Aktualności

Lexus LF-ZC Zrównoważone korzyści

Konceptów zapowiadających zupełnie nowe, elektryczne samochody od japońskich marek na wystawie Japan Mobility Show nie brakowało. Dwa zupełnie nowe projekty przyprowadził Lexus, który pracuje nad elektryczną platformą kolejnej generacji, nowym systemem operacyjnym oraz szerokim wykorzystaniem materiałów z recyklingu.

Dwa nowe koncepty Lexusa przedstawiono pod hasłem "Pushing the Boundaries of the Electrified Experience". Pierwszym z nich był sedan LF-ZC, drugim flagowy SUV o oznaczeniu LF-ZL. Japońska marka planuje, że jej oferta w Europie będzie oparta wyłącznie na samochodach elektrycznych już w 2030 roku, a na całym świecie najpóźniej w 2035 roku. Na drodze do tego celu znajdzie się zupełnie nowa, modułowa architektura montowana na drodze tak zwanego gigacastingu (samochody będą składane z kilku dużych bloków zamiast większej liczby mniejszych komponentów), najnowocześniejsze technologie produkcji oraz całkowicie zmienione oprogramowanie pojazdu, które obejmie nowy system operacyjny pod nazwą Arene OS, zapewniający każdemu z użytkowników samochodu spersonalizowane wrażenia z jazdy.

Zdjęcie Lexus LF-ZC

LF-ZC ma 4,75 metra długości i docelowo ma odznaczać się współczynnikiem oporu powietrza Cx poniżej 0,2. LF-ZL ma aż 5,3 metra długości. Oba koncepty wyposażono w cyfrowy kokpit nowej generacji, układ przeniesienia napędu na wszystkie cztery koła Direct4, bezprzewodowy układ kierowniczy (steer-by-wire), oraz funkcje przechowywania na markowych serwerach różnego rodzaju ustawień, które będzie można dzielić między różnymi użytkownikami samochodu, a także między różnymi samochodami. Układ kierowniczy, który nie ma mechanicznego połączenia z przednimi kołami, stała łączność z Internetem oraz wydajny komputer pokładowy i nowy system operacyjny mają pozwolić między innymi na... trenowanie naszych umiejętności za kierownicą Lexusa na postoju w symulatorze, a nawet na udział w wirtualnych wyścigach esportowych.

Zdjęcie Lexus LF-ZC

Lexus zapowiada, że jego nowe technologie będą mogły zwiększyć zasięg aut elektrycznych nowej generacji nawet dwukrotnie w porównaniu z modelami dostępnymi obecnie. Umożliwią to między innymi baterie litowo-jonowe nowego typu, zwiększona wydajność całego układu napędowego oraz zredukowana masa własna. Kolejna nowość to coraz szersze wykorzystanie materiałów naturalnego pochodzenia i materiałów z recyklingu. Kluczowym materiałem użytym konceptach jest... bambus, do obróbki którego zastosowano różne techniki rzemieślnicze, jak połączenie w ramach elementów ozdobnych włókien bambusowych z tkaninami i nastrojowym oświetleniem. Pierwszy model nowej ery, wywodzący się z konceptu LF-ZC, ma być gotowy w 2026 roku.

Skomentuj na forumUdostępnij