Aktualności
01.06.2024

Volkswagen Golf GTI Clubsport Na Nurburgringu urodzony

Volkswagen świętuje 50-lecie Golfa, który w ósmej generacji przechodzi gruntowną modernizację. Niemiecki przebój zadebiutował od razu w kilku wersjach, między innymi jako nowa hybryda o zwiększonym zasięgu elektrycznym, usportowiony Golf GTI o podniesionej mocy silnika, a także znacznie mocniejszy Golf GTI Clubsport.

Produkcja Golfa pierwszej generacji rozpoczęła się w połowie 1974 roku, prawie dokładnie pięćdziesiąt lat temu! Od tamtej pory na całym świecie sprzedano ponad trzydzieści siedem milionów egzemplarzy. Jesienią 2020 zadebiutowała ósma generacja, która przeszła teraz modernizację. Volkswagen chwali się między innymi nowym systemem multimedialnym i oprogramowaniem z asystentem głosowym opartym o ChatGPT, usprawnioną obsługą auta, nowymi systemami wspomagania kierowcy (na przykład ulepszony Park Assist Plus), przeprojektowanymi światłami, matrycowymi reflektorami o zasięgu około 500 metrów, podświetlonym logo oraz wydajniejszymi układami napędowymi. W ofercie pojawiła się hybryda typu plug-in z funkcją szybkiego ładowania prądem stałym, w której zasięg w elektrycznym trybie jazdy został zwiększony do około stu kilometrów (całkowity zasięg dochodzi do tysiąca kilometrów).

Zdjęcie Volkswagen Golf GTI Clubsport

Fala modernizacji objęła również usportowione, benzynowe warianty GTI, które korzystają z licznych zmian stylistycznych i nowych multimediów. Dla wszystkich aut zaprojektowano również nowe felgi w rozmiarze osiemnastu lub dziewiętnastu cali, w tym zarezerwowany dla GTI model Queenstown. W kompakcie znalazła się elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi, układ hamulcowy z 17-calowymi tarczami, adaptacyjne wspomaganie układu kierowniczego, specjalnie zestrojona kontrola stabilności, a w opcji adaptacyjne zawieszenie w systemie Dynamic Chassis Control. Do wyboru jest jak zwykle kilka różnych trybów jazdy: Eco, Comfort, Sport oraz Individual. Do napędu Golfa GTI dłuży kolejna ewolucja turbodoładowanego, 4-cylindrowego silnika o pojemności prawie dwóch litrów typu EA888. Motor rozwija teraz 265 koni mechanicznych oraz 370 niutonometrów, to o 20 KM więcej, niż poprzednio.

Zdjęcie Volkswagen Golf GTI Clubsport

Przednionapędowy Golf GTI z 7-stopniową przekładnią DSG będzie rozpędzał się od zera do setki w czasie 5,9 sekundy. Na bardziej wymagających czekać będzie Golf GTI Clubsport, którego poznamy między innymi po grillu, nowych zderzakach, 18-calowych felgach Richmond (w opcji 19-calowe, lekkie felgi Warmenau), powiększonym spoilerze na dachu i powiększonych końcówkach wydechu Acrapovica, które są częścią opcjonalnego pakietu Race. Clubsport otrzymał również powiększone do 18 cali tarcze hamulcowe oraz tryb jazdy Special, który został zaprogramowany specjalnie z myślą o pętli Nürburgring Nordschleife. Silnik w wersji Clubsport podkręcono aż do 300 koni mechanicznych i 400 niutonometrów. To najmocniejszy, drogowy Golf z napędem przedniej osi. Osiągi: od zera do setki w 5,6 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona do 250 km/h. Z pakietem Race ograniczenia nie będzie - Clubsport będzie w stanie rozpędzić się do 267 kilometrów na godzinę.

Zdjęcie Volkswagen Golf GTI Clubsport 24h

To nie wszystko. Oprócz wersji drogowych Volkswagen przygotował również nowego ścigacza Golf GTI Clubsport 24h. Maszyna z numerem startowym 50 już dzisiaj po południu w ramach obchodów pięćdziesiątych urodzin Golfa wystartuje w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgring Nordschleife, który po raz pierwszy jest częścią mistrzostw Intercontinental GT Challenge. Auto wpisze się w klasę AT3. Wyścigowy pojazd został uzbrojony w silnik, którego parametry podniesiono do 348 koni mechanicznych i 450 niutonometrów. Jednostka została przystosowana do spalania mieszanki paliwowej E20 produkcji Shell, która zawiera dwa razy więcej etanolu (pochodzącego z odpadów roślinnych), niż wprowadzona oficjalnie kilka miesięcy temu na potrzeby samochodów drogowych mieszanka E10. E20 zawiera również około 40% składników pochodzących z odpadów i źródeł odnawialnych.

Skomentuj na forumUdostępnij