Oldbac Kalana - Obiecujące początki
Manifattura Automobili Torino, znana z krótkich serii samochodów marek Glickenhaus, New Stratos czy Aspark oraz pojedynczych prototypów, może pochwalić się kolejnym, egzotycznym projektem. Tym razem włoskie przedsiębiorstwo zostało wciągnięte w budowę wyścigowego samochodu firmowanego przez estońskie Oldbac.
Działająca od 2014 roku Manifattura Automobili Torino, za którą stoi sam Paolo Garella, znany z pracy dla Pininfariny i spełniania życzeń sułtana Brunei, zdążyła sobie wyrobić dobre imię pracami nad samochodami wyścigowymi i sportowymi marek z całego świata. Estońskie Oldbac może być dla wielu nowością: firma działa od 2011 roku i skupia się na szeroko rozumianych pracach inżynierskich, od projektowania 3D po obróbkę CNC i budowę elementów prototypowych. Z połączenia sił MAT i Oldbac powstał pierwszy, wyścigowych samochód estońskiej marki. Maszyna o nazwie Kalana - po estońsku dosłownie "jak ryba" - pokazała już, co potrafi w ramach testów na estońskiej pętli Porsche Ring (znanej również jako Audru Ring), położonej w miejscowości Papsaare.
Inicjatorem całego zamieszania był Tonis Vanaselja, estoński kierowca wyścigowy, mający na koncie między innymi mistrzostwo w austriackiej Formule Renault i założenie firmy Oldbac. Model Kalana został zbudowany na lekkim, węglowym kadłubie i przykryty zamkniętą, węglową karoserią, której kształty dopracowywano w tunelu aerodynamicznym Pininfariny. W środku jest miejsce dla kierowcy i pasażera. Docisk aerodynamiczny: nawet przeszło 2,2 tony przy prędkości 300 kilometrów na godzinę! Do napędu pojazdu zaprzęgnięto wolnossące V8 z rodziny Judd DB, które zostało połączone ze skrzynią biegów Sadev. Masa własna: niespełna 1000 kilogramów. Pierwszy egzemplarz modelu Kalana został zbudowany jako samochód wyścigowy, ale nie wykluczone, że w przyszłości doczekamy się także wersji drogowej. Na razie nie ma mowy o homologacji w konkretnej kategorii wyścigowej.
Umieszczony centralnie silnik o pojemności 3,4 litra ma kręcić się do prawie dwunastu tysięcy obrotów na minutę i generować jakieś 660 koni mechanicznych. Latem samochód testowano na włoskim torze Vairano, a jako pierwszy na jego celownik wzięto estoński tor Porsche Ring, na którym odbywały się lokalne mistrzostwa dla bolidów, samochodów GT i jednośladów. Oldbac Kalana kwalifikował się do luźnej grupy GT Open, w której przeważnie znajdują się pojazdy o osiągach porównywalnych z samochodami klasy GT3. Vanaselja za kierownicą Kalany już w pierwszym wyścigu ustanowił nowy rekord toru i poprawił wynik, który od kilkunastu lat należał do kierowcy bolidu Tatuus FR2000. Przejechanie 3,17-kilometrowego toru zajęło tylko jedną minutę i niecałe dziesięć sekund. Cel: zejście poniżej jednej minuty!
Źródło/zdjęcia: Oldbac, Manifattura Automobili Torino, estoniangrandprix.com Oldbac Kalana na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum