Aktualności
26.08.2023

BAC Mono Dynamika ekspansji

Brytyjskie BAC zaprezentowano kolejną ewolucję modelu Mono, który oferowany jest już od kilkunastu lat. Jednoosobowa, lekka maszyna została zmodernizowana pod każdym względem: większa moc układu napędowego, zredukowana masa, jeszcze większe możliwości adaptacji podwozia, poprawiona aerodynamika i nowe opcje indywidualizacji.

Model Mono pierwszej generacji zadebiutował w 2011 roku, kiedy to o Briggs Automotive Company słyszeli tylko nieliczni. Auto napędzane było wówczas wolnossącym, fordowskim silnikiem od Coswortha o mocy 284 koni mechanicznych i ważyło tylko 540 kilogramów. Cztery lata temu ofertę rozszerzono o limitowaną wersję Mono R, która otrzymała większy silnik zestrojony przez Mountune o mocy 345 KM. BAC, działające oficjalnie od 2009 roku, cały czas się rozrasta i obecnie Mono oferowany jest oficjalnie w blisko pięćdziesięciu krajach całego świata. Prawie 80% z wyprodukowanych dotychczas samochodów trafiło na eksport. Premiera nowej generacji była okazją do pierwszego występu brytyjskiej marki podczas Monterey Car Week w Kalifornii.

Zdjęcie BAC Mono

Mono w najnowszej odsłonie, dopuszczonej oczywiście do zwykłego ruchu drogowego, może pochwalić się między innymi poprawioną geometrią zawieszenia, które jeszcze lepiej opiera się nurkowaniu podczas hamowania i przysiadaniu podczas przyspieszania, regulowanymi amortyzatorami, węglowymi panelami karoserii z dodatkiem grafenu, przeprojektowanym spoilerem z tyłu, oświetleniem w technologii LED, nową gamą slicków od Pirelli, wliczając ogumienie na deszcz i torowe gumy Trofeo R oraz poprawionym układem napędowym. Ten ostatni objął między innymi nowy, znacznie zmniejszony wlot powietrza z włókien węglowych z filtrem, który posadzono po lewej stronie tuż za głową kierowcy.

Zdjęcie BAC Mono

Do napędu wykorzystywany jest umieszczony centralnie, wolnossący silnik o pojemności 2,5 litra, w którym znalazły się nowe tłoki, korbowody, wałki rozrządu, sprężyny zaworowe oraz układ dolotowy. Jednostka kręci się do ośmiu tysięcy obrotów na minutę i dostarcza 320 koni mechanicznych oraz 313 niutonometrów. Napęd na tylne koła przenosi sekwencyjna skrzynia o sześciu biegach, której przełożenia każdy klient może dobrać indywidualnie. Przy masie własnej tylko 570 kilogramów stosunek mocy do masy przekracza 560 koni mechanicznych na tonę! Sprinjt od zera do setki zajmuje w Mono jakieś 2,7 sekundy. Produkcja modelu w najnowszej specyfikacji została rozpoczęta na długo przed jego publiczną premierą. Wszystkie egzemplarze składane są ręcznie w siedzibie BAC w Liverpoolu.

Skomentuj na forumUdostępnij