Aktualności
19.12.2022

Isotta Fraschini Tipo 6 LMH-C Wspólny wysiłek

Projekt zupełnie nowego samochodu wyścigowego klasy Le Mans Hypercar marki Isotta Fraschini nabiera coraz konkretniejszych kształtów. Rozpoczęto już budowę pierwszego egzemplarza, zdradzono jego pełną specyfikację i w dalszym ciągu planuje się jego debiut w World Endurance Championship już w przyszłym roku.

Początki włoskiej marki sięgają przełomu XIX i XX wieku, a regularna produkcja jej samochodów osobowych zakończyła się jeszcze w latach czterdziestych. Dziś Isotta Fraschini to zupełnie nowe przedsięwzięcie pod zupełnie nowymi rządami, które szykuje się do wielkiego odrodzenia. Pierwszym, zupełnie nowym samochodem marki na nowe stulecie będzie ścigacz Tipo 6 LMH-C klasy Le Mans Hypercar na długodystansowe mistrzostwa świata, obok którego powstanie również wersja drogowa na sprzedaż (przepisy dopuszczają do rywalizacji marki, które produkują własne samochody drogowe, nawet w pojedynczych egzemplarzach). Pojazd pokazano na razie jedynie na kilku wizualizacjach - pierwsza sztuka jest dopiero składana i ma zacząć jeździć na niecałe dwa miesiące.

Zdjęcie Isotta Fraschini Tipo 6 LMH-C

Tipo 6 LMH-C ma być hybrydowym LMH z napędem obu osi, pod którym podpiszą się specjaliści z całego kontynentu. Na karoserię i aerodynamikę pojazdu ma odpowiadać przede wszystkim Williams Advanced Engineering, od Williamsa mają pochodzić również baterie. Autorską jednostkę napędową przygotowuje Michelotto oraz HWA. Wybór padł na widlastą szóstkę o pojemności trzech litrów z jedną turbosprężarką. Skrzynię biegów i elementy układu napędowego przedniej osi dostarcza XTrac. Budową węglowego kadłubu i węglowej karoserii zajmuje się włoskie ARS Tech, które wcześniej pracowało m.in. z Ginettą nad wyścigowym prototypem klasy LMP1. Cały samochód ma być złożony w zakładach Michelotto. Prace aerodynamiczne są prowadzone m.in. z wykorzystaniem tunelu aerodynamicznego Saubera.

Zdjęcie Isotta Fraschini Tipo 6 LMH-C

Zgodnie z przepisami klasy Le Mans Hypercar samochód musi ważyć co najmniej 1030 kilogramów i może generować do około 700 koni mechanicznych (zależnie od przepisów Balance Of Performance, regulowanych z wyścigu na wyścig). Tipo 6 LMH-C ma wyjechać na pierwsze testy w lutym przyszłego roku. W tym czasie do Michelotto mają trafić dwa kolejne podwozia, jedno przeznaczone do budowy wersji drogowej. Isotta Fraschini miałaby wystartować w World Endurance Championship już w przyszłym roku ze zgłoszeniem na cały sezon, choć start we wszystkich wyścigach nie jest możliwy (debiut planowany jest na majowy wyścig na Spa-Francorchamps, trzecią rundę jedenastego sezonu WEC). Na sezon 2024 planowane jest wystawienie nie jednego, ale dwóch samochodów. Prototypy LMH rządzą w WEC od dwóch lat, w ciągu których swoje pojazdy przygotowała Toyota, Glickenhaus oraz Peugeot. W przyszłym roku dołączy do nich Ferrari i Vanwall, a także prototypy klasy Le Mans Daytona h od Porsche i Cadillaca.

Skomentuj na forumUdostępnij