Glickenhaus 008 - Coś takiego

Glickenhaus, który w ostatniej dekadzie zaznaczył swoją obecność w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu, 24-godzinnym Le Mans, długodystansowych mistrzostwach świata i rajdach pokroju Baja 1000, ma nową zabawkę. To kolejna maszyna przeznaczona do podboju pustynnych szklaków i bezdroży. Oto model noszący oznaczenie 008.

Glickenhaus, o którym zrobiło się głośno prawie dwadzieścia lat temu za sprawą unikatowego Ferrari P4/5 zamówionego u Pininfariny, od kilkunastu lat tworzy własną markę samochodów sportowych, wyścigowych i rajdowych. Na liście jej sukcesów znajdziemy pole position do 24-godzinnego wyścigu na Nü,rburgring Nordschleife, podium w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i klasową wygraną w amerykańskim rajdzie Baja 1000. W tej chwili prowadzone są prace między innymi nad wprowadzeniem do masowej produkcji sportowego coupe 004S, drogową wersją ścigacza z długodystansowych mistrzostw świata oraz małym coupe i roadsterem w stylu retro. Cztery i pół roku temu zapowiedziano projekt wyczynowej terenówki 008. Pierwsza sztuka już jeździ.

Glickenhaus 008 powstał według przepisów sprawdzonych w poprzednich modelach marki. Auto skonstruowano na stalowej ramie przestrzennej i ubrano w lekką karoserię z włókien szklanych, przypominającą modele 003 oraz 004, ze szczególnym wskazaniem na drogowe 004S. Z tego ostatniego pochodzi między innymi przednia szyba oraz nietypowy układ kabiny: kierowca siedzi na samym środku, a po bokach mogą zmieścić się dwaj pasażerowie lub pilot. Auto postawione na wytrzymałym zawieszeniu z ogromnym prześwitem, amortyzatorami Fox i felgami Method 702 z oponami o średnicy do 37 cali ma być budowane z myślą o gotowości startu w zawodach Baja czy Rajdzie Dakar. W planach jest oferowanie pakietu do własnej budowy bez jednostki napędowej.

W pierwszym egzemplarzu 008 zainstalowano widlastą ósemką z rodziny LS3 prosto od Chevroleta. Umieszczony centralnie silnik dostarcza około 435 koni mechanicznych, które karmione są ze zbiornika paliwa o pojemności prawie 115 litrów. Od kilku lat trwają również prace nad wersją elektryczną, którą będą zasilać wodorowe ogniwa paliwowe. Plany Glickenhausa na najbliższą przyszłość zakładają start nowym modelem w tegorocznym rajdzie Baja 1000 w Meksyku, który zaplanowany jest na połowę listopada. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z ambicjami marki, to zobaczymy w nim nie tylko spalinowe 008, ale również wersję wodorową. Czy 008 pojawi się również w przyszłorocznym Dakarze? Tego Glickenhaus nie wyklucza, ale wszystko zależy od klientów, fabryczny zespół tam się nie wybiera.

28.09.2024, źródło/zdjęcia: Scuderia Cameron Glickenhaus

Zobacz wcześniejsze wiadomości