Aktualności
23.09.2022

Renault R5 Turbo 3E Niezbyt poważny

Pięćdziesiąt lat temu we Francji przyszedł na świat Renault 5. Auto stało się z miejsca przebojem, produkowane było w dwóch generacjach do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych, a w latach osiemdziesiątych doczekało się szalonej wersji Turbo z silnikiem umieszczonym centralnie. To właśnie do Turbo nawiązuje najnowsze dzieło Renaulta, koncept R5 Turbo 3E.

Słynne 5 Turbo, które wypatroszono i poszerzono tak, aby umieścić bezpośrednio za plecami i pasażera jednostkę napędową, pojawiło się na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Model doczekał się dwóch serii, które wyprodukowano w niespełna pięciu tysiącach egzemplarzy. Pierwszą napędzał rzędowy, 4-cylindrowy silnik o pojemności prawie 1,4 litra, drugą silnik powiększony do 1,5 litra. Moc autka, które miało tylko 3,66 metra długości i ważyło niecałą tonę, przekraczała 160 koni mechanicznych, a wersje rajdowe przekraczały 270 KM. Dziś silniki spalinowe są w coraz większej niełasce. Koncept R5 Turbo 3E, którym Renault świętuje pięćdziesiąte urodziny "Piątki", jest elektryczny.

Zdjęcie Renault R5 Turbo 3E

Koncept R5 Turbo 3E nawiązuje wyglądem bezpośrednio do słynnych przodków, ale kompozycja różnych detali i kolorów sprawia, jakby został wyjęty prosto z filmu science-fiction. Wykończenie wnętrza, w którym umieszczono węglowe kubełki, pasy bezpieczeństwa i kierownicę firmy Sabelt, także nawiązuje do pierwszego 5 Turbo. Przed kierowcą, na wzór dziesięciu zegarów z 5 Turbo, umieszczono dziesięć małych wyświetlaczy. To nie wszystko: we współpracy z projektantem La Fameuse przygotowano pasujące do koncepcji kombinezon i kask dla kierowcy. Już w najbliższy weekend całość będzie można podziwiać podczas konkursu elegancji Chantilly Arts & Elegance pod Paryżem, a w połowie października na salonie samochodowym w Paryżu.

Zdjęcie Renault R5 Turbo 3E

R5 Turbo 3E nie tylko wygląda, ale również jeździ. Auto o nietypowych proporcjach - cztery metry długości, ponad dwa metry szerokości i 254-centymetrowy rozstaw osi - bazuje na rurowej ramie przestrzennej i waży tylko 980 kilogramów. Plus 520 kilogramów litowo-jonowych baterii o pojemności 42 kWh, które zasilają dwa silniki elektryczne na tylnej osi. Moc układu napędowego sięga około 380 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy dochodzi do 700 niutonometrów. Auto rozpędza się do setki w czasie 3,5 sekundy i może rozwinąć maksymalnie 200 kilometrów na godzinę. Wśród zaprogramowanych trybów jazdy znalazł się tryb Drift.

Skomentuj na forumUdostępnij