Aktualności
20.09.2022

Lamborghini LMDh Konkretna specyfikacja

Do debiutu zupełnie nowych, wyścigowych prototypów klasy LMDh zostały dokładnie cztery miesiące. W styczniu przyszłego roku maszyny spotkają się po raz pierwszy na treningach Roar Before The 24, a później staną do walki w 24-godzinnym wyścigu na Daytonie. W sezonie 2024 będzie ich jeszcze więcej: wśród nowo przybyłych zobaczymy Lamborghini.

Prototypy klasy Le Mans Daytona h, bazujące na podwoziach jednego z czterech homologowanych producentów i wykorzystujące standardowe w całej klasie elementy hybrydowych układów napędowych, opanują w przyszłym roku mistrzostwa świata World Endurance Championship i północnoamerykański puchar SportsCar Championship. Nowe maszyny w WEC utworzą grupę Hypercar razem z prototypami Le Mans Hypercar, które zastąpiły LMP1. W pucharze SSC nowe LMDh wejdą w miejsce prototypów DPi (Daytona Prototype International) i razem z LMH utworzą grupę Grand Touring Prototype. W przyszłym roku w WEC i SCC ze swoimi LMDh pojawią się Cadillac i Porsche, a tylko w SCC zobaczymy nową Acurę i BMW. BMW rozszerzy swój program o WEC w sezonie 2024, w którym pojawi się także Lamborghini i Alpine. Audi zrezygnowało ze swojego LMDh na rzecz projektu układu napędowego dla Formuły 1.

Zdjęcie Lamborghini LMDh

Lamborghini ogłosiło swój program LMDh w maju tego roku. Mimo przynależności do koncernu Volkswagena marka poszła w zupełnie innym kierunku, niż Audi i Porsche, które nawiązały współpracę z Multimatic. Prototyp Lamborghini zostanie oparty na węglowym kadłubie produkcji francuskiego Ligier Automotive, które wspomagało już Peugeota przy opracowaniu prototypu klasy LMH, modelu 9X8. Różne elementy z włókien węglowych dla Lamborghini produkować będą zakłady HP Composites, z którymi marka współpracuje od dawna przy okazji modeli GT3 oraz Super Trofeo. W tym tygodniu włosi zdradzili konfigurację jednostki napędowej. Prototyp otrzyma zupełnie nowy silnik V8 o kącie rozwidlenia 90° z dwiema turbosprężarkami, który powstaje od zera w oddziale Squadra Corse i nie ma nic wspólnego z silnikami Porsche czy Audi.

Zdjęcie Lamborghini LMDh

Zgodnie z przepisami każde LMDh będzie korzystać z hybrydowego układu napędowego z akumulatorami od Williams Advanced Engineering, silnikiem elektrycznym i przetwornicą od Boscha oraz 7-stopniową skrzynią biegów od Xtrac. Napęd przenoszony jest wyłącznie na tylne koła. Masę minimalną każdego samochodu ustalono na 1030 kilogramów, a maksymalną moc układu napędowego na okolice 707 koni mechanicznych (zależnie od regulacji Balance Of Performance, zmienianych z wyścigu na wyścig i zależnych od takich czynników, jak tempo i obecność rywali). Lamborghini wystartuje w sezonie 2024 w World Endurance Championship oraz SportsCar Championship. W topowej klasie WEC, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami, będzie wówczas walczyć aż dziesięciu producentów: Alpine, BMW, Cadillac, Ferrari, Glickenhaus, Lamborghini, Peugeot, Porsche, Toyota oraz Vanwall!

Skomentuj na forumUdostępnij