miejsce dwunaste, na miejsce trzynaste spada Bottas. Okrążenie 33: awaria Haasa prowadzonego przez Magnussena! To już czwarty bolid z silnikiem Ferrari, który odpada z wyścigu. Wirtualny samochód bezpieczeństwa.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Z przestoju korzysta Red Bull który na pit stop ściąga Verstappena i Pereza. W ich ślady idą również Russell i Hamilton w Mercedesach. Ogumienie w końcu wymienia Ricciardo, który spada na miejsce dziewiąte. Kierowca McLarena jako jedyny w pierwszej dziesiątce jedzie na ogumieniu medium. Okrążenie 35: koniec VSC. Okrążenie 36: Hamilton wyprzedza Tsunodę i awansuje na miejsce piąte. Niedługo później okazuje się, że u Tsunody połamał się ruchomy płat tylnego skrzydła i otwiera się tylko jego połowa. Mechanicy na pit stopie "naprawiają" skrzydło taśmą klejącą, ale o użyciu DRS nie ma już mowy. Tsunoda spada na miejsce trzynaste i wraca na tor jako jedyny na ogumieniu soft. Okrążenie 41 z 51: problemy u Verstappena, zespół komunikuje kierowcy, że do końca wyścigu nie może używać DRS. Nie powinno to mieć większego znaczenia, lider ma kilkanaście sekund przewagi.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Okrążenie 44: Gasly traci miejsce czwarte na rzecz Hamiltona. Za dwoma Red Bullami plasują się teraz dwa Mercedesy. McLaren, który ma kierowców na miejscach ósmym i dziewiątym, goniących za Alonso, przymierza się do ewentualnej zmiany pozycji. Nic jednak nie wskazuje na to aby Ricciardo mógł zaatakować Alonso i nic nie wskazuje na to, aby Norris zbliżył się do Ricciardo na niecałą sekundę i mógł przejąć inicjatywę. Okrążenie 46 z 51: kara doliczenia pięciu sekund dla Latifi'ego za ignorowanie niebieskich flag. Z wyścigu z powodu rosnących wibracji wycofuje się Stroll w Aston Martinie, który zajmował miejsce czternaste. Okrążenie 50: Verstappen komunikuje, że coś wpadło między jego stopy i obawia się, że może zablokować jeden z pedałów.

Zdjęcie Grand Prix Azerbejdżanu

Tegoroczne Grand Prix Azerbejdżanu zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappen w Red Bullu. Była to dwudziesta piąta wygrana kierowcy w karierze i piąta w tym roku. Kolejne miejsca zajęli: Perez w drugim Red Bullu (najszybsze okrążenie w wyścigu), Russell i Hamilton w Mercedesach (trzecie podium Russella w tym roku), Gasly w AlphaTauri, Vettel w Aston Martinie (najlepszy wynik kierowcy i zespołu w tym roku), Alonso w Alpine, Ricciardo i Norris w McLarench oraz Ocon w Alpine. Po ośmiu wyścigach z dwudziestu dwóch Verstappen powiększył przewagę punktową w klasyfikacji generalnej z 9 do 21 punktów. Na miejsce drugie awansował Perez, na trzecie spadł Leclerc. Przewaga Red Bulla w generalce konstruktorów wzrosła z 36 aż do 80 punktu. Kolejny wyścig, GP Kanady, zaplanowano już na najbliższą niedzielę, 19 czerwca.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)150 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)129 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)116 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)99 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)83 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull279 pkt.
Ferrari199 pkt.
Mercedes-AMG165 pkt.
McLaren65 pkt.
Alpine47 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij