Aktualności
26.02.2024

Pininfarina Enigma GT Przyszłościowe myślenie

Po pięciu długich latach niebytu na motoryzacyjną mapę świata wrócił salon samochodowy w Genewie. Szwajcarską wystawę w bardzo okrojonej formie, przekładającej się na dziesiątki nieobecnych marek, uświetniła swoją obecnością między innymi Pininfarina. Włoskie studio przygotowało koncept Enigma GT.

Salon samochodowy w Genewie bez premiery Pininfariny nie byłby sobą, a ostatni miał miejsce w 2019 roku. W tym roku wystawę otworzono po raz pierwszy od pięciu lat, ale zabrakło na niej największych marek europejskich, których miejsce zajęły w dużej mierze marki z chińskim rodowodem. Za funkcjonującą od 1930 roku Pininfariną stoi również azjatycki kapitał - przeszło osiem lat temu firmę przejęła indyjska Mahindra. Enigma GT to wirtualny koncept, przygotowany z okazji zbliżającego się 95-lecia Pininfariny, który w najbliższych miesiącach będzie przekształcany w kolejne pomysły na przyszłość, zarówno jeśli chodzi o rozwiązania stylistyczne, jak technologiczne.

Zdjęcie Pininfarina Enigma GT

Enigma GT jest 2+2-osobowym grand tourerem z dużym rozstawem osi, podnoszonym do góry, przeszklonym zadaszeniem zamiast tradycyjnych drzwi i hybrydowym układem napędowym z silnikiem spalinowym w pozycji centralnej. W projekcie zastosowano elementy aktywne aerodynamicznie, regulujące nie tylko opory powietrza, ale również pracę układów chłodzenia. Rolę deski rozdzielczej przejął przezroczysty wyświetlacz OLED, a pokładowe systemy multimedialne w ramach funkcji rozszerzonej rzeczywistości mają wykorzystywać całą powierzchnię przedniej szyby. Nie zabraknie również asystenta jazdy i systemów wspomagania kierowcy, wliczając układ jazdy autonomicznej na długim dystansie. Samochód bazuje na węglowym kadłubie, mierzy 458 centymetrów długości i waży 1690 kilogramów.

Zdjęcie Pininfarina Enigma GT

Na układ napędowy składa się 2,5-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem, który przystosowano do spalania wodoru (zbiornik mieści około 9 kilogramów, który zatankowanie ma zajmować jakieś pięć-sześć minut), silnik elektryczny na przedniej osi oraz paczka baterii o pojemności 10 kilowatogodzin. Silnik spalinowy rozwija do 442 koni mechanicznych, elektryczny może chwilowo dostarczyć do 272 koni mechanicznych. Osiągi: od zera do setki w niecałe cztery sekundy, prędkość maksymalna ograniczona do 250 kilometrów na godzinę, zasięg w trybie mieszanym około 550 kilometrów i zasięg autonomicznej jazdy z prędkością do 100 km/h przekraczający 700 kilometrów. Enigma GT ma być pokazana w całej okazałości, cokolwiek miałoby to znaczyć, w niedalekiej przyszłości.

Skomentuj na forumUdostępnij