Aktualności
01.08.2022

Grand Prix Węgier Twarda lekcja

Formuła 1 przeszła w stan przerwy wakacyjnej, którą zaplanowano na prawie cały miesiąc. Ostatnią rundą mistrzostw świata przed chwilą wytchnienia był wczorajszy wyścig na torze Hungaroring na Węgrzech, który odwiedzany jest nieprzerwanie od 1986 roku. Rok temu niespodziewanie triumfował tu Ocon w bolidzie zespołu Alpine.

Na kilka dni przed tegorocznym wyścigiem na Węgrzech decyzję odnośnie swojej przyszłości w Formule 1 ogłosił Sebastian Vettel. Niemiecki kierowca razem z końcem sezonu 2022 zakończy karierę po piętnastu latach startów. Vettel zadebiutował w Formule 1 w połowie sezonu 2007 w wieku niespełna 20 lat za kierownicą samochodu BMW, a w drugiej połowie sezonu dołączył do zespołu Toro Rosso. We wrześniu roku 2008 wygrał swoje pierwsze grand prix, GP Włoch. W sezonie 2009 dołączył do Red Bulla, z którym w latach 2010-2014 zdobył cztery tytuły mistrza świata z rzędu. W sezonie 2015 dołączył do zespołu Ferrari, w którym dwa razy został sklasyfikowany na miejscu drugim w generalce kierowców. W roku 2021 przesiadł się do Aston Martina, z którym zdobył swoje ostatnie podium, miejsce drugie w zeszłorocznym GP Azerbejdżanu. Na koncie Vettela znajdują się 53 zwycięstwa w grand prix, 122 występy na podium, 57 pole position, 38 najszybszych okrążeń i prawie 300 startów.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Kolejna wizyta Formuły 1 na Węgrzech zapowiadała się na deszczową. W piątek, kiedy to na treningach w Alfie Romeo ponownie pojawił się Robert Kubica, było sucho. Dwie pierwsze sesje zdominowało Ferrari: najpierw najszybszy był Sainz, później Leclerc. Między nimi plasowali się Verstappen oraz Norris. W sobotę nad prawie 4,4-kilometrowym Hungaroringiem padał deszcz. Treningi na mokrym torze na ogumieniu przejściowym i deszczowym przyniosły nieoczekiwane wyniki i prawie 7-sekundowy rozjazd między miejscem pierwszym i dwudziestym. Najszybszy okazał się... Latifi w Williamsie, za którym uplasował się Leclerc oraz... Albon w drugim bolidzie produkcji Williamsa. Deszczową sesję na kilka minut przerwał Vettel, który zostawił swojego Aston Martina na barierkach.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Do czasu kwalifikacji sytuacja na torze i nad torem uległa znacznej poprawie. Deszczowe chmury wycofały się na linię horyzontu, a na tor można było już śmiało wyjeżdżać na slickach. Po Q1, w trakcie którego z każdą minutą poprawiała się przyczepność, odpadli obaj kierowcy Williamsa, obaj kierowcy AlphaTauri oraz Vettel w Aston Martinie. Po Q2, pod koniec którego zapowiadało się na powrót opadów, odpadli obaj kierowcy Haasa, Stroll w Aston Martinie, Zhou w Alfie Romeo oraz niespodziewanie Perez w Red Bullu. Pole position po raz pierwszy w swojej karierze sensacyjnie zdobył Russell w Mercedesie, który ustanowił swoje najlepsze okrążenie w samej końcówce Q3. Na kolejnych pozycjach znaleźli się: Sainz i Leclerc w Ferrari, Norris w McLarenie, Ocon i Alonso w Alpine, Hamilton w Mercedesie, Bottas w Alfie Romeo, Ricciardo w McLarenie oraz Verstappen w sprawiającym duże problemy Red Bullu.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Niedziala, godzina 15:00 czasu polskiego. Nad torem wieje i czuć nadciągający deszcz. Za chwilę start wyścigu. Jest na tyle chłodno, że Red Bull przed startem zmienia opony na soft, na takiej mieszance zaczyna też Russell, Ferrari zostaje na medium. Sainz na pierwszym zakręcie znajduje się bok w bok z Russellem, ale to kierowca Mercedesa utrzymuje się na prowadzeniu. Hamilton wyprzedza obu kierowców Alpine, którzy walczą ze sobą. Żółte flagi: Albon po kolizji z Vettelem ma uszkodzone przednie skrzydło. Okrążenie 2: wirutalny samochód bezpieczeństwa, na torze jest za dużo odłamków. Okrążenie 3: zielone flagi, Russell prowadzi z przewagą już ponad 2,5 sekundy. Okrążenie 5: Verstappen awansuje na miejsce siódme, Alonso spada na ósme. Okrążenie 7: Verstappen wyprzedza Ocona w drugiej maszynie Alpine, a przed Alonso awansuje Perez. Okrążenie 9: Ocon spada za Pereza. Okrążenie 10 z 70: Russell prowadzi ze stałą przewagą ponad dwóch sekund nad najbliższym Ferrari. Na ostatnie miejsce z miejsca dziesiątego spada Magnussen, który musiał zjechać na wymianę przedniego skrzydła.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 12: Hamilton wyprzedza Norrisa, który kilka sekund później traci pozycję również na rzecz Verstappena. Okrążenie 13: Norris traci miejsce szóste na rzecz Pereza. Verstappen zgłasza kolejne problemy z samochodem, który zawiódł go już wcześniej podczas kwalifikacji. Okrążenie 15: pit stop Norrisa, który chwilowo opuszcza pierwszą dziesiątkę. Okrążenie 16: tempo Russella wyraźnie spadło, Sainz jest już niecałą sekundę za nim, niecałą sekundę do Sainza w drugim Ferrari traci Leclerc. Pod koniec okrążenia Russell zjeżdża na wymianę ogumienia na zestaw medium, opony zmienia również Verstappen. Russell spada na miejsce szóste bok w bok z Alonso, Verstappen spada na miejsce ósme za Alonso. OKrążenie 18: pit stop Sainza, który po 3,7-sekundowym postoju przesiada się na ogumienie medium. Sainz wraca na tor za Oconem, którego dopiero co wyprzedził Russell. Na prowadzeniu zostaje samotnie Leclerc ponad dziesięć sekund przed Hamiltonem i ponad szesnaście sekund przed Perezem.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 19: pit stop Pereza, który spada na miejsce dziesiąte między dwóch kierowców Alfy Romeo. Sainz wyprzedza Ocona. Okrążenie 20: 2,8-sekundowy pit stop Hamiltona, który spada na miejsce siódme za Alonso. Verstappen awansuje na miejsce piąte, Perez awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 21: Verstappen jest już czwarty, na pozycję piątą spada Ocon. Okrążenie 22: 2,9-sekundowy pit stop Leclerca, który wraca na tor na miejscu drugim za Russella i przed Sainza. Kierowca Mercedesa ma prawie trzy sekundy przewagi. Alonso po pit stopie spada poza pierwszą dziesiątkę i dla odmiany przesiada się na opony hard. Niedługo później na opony hard w drugim Alpine przesiada się także Ocon, który po wyjeździe z pitów znajduje się bok w bok z Alonso. Na walce kierowców Alpine korzysta Ricciardo, który zdobywa dwie pozycje i awansuje na miejsce dziesiąte! Stawkę zamykają dwa Williamsy przed dwoma Haasami... przed dwoma AlphaTauri... przed dwoma Aston Martinami... przed dwoma Alpine. W pierwszej dziesiątce jadą obie Alfy Romeo, które jeszcze się nie zatrzymywały.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 26: Leclerc jest już niecałą sekundę za liderem. Okrążenie 27: Alonso traci pozycję na rzecz Strolla, pierwszą dziesiątkę po pit stopie opuszcza Bottas. Okrążenie 28: pierwszy atak Leclerca na Russella, na razie nieudany. Po pit stopie pierwszą dziesiątkę opuszcza Zhou. Okrążenie 31 z 70: Leclerc wyprzedza Russella na pierwszym zakręcie z pomocą DRS i wychodzi na prowadzenie. W tym czasie przed Ocona na miejsce dziewiąte awansuje Stroll, a Alonso zostaje wyprzedzony przez Vettela. Okrążenie 33: niecałą sekundę za Russellem jest momentami już Sainz, któremu nie udaje się jednak zbliżyć jeszcze bardziej. Nad Hungaroringiem pojawiają się pierwsze krople deszczu, ale zapowiada się na to, że nie powinno mocniej padać. Okrążenie 35: żółte flagi, panowanie nad swoim bolidem stracił Tsunoda, który po poślizgu zatrzymał się w poprzek toru. Okrążenie 38: przewaga Leclerca na prowadzeniu przekracza już pięć sekund. Cały czas kropi, tor stał się na tyle wilgotny, że miejscami jest bardzo ślisko i coraz więcej kierowców zgłasza problemy z przyczepnością.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 39: 2,4-sekundowy pit stop Verstappena, który dostaje kolejny zestaw ogumienia medium i spada na miejsce szóste za Pereza. Chwilę później pit stopem Russella odpowiada Mercedes, a Leclerca ściąga do siebie Ferrari. Leclerc dostaje... ogumienie hard, które w tych warunkach nie wygląda na najlepszy wybór. Russell, na ogumieniu hard, po pit stopie spada za Verstappena. Na prowadzeniu zostaje Sainz przed Hamiltonem. Okrążenie 41: Perez przepuszcza Verstappena, który na prostej startowej ma niecałą sekundę przed sobą Leclerca. Verstappen wyprzedza kierowcę Ferrari i awansuje na miejsce trzecie! Ale nie na długo. Okrążenie 42: błąd Verstappena, który wykręca piruet! Po poślizgu spada kilka sekund za Leclerca i ma tuż za sobą Pereza oraz atakującego Russella. Russell korzysta z zamieszania i wskakuje między dwa Red Bulle. Okrążenie 43: 2,1-sekundowy pit stop Pereza, który spada na miejsce szóste przed dwa McLareny. Na miejsce dziewiąte po swoim pit stopie spada Norris, który jako drugi kierowca w pierwszej dziesiątce dostał ogumienie hard.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 45: Verstappen ponownie wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce trzecie. Okrążenie 47: 4,6-sekundowy pit stop Sainza, przesiadka na ogumienie soft, spadek na miejsce piąte. Na prowadzeniu zostaje Hamilton. Żółte flagi: poza torem znalazł się Stroll, w którego uderzył Ricciardo (pięć sekund kary dla zawodnika McLarena). Okrążenie 50: Leclerc ma niecałą sekundę za sobą Russella, który przez kilka okrążeń nie znajduje sposobu na wyprzedzenie czerwonego Ferrari. Okrążenie 52: pit stop Hamiltona, przesiadka na ogumienie soft, spadek na miejsce piąte ze stratą ponad pięciu sekund do Sainza. Prowadzenie przejmuje Verstappen. Okrążenie 54: Russell awansuje na miejsce drugie, na miejsce trzecie po małym poślizgu na ostatnim zakręcie spada Leclerc. Okrążenie 55 z 70: Ferrari... ściąga Leclerca na trzeci pit stop w wyścigu. Kierowca wraca na tor na ogumieniu soft na miejscu szóstym za Pereza i przed Norrisa. Na miejsce trzecie wskakuje Sainz. Prognoza pogody: za dwa okrążenia na sile mogą przybrać opady deszczu, ale mają być tylko chwilowe.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Okrążenie 60: Verstappen prowadzi z przewagą ponad dziewięćiu sekund nad Russellem, musi teraz tylko zadbać o swoje opony. Cały czas do pierwszej trójki zbliża się Hamilton. Okrążenie 63: Hamilton wyprzedza Sainza i wskakuje na miejsce trzecie. Okrążenie 65: na miejsce trzecie spada Russell, na miejsce drugie awansuje Hamilton. Verstappen jedzie po pewne zwycięstwo z przewagą prawie jedenastu sekund. Deszcz? Cały czas wisi w powietrzu. Okrążenie 67: zmiana kolejności Aston Martinów, Vettel awansuje na miejsce dziesiąte, na miejsce jedenaste spada Stroll. Okrążenie 68: żółte flagi w drugim i trzecim sektorze, poza torem zatrzymuje się Bottas w Alfie Romeo, która straciła moc. Wirtualny samochód bezpieczeństwa. Okrążenie 69 z 70: zielone flagi. Zaczął padać deszcz, ale na ostatnim okrążeniu niczego to już nie zmienia.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Tegoroczne Grand Prix Węgier zakończyło się wygraną Maxa Verstappena w Red Bullu, który startował z miejsca dziesiątego. Była to już ósma wygrana kierowcy w tym sezonie. Kolejne miejsca zajęli: Hamilton i Russell w Mercedesie (najszybsze okrążenie wyścigu w wykonaniu Hamiltona), Sainz w Ferrari, Perez w Red Bullu, Leclerc w Ferrari, Norris w McLarenie, Alonso i Ocon w Alpine oraz Vettel w Aston Martinie. Po trzynastu wyścigach z dwudziestu dwóch Verstappen po raz kolejny powiększa swoją przewagę w klasyfikacji generalnej kierowców (z 63 aż do 80 punktów). Red Bull oddala się w tabeli konstruktorów od Ferrari, jego przewaga wzrosła z 82 do 97 punktów. Coraz bliżej Ferrari jest Mercedes: różnica 66 punktów po jedenastu wyścigach, 44 punktów po dwunastu i już tylko 30 po trzynastu. Kolejny wyścig, GP Belgii na Spa-Francorchamps, będzie miał miejsce 28 sierpnia.

Zdjęcie Grand Prix Węgier

Aktualizacja 02.08.2022 / Miejsce, które w Aston Martinie zwolnił Vettel, utrzymało się puste tylko kilka dni. Wczoraj, niecałą dobę po zakończeniu wyścigu, ogłoszono, że w przyszłym roku do zespołu brytyjskiej marki w ramach kilkuletniego kontraktu dołączy... Fernando Alonso! Alonso, który w lipcu świętował swoje 41 urodziny, startuje w mistrzostwach świata od 2001 roku, w którym debiutował w zespole Minardi; w sezonie 2002 pełnił tam rolę kierowcy testowego. W latach 2003-2006 jeździł dla Renaulta, z którym zdobył dwa tytuły mistrza świata, na rok 2007 przesiadł się do McLarena, na lata 2008-2009 wrócił do Renaulta, w latach 2010-2014 jeździł dla Ferrari, a sezony 2015-2018 spędził w McLarenie. W sezonie 2021 wrócił do Formuły 1 po dwuletniej przerwie do zespołu Alpine.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)258 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)178 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)173 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)158 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)156 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull431 pkt.
Ferrari334 pkt.
Mercedes-AMG304 pkt.
Alpine99 pkt.
McLaren95 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij