Aktualności

Grand Prix Kataru - Gorące noce

Dwa tygodnie temu w Japonii zespół Red Bulla przypieczętował swój drugi z rzędu i szósty w ogóle tytuł mistrzów świata wśród konstruktorów Formuły 1. W miniony weekend swój trzeci tytuł mistrza świata z rzędu w Katarze mógł przypieczętować Verstappen, który jeździ w Red Bullu od 2016 roku. Czy rzeczywiście do tego doszło?

W tym roku Formuła 1 odwiedziła Katar po raz drugi w swojej historii. I zjawiła się po raz drugi na zmodernizowanej pętli Lusail International Circuit o długości 5,4 kilometra, która funkcjonuje od 2004 roku (w ostatnich kilkunastu latach znana była przede wszystkim z wyścigów motocyklowych, a w przyszłym roku pojawi się pierwszy raz w długodystansowych mistrzostwach świata, World Endurance Championship). W ostatnich miesiącach tor położony na wybrzeżach Zatoki Perskiej otrzymała między innymi nowe ośrodki na całym swoim terenie, powiększone trybuny dla zwyczajnych kibiców i jeszcze więcej przestrzeni dla VIP'ów, dziesiątki nowych wyświetlaczy oraz zupełnie nowe krawężniki. Na Katar zaplanowano czwarty z sześciu tegorocznych sprintów (dodatkowy, krótki wyścig w sobotę). W jedynych, piątkowych treningach najszybszy był Verstappen, za którym uplasowali się Sainz i Leclerc w bolidach Ferrari. Verstappen do przypieczętowania tytułu mistrza świata w weekend potrzebował tylko trzech punktów więcej od Pereza.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

W pierwszej sesji piątkowych kwalifikacji do niedzielnego grand prix odpadli Sargeant w Williamsie, Stroll w Astron Martinie, Lawson w AlphaTauri (który piąty wyścig z rzędu zastępuje wracającego do zdrowia i trenującego na symulatorze Ricciardo), Magnussen w Haasie, dla którego była to pierwsza wizyta na torze w Katarze, oraz Zhou w Alfie Romeo. Po Q2 mieliśmy pierwsze niespodzianki: odpali Sainz w Ferrari i Perez w Red Bullu, a razem z nimi Hulkenberg w Haasie, Albon w Williamsie i Tsunoda w AlphaTauri. Pole position z dużą przewagą zdobył Verstappen w Red Bullu. Kolejne pola startowe zdobyli: Russell i Hamilton w Mercedesach-AMG, Alonso w Aston Martinie, Leclerc w Ferrari, Piastri w McLarenie, Gasly i Ocon w Alpine, Bottas w Alfie Romeo oraz Norris w McLarenie, który uzyskał drugi czas, ale podczas swojego najszybszego okrążenia przekroczył granice toru.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Przed sobotnimi kwalifikacjami do sobotniego sprintu ze względów bezpieczeństwa - okazało się, że nowe krawężniki groziły uszkodzeniem ogumienia - zorganizowano dodatkową, 10-minutową sesję treningową. Po pierwszej sesji kwalifikacji do sprintu odpadli Stroll, Albon, Tsunoda, Magnussen oraz Sargeant. Po kolejnej sesji w atmosferze okrążeń wykreślanych za przekroczenie limitów toru i podmuchach wiatru z rywalizacji odpadli Zhou, Bottas, Lawson, Gasly oraz niespodziewanie Hamilton. W trzeciej i ostatniej sesji najszybszy był... Piastri w McLarenie w swoim pierwszym sezonie w Fomrule 1 i pierwszym występie w Katarze! Za nim uplasowali się, ponownie po wykreśleniu kilku szybkich okrążeń: Norris w drugim McLarenie, Verstappen w Red Bullu, Russell w Mercedesie-AMG, Sainz i Leclerc w maszynach Ferrari, Hulkenberg w Haasie, Perez w Red Bullu, Alonso w Aston Martinie oraz Ocon w Alpine.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Sobota, godzina 19:30 czasu polskiego. Start nocnego sprintu. Piastri utrzymuje prowadzenie, na miejsce drugie awansuje Russell, na trzecie Sainz, na czwarte Leclerc. Na miejsce piąte spada Verstappen, na szóste spada Norris, na dziesiąte spada Perez. Poza tor wypada Lawson, dla którego wyścig kończy się w żwirze: żółte flagi, samochód bezpieczeństwa. Okrążenie 3 z 19: zielone flagi. Alonso walczy z Norrisem, Piastri na gumach medium traci prowadzenie na rzecz Russella na gumach soft. Okrążenie 4: z toru w Williamsie wylatuje Sargeant, którego wyścig kończy się w żwirze. Na tor wraca samochód bezpieczeństwa. Koniec okrążenia 6: zielone flagi. Okrążenie 9: Verstappen wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce czwarte, do pierwszej dziesiątki przebija się Perez.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Okrążenie 10: Verstappen wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce trzecie. Okrążenie 11: Piastri odzyskuje prowadzenie, na miejsce drugie spada Russell. Norris wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce piąte. Żółte flagi, samochód bezpieczeństwa: w walce o punktowane pozycje zderzyli się Perez, Ocon i Hulkenberg, który został ściśnięty między dwoma rywalami! Perez i Ocon kończą wyścig z rozbitymi maszynami poza torem, Hulkenberg spada na miejsce szesnaste i w uszkodzonym bolidzie wycofuje się z wyścigu. Russell komunikuje, że jego opony mają już dość, ale nie ma mowy o pit stopie. Niektórzy z tyłu stawki decydują się na wymianę ogumienia. Koniec okrążenia 14 z 19: zielone flagi. Gasly wyprzedza Hamiltona. Na ostatnich kółkach Verstappen wyprzedza Russella, Norris wyprzedza Leclerca, Sainza i Russella i awansuje na podium, Gasly, Alonso, Leclerc i Sainz tracą pozycję na rzecz Hamiltona i w końcówce Albon wyprzedza Alonso, który spada poza strefę punktową.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Z sobotniego sprintu zwycięsko wyszedł Oscar Piastri w McLarenie. Była to pierwsza wygrana w Formule 1 w karierze 22-letniego Australijczyka! Na drugim miejscu wyścig ukończył Max Verstappen w Red Bullu, co pozwoliło mu już w sobotę, na sześć grand prix przed końcem sezonu, na przypieczętowanie trzeciego tytułu mistrza świata z rzędu! W swojej dotychczasowej karierze Verstappen zwyciężył w 48 grand prix i 92 razy stawał na podium. W pierwszych szesnastu z dwudziestu dwóch grand prix sezonu 2023 wygrał aż trzynaście razy. Kolejne, punktowane miejsca w sprincie zajęli: Norris w McLarenie, Russell i Hamilton w Mercedesach-AMG, Sainz i Leclerc w Ferrari oraz Albon w Williamsie. Po sprincie Pirelli ponownie wzięło pod lupę ogumienie. Zużycie i dostępność opon w garażu każdego z zespołów zapowiadały niedzielne grand prix na taktyczną rozgrywkę trzy, a może nawet cztery pit stopy.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Niedziela, godzina 19:00 czasu polskiego. Za chwilę start grand prix. Na gdzie nie ma Sainza, w którego Ferrari zawiódł system doprowadzania paliwa. Z alei serwisowej po naprawach bolidu zaczyna Perez. Ruszyli! Verstappen utrzymuje prowadzenie. W pierwszym zakręcie zderzają się obaj kierowcy Mercedesa-AMG! To fatalny początek wyścigu dla zespołu niemieckiej marki. Hamilton od razu odpada po urwaniu koła, Russell jedzie dalej na miejscu siedemnastym. Drugi jest Piastri, trzeci Alonso. Na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Russell zjeżdża do mechaników na wymianę ogumienia oraz przedniego skrzydła. Okrążenie 4 z 57: pierwsza seria regularnych pit stopów, do mechaników zjeżdża Bottas, Magnussen, Stroll i Lawson. Koniec okrążenia: z toru zjeżdża samochód bezpieczeństwa, zielone flagi. Po przetasowaniu Russell jest czternasty i ma przed sobą Pereza. Pierwszą dziesiątkę zamyka Albon przed Sargeantem, obaj jadą Williamsami.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Okrążenie 6: Hulkenberg wyprzedza Tsunodę i awansuje na miejsce ósme, Russell wyprzedza Pereza. Hulkenberg za start ze złej pozycji, pozycji Sainza, która powinna zostać pusta, otrzymuję karę dziesięciu sekund. Okrążenie 11: po kolejnych pit stopach i wyprzedzeniach na miejsce dziewiąte awansuje Russell. Okrążenie 12: na pit stop zjeżdżają Alonso i Gasly. Alonso wraca na tor na miejscu piętnastym za Lawsona. Pod koniec okrążenia na pit stop zjeżdża też Piastri i Leclerc. Piastri wraca na tor przed Alonso, podobnie Leclerc, który na krótko zdobywa na pit stopie jedną pozycję. Okrążenie 13: Alonso wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce czternaste. Okrążenie 14: na pit stopie między innymi Norris, na miejsce drugie awansuje Russell. Po swoim kolejnym pit stopie Russell spada na miejsce piętnaste, stawkę po odbyciu kary zamyka Hulkenberg. Drugi jest Albon, trzeci po wyprzedzeniu Zhou jest Perez, cała trójka jeszcze się nie zatrzymywała. Ocon przez dwa kółka walczy z nudnościami i wymiotami.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Okrążenie 16: Alonso wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce ósme, Norris wyprzedza Ocona i Lawsona i awansuje na miejsce jedenaste. Okrążenie 17: pit stop Verstappena, na prowadzenie wychodzi Albon. Piastri wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce czwarte, Perez po pit stopie spada na miejsce szesnaste. Okrążenie 19: Alonso wyprzedza Strolla, Norris wyprzedza Leclerca, po pit stopie Albona na prowadzenie wraca Verstappen. Niecałe osiem sekund do lidera traci Piastri, trzeci jest Bottas, który zaliczył swój pierwszy pit stop za samochodem bezpieczeństwa. Okrążenie 20: Perez wyprzedza Albona, Alonso wyprzedza Bottasa. Kolejne pozycje zdobywa Norris na miejscu piątym, kolejne pozycje próbuje zdobyć Russell na miejscu dziesiątym. Bottas po pit stopie opuszcza pierwszą dziesiątkę. Okrążenie 25: po kolejnych pit stopach stawkę zamykają obaj kierowcy zespołu AlphaTauri, na miejscu dziesiątym i jedenastym ponownie plasują się obaj kierowcy Williamsa.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Okrążenie 26 z 57: na pit stop zjeżdża Piastri, Leclerc i Ocon. Sargeanta wyprzedza Zhou, Leclerca wyprzedza Stroll, Alonso skarży się na coraz bardziej gorące siedzenie, ale zespół nie może z tym nic zrobić. Okrążenie 27: na pit stop zjeżdżają się Alonso, Gasly i Sargeant. Perez otrzymuje karę pięciu sekund za przekraczanie granic toru. Okrążenie 28: pit stop Norrisa (postój na rekordowe 1,8 sekundy!), który spada na miejsce siódme za Zhou i awansuje przed Alonso. Piastri walczy z Albonem, ale nie może znaleźć sposobu na wyprzedzenie. Okrążenie 29: Piastri wyprzedza Albona. Okrążenie później Norris wyprzedza Zhou. Okrążenie 31: do pierwszej dziesiątki wraca Leclerc. Perez po pit stopie i odstaniu kary spada poza pierwszą dziesiątkę. Po pit stopie Albon walczy z Tsunodą i zostaje na miejscu piętnastym. Russell po trzecim pit stopie spada na miejsce szóste. Tuż za nim Leclerc wyprzedza Bottasa.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Okrążenie 33: żółte flagi, poza tor wypadł Alonso, który wrócił niebezpiecznie na tor tuż przed nosem Leclerca, który po chwili awansował na miejsce szóste. Verstappen po swoim kolejnym pit stopie nie traci prowadzenia. Russel po wyprzedzeniu Zhou awansuje na miejsce czwarte, dwa ostatnie stopnie podium zajmują dwa McLareny. Okrążenie 40: kolejne pięć sekund kary dla Pereza na miejscu jedenastym za przekraczanie granic toru. Niedługo później zaczynają się ostatnie serie pit stopów, na razie poza pierwszą dziesiątką. Okrążenie 41: żółte flagi, do wycofania się z wyścigu szykuje się Sargeant, jest zbyt wyczerpany, aby kontynuować przy tak wysokiej temperaturze i wilgotności. Okrążenie 44: Piasti, Ocon, Perez i Leclerc na pit stopie, pięć sekund kary otrzymuje Gasly. Okrążenie 45: pit stop Norrisa, który wraca na tor na miejscu czwartym ze stratą niespełna dwóch sekund do drugiego McLarena. Drugi jest Russell. Pierwsza czwórka jedzie na ogumieniu hard.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Okrążenie 48 z 57: pięć sekund kary dla Albona, który jest poza pierwszą dziesiątką. Okrążenie 51: czwarty pit stop Russella, który spada na miejsce czwarte i wraca na tor na ogumieniu soft. Do Norrisa na miejscu trzecim traci ponad osiemnaście sekund. Okrążenie 52: pit stop Verstappena, który zatrzymuje się na długie 4,1 sekundy i wraca na tor na ogumieniu medium na prowadzeniu z przewagą niespełna pięciu sekund. Gasly po wyprzedzeniu Strolla awansuje na miejsce dziesiąte, ale musi oddać pozycję po przekroczeniu granic toru. Piastri jest niecałe cztery sekundy za Verstappenem i tylko jakieś 1,5 sekundy przed Norrisem. Okrążenie 53: pit stop Zhou, który spada poza pierwszą dziesiątkę. Gasly oddaje pozycję Strollowi... i w trakcie manewru wyprzedza go Perez. Okrążenie 55: kolejna kara pięciu sekund, tym razem dla Strolla na miejscu dziewiątym. Gasly wyprzedza Pereza, ale ponownie wyjeżdża poza granice toru i otrzymuje karę pięciu sekund.

Zdjęcie Grand Prix Kataru

Tegoroczne Grand Prix Kataru zakończyło się wygraną Maxa Verstappena w Red Bullu, jego rekordową, czternastą wygraną w tym roku. Na dokładkę: najszybsze okrążenie wyścigu. Kolejne miejsca zajęli: Piastri i Norris w McLarenach (drugie, podwójne podium zespołu z rzędu), Russell w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Alonso w Aston Martinie, Ocon w Alpine, Bottas i Zhou w Alfach Romeo i po kolejnej 5-sekundowej karze Perez w Red Bullu. Do końca sezonu zostało jeszcze pięć wyścigów grand prix i dwa sprinty. Kolejny przystanek: USA z kolejnym sprintem i grand prix w dniu 22 października. Po rozstrzygnięciu obu tytułów mistrzowskich najwięcej uwagi zwraca teraz forma McLarena, który ekspresowo odrabia straty w generalce do Aston Martina, Ferrari oraz Mercedesa-AMG i może myśleć co najmniej o miejscu czwartym na koniec sezonu.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)433 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)224 pkt.
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)190 pkt.
Fernando Alonso (Aston Martin)183 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)153 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull657 pkt.
Mercedes-AMG326 pkt.
Ferrari298 pkt.
Aston Martin230 pkt.
McLaren219 pkt.
Źródło/zdjęcia: formula1.com, Red Bull, McLaren Grand Prix Kataru na forumRed Bull RB19 na forumMcLaren MCL60 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij