Porsche 919 Hybrid - Ograniczenie mocy

Porsche wystawi w tym roku po raz pierwszy na widok publiczny silnik, który doprowadził markę do siedemnastego zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz tytułów mistrzowskich konstruktorów i kierowców w pucharze World Endurange Championship. Mowa oczywiście o motorze z prototypu 919 Hybrid, który w tym roku... straci na mocy.

Porsche pojawiło się z hybrydowym prototypem najszybszej klasy LMP1 w długodystansowych, wyścigowych mistrzostwach świata w sezonie 2014, pod koniec którego wygrało swój pierwszy wyścig WEC. Niemcy dołączyli do walki o najważniejsze trofea z Toyotą i Audi z maszyną napędzaną silnikiem, którego po Porsche się nie spodziewano. Dla modelu 919 Hybrid przygotowano zaledwie dwulitrową, turbodoładowaną jednostką benzynową o czterech cylindrach, rozwidlonych w układzie V pod kątem prostym. Silnikowi spalinowemu towarzyszyły systemy odzyskiwania energii cieplnej i kinetycznej oraz litowo-jonowe baterie.

W ubiegłorocznym sezonie V4 rozwijała przeszło 500 koni mechanicznych, a moc całego samochodu sięgała w krótkich odcinkach czasu aż 1000 koni mechanicznych (odzyskana energia była wykorzystywana w formie zastrzyków mocy na obie osie). Model 919 Hybrid wygrał w sześciu z ośmiu eliminacji World Endurange Championship, Porsche zostało mistrzami świata konstruktorów, a wśród kierowców triumfowali Timo Bernhard, Mark Webber i Brendon Hartley. Zmiany w przepisach na sezon 2016 sprawią, że tysiąckonnego Porsche już nie zobaczymy.

Najnowszą ewolucję modelu 919 Hybrid obowiązywać będą ograniczenia w przepływie paliwa i ogólnym wykorzystaniu energii oraz ograniczenie mocy układu hybrydowego do 300 kilowatów. Dla widlastej czwórki oznacza to spadek mocy do poziomu nie przekraczającego 500 koni mechanicznych, a dla całego układu napędowego ograniczenie maksymalnej mocy do okolic 900 koni mechanicznych. Na mocy nowego regulaminu w samochodzie zmienią się również otwory wentylacyjne w nadkolach, a w całym sezonie dozwolone będzie stosowanie trzech różnych wariantów nadwoziowych (w roku 2017 ich liczba ze względu na koszty zostanie ograniczona do dwóch).

Samochody wszystkich klas World Endurange Championship w nowych specyfikacjach spotkają się po raz pierwszy pod koniec marca na prologu na torze Paul Ricard we Francji. Na całe mistrzostwa złoży się tym razem dziewięć eliminacji, a wśród nich wyścig na nowych obiekcie w Mexico City. Porsche zamierza pokazać swój prototypowy silnik przy okazji każdej imprez, a także innych wydarzeń i pokazów. Dla tych, którzy wybierają się do Stuttgart-Zuffenhausen przewidziano specjalną wystawę w Muzeum Porsche. Dziś widlastą czwórkę, która była dotąd pilnie strzeżoną tajemnicą, można podziwiać na pierwszych, oficjalnych zdjęciach.

16.02.2016, źródło/zdjęcia: Porsche, fiawec.com

Zobacz wcześniejsze wiadomości