Grand Prix Austrii - Dwóch się bije
Formuła 1 w ramach trzech wyścigowych weekendów pod rząd przeniosła się w ostatnich dniach z Hiszpanii do Austrii. Na pętli Red Bull Ring w sobotę odbył się trzeci z sześciu tegorocznych sprintów, a w niedzielę odbył się jedenasty z dwudziestu czterech zaplanowanym na ten rok wyścigów grand prix.
Przy okazji wizyty w Austrii kolejne zespoły zarezerwowały swoich kierowców na najbliższe lata i zbliżające się wielkie zmiany technologiczne w roku 2026 (zupełnie nowe, mniejsze i lżejsze samochody, zupełnie nowe układy napędowe, częściowo uproszczone, ale stawiające jeszcze mocniej na hybrydyzację). Nowe kontrakty, zawarte na kilka sezonów, potwierdziły zespoły Alpine, z którym zostanie Gasly oraz Aston Martina, z którym zostanie Stroll. Weekend ze sprintem oznaczał, że na kierowców czekała tylko jedna, piątkowa sesja treningowa, dwie serie kwalifikacji oraz dwa wyścigi. Podczas treningów najszybszy był Verstappen, za którym uplasowali się Piastri i Leclerc.
Piątkowe kwalifikacje do sobotniego sprintu już na SQ1 zakończyły się dla obu kierowców Saubera, Hulkenberga w Haasie, Albona w Williamsie oraz Ricciardo, który prawdopodobnie wkrótce pożegna się z RB. Poza SQ2 nie awansowali obaj kierowcy Aston Martina, Magnussen w Haasie, Tsunoda w RB oraz Sargeant w Williamsie. Najszybszy w kwalifikacjach do sprintu był Verstappen w Red Bullu. Za nim uplasowali się kolejno: Norris i Piastri w McLarenach, Russell w Mercedesie-AMG, Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie-AMG, Perez w Red Bullu, Ocon i Gasly w Alpine oraz Leclerc w Ferrari, któremu nie udało się przejechać pomiarowego okrążenia. Na Albona czekał kolejny start z alei serwisowej w ramach kary po zmianach w bolidzie wprowadzonych w warunkach parc ferme.
Do sobotniego sprintu wszyscy wystartowali na ogumieniu medium. Wyścig poprzedziło dodatkowe okrążenie formujące, którego powodem miała być obecność fotografów w niedozwolonym miejscu. pozycję lidera bez trudu utrzymał Verstappen, McLareny przez chwilę walczyły ze sobą, Sainzowi na pierwszym okrążeniu udało się wyprzedzić Russella, Leclerc przebił się na miejsce siódme, Magnussen awansował na dziewiąte (w sprincie punktowana jest pierwsza ósemka), na dwunaste spadł Galsy. Okrążenie 3 z 23: Verstappen musi bronić się przed McLarenami, które mogą korzystać z DRS i współpracować ze sobą. Okrążenie 5: Norris opóźnia hamowanie, atakuje po wewnętrznej, z trudem mieści się w zakręcie i wychodzi na prowadzenie! Verstappen po chwili odzyskuje pozycję, a obok Norrisa pojawia się Piastri, który wskakuje na miejsce drugie.
Okrążenie 8: Russell wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 11: Verstappen jest już poza zasięgiem DRS najbliższego McLarena i wygląda na to, że jedzie pewnie po kolejną wygraną. Sprint zakończył się zwycięstwem Verstappena w Red Bullu z przewagą ponad czterech i pół sekundy. Kolejne, punktowane miejsca zajęli: Piastri i Norris w bolidach McLarena z silnikami Mercedesa-AMG (Norris zapisał się w statystykach najszybszych okrążeniem wyścigu), Russell w Mercedesie-AMG, Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, któremu udało się awansować o trzy pozycje, oraz Perez w Red Bullu. Stawkę na mecie zamknęli obaj kierowcy Saubera przed dwoma kierowcami Williamsa.
Kilka godzin po sobotnim sprincie odbyły się kwalifikacje do niedzielnego grand prix. Już na Q1 odpadli obaj kierowcy Saubera, obaj kierowcy Williamsa oraz Stroll w Aston Martinie. Po kolejnej sesji z walką o miejsca startowe w pierwszej dziesiątce pożegnali się obaj kierowcy RB, Gasly w Alpine, Magnussen w Haasie oraz Alonso w Aston Martinie. Pole position z przewagą aż 0,404 sekundy zdobył Verstappen w Red Bullu (czterdzieste pierwsze pole position w karierze).Na kolejnych pozycjach wylądowali: Norris w McLarenie, Russell w Mercedesie-AMG, Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Piastri w McLarenie, który był tuż obok Norrisa, ale stracił swoje najlepsze kółko po przekroczeniu granic toru, Perez w Red Bullu, Hulkenberg w Haasie oraz Ocon w Alpine.
W niedzielę w ramach kary po zmianach w bolidzie w warunkach parc ferme startował Zhou. Było gorąco: temperatura powietrza 29 stopni Celsjusza, temperatura toru 47 stopni Celsjusza. Większość kierowców zaczyna na ogumieniu medium. Zielone światła! Verstappen broni prowadzenia, Russell bez powodzenia atakuje Norrisa, miejscami zamieniają się Sainz i Hamilton, dwie pozycje zyskują Perez i Ocon. Leclerc po pechowym kontakcie na pierwszym zakręcie traci kawałek przedniego skrzydła i musi od razu zjechać do mechaników. Uszkodzenia po innym kontakcie ma również Perez. Okrążenie 3 z 71: Hamilton wyprzedza Russella, Russell wyprzedza Hamiltona. Okrążenie 6: Sainz wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 7: Piastri wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 13: Verstappen prowadzi z przewagą przekraczającą już pięć sekund, ale najszybsze okrążenie wyścigu należy na razie do Norrisa.
Okrążenie 17: Lelcerc ponownie zjeżdża do mechaników, przesiada się z opon hard na medium i spada na ostatnie miejsce... tuż przed Verstappena, który za chwilę będzie go dublował. Okrążenie 24: po postojach rywali na prowadzeniu chwilowo ląduje Piastri, Hamilton po przekroczeniu białej linii na wjeździe do alei serwisowej otrzymuje karę pięciu sekund. Okrążenie 33: kara pięciu sekund dla Pereza za przekroczenie dozwolonej prędkości w alei serwisowej. W pierwszej dziesiątce plasują się oba Haasy, Norris poprawia swoje najszybsze okrążenie. Okrążenie 34: trzeci postój Leclerca, który spada na miejsce osiemnaste, ale według Ferrari ma jeszcze przedostać się do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 41: Gasly po długiej i nie zawsze czystej walce w obozie Alpine wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce ósme.
Okrążenie 45 z 71: wygląda na to, że przewaga Verstappena zaczyna nieznacznie topnieć, Norris jest niecałe 6,5 sekundy za nim. Okrążenie 38: Piasti po wyprzedzeniu Hamiltona i pit stopach kierowców przed nim awansuje na miejsce trzecie. Okrążenie 51: Leclerc na miejscu dwunastym jest coraz bliższy strefy punktowej, Verstappen utrzymuje 7,5 sekundy przewagi, ale jego ogumienie ma już dość. Okrążenie 52: 6,5-sekundowy pit stop Verstappena po problemach z wymianą jednego z kół na tylnej osi i 2,9-sekundowy pit stop Norrisa, obaj wracają na tor na gumach medium. Norris jest niecałe trzy sekundy za liderem, ale w pogoni będą przeszkadzać zdublowane samochody. Okrążenie 54: Norris, który napędził za zdublowanymi, ma już Verstappena w zasięgu DRS! Przed nimi pojawiają się kolejni zdublowani kierowcy, którzy mogą pomóc lub zaszkodzić jednemu albo drugiemu.
Okrążenie 57: Verstappen skarży się na brak przyczepności, Norris trzyma się za nim na granicy jednej sekundy. Leclerc jest dopiero szesnasty. Okrążenie 59: biało-czarna flaga dla Norrisa za przekraczanie granic toru. Norris atakuje Verstappena, blokuje koła przy hamowaniu, wyjeżdża poza tor i wychodzi na prowadzenie, ale oddaje pozycję Verstappenowi. Okrążenie 61: Norris z pomocą DRS ponownie atakuje lidera, ale bez powodzenia. Jazdę Norrisa na 10 okrążeń przed końcem wyścigu pod lupę bierze grono sędziowskie. Okrążenie 63: kolejny atak, tym razem poza tor wyjeżdża Verstappen, który w ten sposób zachowuje swoją pozycję. Okrążenie 64: kolejny atak, dochodzi do kontaktu! Verstappen traci jedną z tylnych opon, Norris również ma uszkodzenia i przebitą oponę! Verstappen traci kilka pozycji i zjeżdża po nowe ogumienie, Norris po zjeździe do mechaników nie wraca już na tor i wycofuje się z wyścigu.
W międzyczasie Norris za przekroczenie limitów toru otrzymuje karę doliczenia pięciu sekund, ale to nie ma już znaczenia (w związku z pokonanym dystansem zostaje sklasyfikowany na miejscu dwudziestym). Na prowadzenie wychodzi Russell! Po chwili o miejsce drugie walczą bok w bok Sainz i Piastri! Piastri na ogumieniu medium awansuje na miejsce drugie, do lidera na ogumieniu hard traci tylko jakieś trzy sekundy. Okrążenie 66 z 71: żółte flagi, wirtualny samochód bezpieczeństwa na posprzątanie toru. Okrążenie 68: dziesięć sekund kary dla Verstappena za spowodowanie kolizji z Norrisem, ale nie będzie to miało większego znaczenia: kolejny samochód za nim traci kilkanaście sekund. Zielone flagi, ostatnie minuty wyścigu. Okrążenie 69: Piastri jest chwilami niecałe dwie sekundy za Russellem, ale nie jest już w stanie zbliżyć się bardziej do lidera.
Tegoroczne Grand Prix Austrii po chaosie w końcówce zakończyło się zwycięstwem George'a Russella w Mercedesie-AMG z przewagą 1,9 sekundy. Była to druga wygrana w karierze brytyjskiego kierowcy i pierwsza wygrana Mercedesa-AMG od listopada 2022 roku. Kolejne miejsca zajęli: Piastri w McLarenie, Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie-AMG, Verstappen w Red Bullu, Hulkenberg w Haasie, Perez w Red Bullu, Magnussen w Haasie, Ricciardo w RB oraz Gasly w Alpine. Najszybsze okrążenie wyścigu: Alonso poza pierwszą dziesiątką. Po jedenastu grand prix i trzech sprintach przewaga Verstappena nad Norrisem w klasyfikacji generalnej kierowców powiększyła się z 69 do 81 punktów. W tabeli konstruktorów Red Bull powiększył przewagę nad Ferrari 60 do 64 punktów. Kolejne w kalendarzu Formuły 1 jest GP Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, zaplanowane już na najbliższą niedzielę.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 237 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 156 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 150 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 135 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 118 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 355 pkt. | |
Ferrari | 291 pkt. | |
McLaren | 268 pkt. | |
Mercedes-AMG | 196 pkt. | |
Aston Martin | 58 pkt. |