Aktualności
07.09.2022

KTM X-Bow GT-XR Nieokiełznany temperament

Od dwóch sezonów samochody marki KTM, coupe z serii X-Bow, walczą z powodzeniem w europejskich mistrzostwach klasy GT2. Doświadczenia torowe od kilku miesięcy przekuwane były również w nowy model przeznaczony do poruszania się po zwykłych drogach. Prace zostały właśnie ukończone: oto zupełnie nowy X-Bow GT-XR.

X-Bow, lekki samochód sportowy z węglowym kadłubem od włoskiej Dallary i centralnie umieszczonym silnikiem od Audi, produkowany jest przez austriackie zakłady KTM od 2008 roku. Pierwsze wcielenie przyjęło postać spartańskiego speedstera, który z czasem doczekał się licznych udogodnień i zamkniętej wersji nadwoziowej. Prawie trzy lata temu narodził się wyścigowy X-Bow GT2 z zupełnie nowym nadwoziem i rozwijającym ponad 500 koni mechanicznych silnikiem, który w pucharze GT2 European Series rywalizuje obecnie z maszynami takich marek, jak Audi, Lamborghini i Porsche. Dziś zadebiutował X-Bow GT-XR, wersja drogowa wywodząca się bezpośrednio ze ścigacza GT2.

Zdjęcie KTM X-Bow GT-XR

GT-XR idzie na pewne kompromisy, zwłaszcza jeśli chodzi o aerodynamikę czy wykończenie kabiny, w której w każdym miejscu prześwituje kadłub z włókien węglowych, ale pozostaje wierny swoim zasadom. Jedna z nich to... brak drzwi. Do środka dostaniemy się po podniesieniu całej kopuły z przednią i bocznymi szybami i dachem. Za plecami kierowcy i pasażera udało się wygospodarować niewielką przestrzeń bagażową o pojemności 160 litrów. W pakiecie: adaptacyjne wspomaganie kierownicy, klimatyzacja, kamera wspomagająca parkowanie, cyfrowe lusterko, system telemetryczny MoTec, zawieszenie z amortyzatorami Sachs oraz zbiornik paliwa o pojemności aż 96 litrów, który może zapewnić zasięg ponad 1000 kilometrów.

Zdjęcie KTM X-Bow GT-XR

Węglowy kadłub X-Bow, sprawdzający się od lat na torach wyścigowych całego świata, waży tylko 89 kilogramów, a masa całego samochodu sięga tylko 1130 kilogramów na sucho. Turbodoładowany, 5-cylindrowy silnik Audi o pojemności 2,5 litra rozwija po licznych modyfikacjach okrągłe 500 koni mechanicznych oraz 581 niutonometrów. Napęd na tylne koła przenosi dwusprzęgłowa, 7-stopniowa przekładnia DQ500 z grupy Volkswagena oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. X-Bow GT-XR może rozpędzić się do 280 km/h. Samochód będzie produkowany w zakładach KTM w miejscowości Graz w Austrii w ograniczonej licznie egzemplarzy (rocznie budowane jest około 100 egzemplarzy wyścigowych i drogowych modeli X-Bow każdej specyfikacji). Cena za sztukę: 285 tysięcy euro plus podatki i inne opłaty (aktualnie to równowartość co najmniej 1,3 miliona złotych).

Skomentuj na forumUdostępnij