
BMW M3 CS Touring - Wyścigowe geny
BMW M nie przestaje rozpieszczać swoich klientów, przed którymi stawiane są maszyny o coraz bardziej wszechstronnych zdolnościach. Latem ubiegłego roku pokazano pojemne kombi M5 Touring, a teraz przyszła pora na podkręcenie mniejszego M3 Touring, które skończy niedługo trzy lata. Z myślą o wszystkich czekających na coś więcej, niż wariant podstawowy, przygotowano wersję CS.
CS w słowniku BMW odnosi się przede wszystkim do sportowych maszyn, które przeszły kurację odchudzającą, wzmacniającą i poprawiającą właściwości jezdne. Limitowaną limuzynę M3 CS pokazano na początku 2023 roku przy okazji 24-godzinnego wyścigu Daytona. W tym roku dołącza do niej kombi M3 CS Touring, na którego premierę wybrano 12-godzinny wyścigu na torze Mount Panorama w Bathurst w Australii (w tym roku w modelach M4 GT3 startują w nim dwie załogi, a jedną z maszyn prowadzi sam Valentino Rossi, 7-krotny, motocyklowy mistrz świata, który po zakończeniu kariery na jednośladach poszedł w kierunku samochodów klasy GT3). Kombi CS wywodzi się z wariantu Competition z napędem obu osi M xDrive i już na pierwszy rzut oka jest rozpoznawalne dzięki pakietowi nadwoziowemu z włókien węglowych, węglowym fotelom kubełkowym oraz czerwonym akcentom na zewnątrz i w środku.

Szerokie zastosowanie włókien węglowych i inne środki pozwoliły na redukcję masy własnej CS do 1850 kilogramów (według norm niemieckich), co oznacza pozbycie się 15 kilogramów. Kolejne kilogramy można stracić po sięgnięciu po opcjonalny układ hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami. Specjalnie z myślą o modelu CS przestrojono elektronikę sterującą pracą układu napędowego, adaptacyjnego zawieszenia czy układu kierowniczego (m.in. 10-stopniowa kontrola trakcji), przygotowano nowe felgi o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu, sportowe ogumienie i ogumienie przeznaczone na tory wyścigowe oraz cyfrowy kokpit w najbogatszej wersji z systemami BMW iDrive i BMW Live Cockpit Professional. Inne opcje: nagłośnienie Harman Kardon, rejestrator jazdy czy różnego rodzaju systemy wspomagania kierowcy i jazdy zautomatyzowanej.

Rzędowy, podwójnie turbodoładowany silnik o sześciu cylindrach i pojemności trzech litrów, który chowa się pod powiększoną ramą usztywniającą i spoczywa na sztywniejszych mocowaniach, generuje w CS m.in. dzięki zwiększonemu ciśnieniu doładowania maksymalnie 550 koni mechanicznych oraz 650 niutonometrów. To o 20 KM więcej, niż w wersji Competition. Napęd na obie osie przenosi 8-stopniowa skrzynia biegów M Steptronic z trzema różnymi trybami pracy oraz aktywny mechanizm różnicowy M. Do wyboru jest kilka trybów jazdy, które pozwalają na przykład na przełączenie napędu wyłącznie na tylną oś i dezaktywację kontroli stabilności. Kombi rozpędza się do setki w 3,5 sekundy, a po 11,7 sekundach ma przekraczać 200 km/h. Prędkość maksymalna ograniczona jest do 300 km/h. Za M3 CS Touring trzeba będzie zapłacić co najmniej 744 tysiące złotych. Produkcja ma być limitowana, ale BMW nie podaje jak bardzo.

Aktualizacja 02.02.2025 / Premierę drogowego M3 CS Toring przypieczętowano zwycięstwem w 12-godzinnym wyścigu na Mount Panoramie! W pierwszej rundzie nowego sezonu pucharu Intercontinental GT Challenge po 306 okrążeniach triumfował zespół WRT z BMW M3 GT3 w składzie Augusto Farfus, Kelvin van der Linde oraz Sheldon van der Linde. Drugie miejsce ze stratą niespełna jedenastu sekund zajęło drugie BMW w barwach WRT z załogą w składzie Rossi, Weerts i Marciello. Była to trzecia wygrana BMW w 12-godzinnym Bathurst w historii i pierwsza od 2010 roku. Była to już prawdopodobnie ostatnia wygrana wysokiego szczebla na koncie M4 GT3 starej specyfikacji. Od początku tego roku jego miejsce sukcesywnie zajmuje zmodernizowane M4 GT3 Evo.
Źródło/zdjęcia: BMW BMW M3 CS Touring na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum