Grand Prix Wielkiej Brytanii - Jedenaście zespołów
W miniony weekend Formuła 1 gościła na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii, gdzie swoje siedziby ma większość zespołów. Mistrzostwa świata odwiedzają to miejsce nieprzerwanie od 1987 roku, a w ostatnich dziesięciu latach wygrywali tu wyłącznie kierowcy tylko dwóch zespołów: osiem razy Mercedesa-AMG oraz dwa razy Ferrari.
Grand Prix Wielkiej Brytanii na Silverstone otworzyło pierwszy sezon mistrzostw świata Formuły 1 w historii w 1950 roku. Do roku 1986 wyścig organizowano na przemian również na torach Aintree oraz Brands Hatch, a od 1987 roku rządzi wyłącznie Silverstone. Red Bull, który dominuje w tym roku, wygrał tu ostatni raz w sezonie 2012. Wszystko wskazywało na to, że w tym roku ulegnie to zmianie: w piątkowych sesjach treningowych najszybszy był Verstappen, który ma za sobą serię pięciu zwycięstw z rzędu. W sobotnich treningach, podczas których nad tor nadciągnął deszcz, najszybszy był Leclerc w Ferrari, który przesiedział całe FP2 po awarii elektryki w jego bolidzie. W pierwszej trójce w treningach widzieliśmy też Pereza w Red Bullu, Sainza w Ferrari, Alonso w Aston Martinie i... trzy razy Albona w nieoczekiwanie szybkim Williamsie, który zmienił malowanie z okazji 800 startów w grand prix Formuły 1. Na torze i w boxach na Silverstone pojawił się jedenasty zespół: ekipa filmowa pracująca nad filmem z Bradem Pittem w roli głównej kierowcy wyścigowego.
Sobotnie kwalifikacje na suchym, ale w dalszym ciągu bardzo śliskim torze zaczęły się od żółtych i czerwonych flag: Hamiltona z trudem uciekającym ze żwirowego pobocza i awarii Haasa prowadzonego przez Magnussena. Na Q1 odpadli obaj kierowcy AlphaTauri, Zhou w Alfie Romeo, Magnussen i niespodziewanie Perez w Red Bullu. Po Q2 z dalszą jazdą pożegnali się Hulkenberg w Haasie, Stroll w Astron Martinie, Ocon w Alpine, Sargeant w Williamsie oraz Bottas w Alfie Romeo (który dostał zdyskwalifikowany za brak wystarczającej ilości paliwa do przeprowadzenia regulaminowych kontroli). Pole position po raz siódmy w tym roku i piąty z rzędu zdobył Verstappen w Red Bullu. Tuż za nim niespodziewanie uplasowały się dwa zmodernizowane McLareny w zmienionym malowaniu ze srebrnymi pasami: Norris drugi, Piastri trzeci! Dalej: Leclerc i Sainz w bolidach Ferrari, Russell i Hamilton w bolidach Mercedesa-AMG, Albon w Williamsie, rozczarowany Alonso w Aston Martinie oraz Gasly w Alpine.
W niedzielę w okolicy padał deszcz, a Silverstone przykryły gęste chmury. Na starcie na prowadzenie wyszedł Norris, a Piastri znalazł się bok w bok z Verstappenem, którego atakował przez całe pierwsze okrążenie. Między oba Ferrari na miejsce piąte przebił się Russell, na dziewiąte miejsce spadł Hamilton. Dwie pozycje zyskał Alonso, dwie stracił Albon, trzy pozycje zyskał Tsunoda, trzy stracił Hulkenberg. Na drugim okrążeniu Gasly traci ósme miejsce na rzecz Hamiltona. Okrążenie 5 z 52: Verstappen wyprzedza Norrisa i obejmuje prowadzenie. Okrążenie 7: Hamilton wyprzedza Alonso i awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 10: z wyścigu wycofuje się Ocon, którego Alpine uległo awarii. Okrążenie 15: nad torem pojawiają się pierwsze krople deszczu, ale tylko na kroplach się kończy. Okrążenie 16: do pierwszej dziesiątki przebija się Perez, na miejsce osiemnaste spada Albon. Okrążenie 19: wczesny pit stop Leclerca z pozycji czwartej, który spada na miejsce dwunaste. Na podobny ruch nie decyduje się nikt inny z czołówki. Prowadzi Verstappen za dwoma McLarenami, Norris traci do lidera ponad cztery sekundy.
Okrążenie 27: pit stop Sainza, który spada z miejsca piątego na dwunaste, do pierwszej dziesiątki wraca Leclerc. Okrążenie 29: pit stop Russella (postój na długie 3,9 sekundy), Pereza i Piastri'ego. Russell spada na miejsce dziewiąte za Leclerca, Piastri spada na miejsce szóste. Okrążenie 31: Russell na ogumieniu medium wyprzedza Leclerca na ogumieniu hard, Piastri awansuje na miejsce piąte. Okrążenie 33: na torze w płomieniach zatrzymał się Haas prowadzony przez Magnussena, wirtualny samochód bezpieczeństwa! Na "tani" pit stop zjeżdżają między innymi Albon, Leclerc, Verstappen, Norris, Alonso i Hamilton, a na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Pierwsza trójka: Verstappen na oponach soft, Norris na oponach hard i Hamilton na oponach soft. Piastri spadł na miejsce czwarte przed Russella i Alonso. Pierwszą dziesiątkę zamyka Leclerc za Albonem. Koniec okrążenia 38 z 52: samochód bezpieczeństwa opuszcza 5,9-kilometrowy tor, zielone flagi.
Okrążenie 39: Hamilton atakuje Norrisa, ale bez powodzenia, Verstappen oddala się na prowadzeniu. Okrążenie 40: trwa walka o miejsce drugie, Norris i Hamilton jadą bok w bok. Na kolejnym okrążeniu można korzystać już z DRS, ale oba McLareny są i tak za szybkie dla obu Mercedesów-AMG, które przegrzały swoje ogumienie. Okrążenie 44: Sainza wyprzedzają Albon i Perez, Perez awansuje na miejsce siódme, Albon na ósme, Sainz spada na dziewiąte. Po chwili wybitego z rytmu Sainza wyprzedza również Leclerc. Poza pierwszą dziesiątką Gasly ściera się ze Strollem, w Alpine dochodzi do uszkodzeń. Gasly zjeżdża do mechaników i wycofuje się z wyścigu. Okrążenie 48: czarno-biała flaga dla Norrisa za przekraczanie granic toru. Okrążenie 50: pięć sekund kary dla Strolla na miejscu jedenastym za spowodowanie kolizji. Ostatnie okrążenie: o miejsce ósme walczy Leclerc z Albonem, który od kilku okrążeń myślał o wyprzedzeniu utrzymującego się niecałą sekundę przed nim Alonso.
Tegoroczne Grand Prix Wielkiej Brytanii zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu. Była to już jego szósta wygrana z rzędu i jedenasta z rzędu wygrana Red Bulla! Kolejne pozycje zajęli: Norris w McLarenie (siódme podium w karierze), Hamilton w Mercedesie-AMG (195 podium w karierze), Piastri w McLarenie (najlepszy wynik w dziesiątym starcie w Formule 1), Russell w Mercedesie-AMG, Perez w Red Bullu, Alonso w Aston Martinie, Albon w Williamsie oraz Leclerc i Sainz w Ferrari. Po dziesięciu wyścigach z dwudziestu dwóch Verstappen powiększył swoją przewagę nad Perezem w generalce z 81 do 99 punktów, a Red Bull nad Mercedesem-AMG ze 199 do 208 punktów. Na piąte miejsce w tabeli konstruktorów awansował McLaren, który wyprzedził Alpine. Kolejnym przystankiem będzie Hungaroring na Węgrzech, gdzie grand prix zaplanowano na 23 lipca. Dla AlphaTauri od tego momentu będzie jeździł Daniel Ricciardo, wypożyczony do końca sezonu z Red Bulla, gdzie po odejściu z McLarena pełni rolę kierowcy rezerwowego i testowego (miejsce w Formule 1 stracił Nyck De Vries, któremu nie udało się zdobyć w tym roku ani jednego punktu).
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 255 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 156 pkt. | |
Fernando Alonso (Aston Martin) | 137 pkt. | |
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) | 121 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 83 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 411 pkt. | |
Mercedes-AMG | 203 pkt. | |
Aston Martin | 181 pkt. | |
Ferrari | 157 pkt. | |
McLaren | 59 pkt. |