Aktualności
14.06.2023

Nyobolt EV Kwestia czasu

Od początku kariery współczesnych samochodów elektrycznych skutecznym środkiem na odstraszenie od ich użytkowania są długie czasy ładowania baterii i dostępność niezawodnych punktów ładowania. Nyobolt twierdzi, że jest na prostej drodze do rozwiązania tych problemów. Możliwości firmy prezentuje prototyp zbudowany na bazie Elise.

Nyobolt to brytyjskie przedsięwzięcie, które działa oficjalnie od 2019 roku i skupia się na technologiach związanych z bateriami, które można by w najbliższej przyszłości wykorzystać między innymi w samochodach produkowanych seryjnie. Firma postawiła sobie za cel znaczną redukcję czasu ładowania i znaczne wydłużenie żywotności baterii poprzez zastosowanie nowych materiałów oraz autorskich rozwiązań w zakresie konstrukcji całej paczki baterii i oprogramowania. Zupełnie nowe rozwiązania od Nyobolt zastosowano na przykładzie prototypu małego, sportowego coupe, dla którego punktem wyjścia był słynny Lotus Elise z połowy lat dziewięćdziesiątych. Samochód przygotowano we współpracy ze studiem projektowym Callum Design oraz Julianem Thomsonem, któremu podsunięto nowe zadanie dwa lata temu.

Zdjęcie Nyobolt EV

Za studiem Callum stoi oczywiście Ian Callum, który ma na koncie takie projekty, jak Aston Martin Vanquish, Vantage oraz DB9, a także Jaguary F-Type, F-Pace, XJ oraz I-Pace. Kształty prototypu Nyobolt EV nakreślił Julian Thomson, który na początku lat dziewięćdziesiątych odpowiadał za pierwszego Lotusa Elise i który obecnie pracuje w General Motors Advanced Design Europe. Pomysł na auto Nyobolt był bardzo prosty: przenieść oryginalne Elise w drugą dekadę dwudziestego pierwszego wieku. I wyposażyć je w nowoczesny, elektryczny układ napędowy. Małe coupe w porównaniu do pierwszego Elise jest o około 100 milimetrów szersze, o około 150 milimetrów dłuższe i porusza się na kołach z 19-calowymi felgami, o których trzydzieści lat temu w autach podobnego formatu nikomu się nie śniło (pierwsze Elise poruszało się na kołach z 15-calowymi felgami z przodu i 16-calowymi z tyłu).

Zdjęcie Nyobolt EV

W samochodzie zainstalowano litowo-jonowe baterie Nyobolt, które mają być znacznie mniejsze, lżejsze i szybsze w ładowaniu od rozwiązań stosowanych obecnie oraz złącze do ładowania Type 2. Paczka baterii legitymuje się pojemnością 35 kilowatogodzin, która ma wystarczyć na uzyskanie 250 kilometrów zasięgu. Ładowanie baterii w trybie szybkiego ładowania ma zajmować jedynie sześć minut, ładowanie w zakresie 25-75% ma zajmować tylko trzy minuty. W trakcie testów przeprowadzono blisko dwa tysiące cykli szybkiego ładowania bez znaczącego pogorszenia się parametrów całego układu. Baterie Nyobolt miałyby trafić do limitowanej produkcji już na początku przyszłego roku, a w roku 2026 miałaby zostać uruchomiona produkcja masowa. W pierwszej kolejności miałyby trafić do branży robotyki. Obecnie trwają już rozmowy nad wykorzystaniem ich w samochodach produkowanych seryjnie.

Skomentuj na forumUdostępnij