Aktualności

Alfa Romeo 8C-35 - Bogate życie

W złotych latach Grand Prix, zdominowanych przez Auto Union i Mercedes-Benza, jedyną, inną marką, która miała dużo do powiedzenia, zgarniając Niemcom kilka wygranych sprzed nosa, była Alfa Romeo. Zamieszanie w szeregach przeciwników siało kilka modeli, w tym 8C-35, który trafi wkrótce na aukcję.

Alfa Romeo 8C-35, znana także jako Tipo C, powstała po wycofaniu ze startów archaicznego już bolidu P3 (Tipo B), którego dalsza modernizacja nie miała sensu. Włosi nie wiedzieli wtedy do końca czego dokładnie chcą i jaka recepta sprawdzi się na konkurencji z III Rzeszy i w krótkim czasie przygotowali bolidy z silnikami 8-cylindrowymi, 12-cylindrowymi oraz 16-cylindrowymi o mocach od 295 do 440 koni mechanicznych. Seria 8C służyła początkowo jako maszyny zapasowe, a największe nadzieje pokładano w większej ilości cylindrów.

Alfa Romeo 8C-35

Jednoosobowa Tipo C w barwach Scuderii Ferrari wyposażona była w widlastą ósemkę o pojemności 3,8 litrów ze sprężarką mechaniczną, która pozwalała na rozwinięcie około 330 koni mechanicznych i 435 niutonometrów. Prędkość maksymalna bolidu sięgała 275 km/h. Zgodnie z przepisami auto bez kierowcy, płynów i kół mogło ważyć maksymalnie 750 kilogramów. Po raz pierwszy w historii wyścigowych aut marki zastosowano tu w pełni niezależne zawieszenie. Włosi opracowali kilka wersji tego samego silnika, a w roku 1938 po nieudanych eksperymentach z V12, wykorzystali jego kolejną ewolucję w bolidzie 8C-308, znanym też jako Tipo 308.

Alfa Romeo 8C-35

We wrześniu na aukcję trafi Alfa Romeo 8C-35 na podwoziu #50013, którą startował R.J.B. 'Dick' Seaman i właściciel, Hans Ruesch, a także prawdopodobnie sam Tazio Nuvolari. Auto z bardzo bogatą historią przyniosło wygrane w Coppa Ciano, Grand Prix na torze Donington, w Gyon, górskim wyścigu w Harmashatar, Grand Prix Finlandii, Grand Prix des Frontieres, Grand Prix Ruminii, Grand Prix de Bremgarten, w Montlhéry oraz puchar Brooklands Mountain Championship.

Alfa Romeo 8C-35

Gdy w roku 1938 ograniczono pojemność silników aut Grand Prix do trzech litrów maszyna nie mogła już w nich startować i wróciła na stałe do Anglii... gdzie odnosiła kolejne sukcesy. Nie brakowało też przygód, po których maszyna musiała wrócić do Włoch na naprawy i poprawki. Po wojnie auto dostało nowy gaźnik, sprężarkę, skrzynię biegów i... wygrywało dalej. Wśród największych sukcesów znalazł się tytuł RAC Hill-Climb Championship w sezonie 1950.

Alfa Romeo 8C-35

Pięć lat później auto odeszło na zasłużoną emeryturę, trzymane przez właściciela aż do jego śmierci w 1987 roku. Rok później samochód sprzedano na aukcji w Monako za 2,85 milionów dolarów. Alfę Romeo przywrócono niedługo później do specyfikacji z 1937 roku. Szacowana wartość auta dziś to od 5,5 do 6,5 milionów funtów, czyli jakieś 27-32 miliony złotych. Licytacja 8C-35 będzie miała miejsce już 14 września w Chichester, Goodwood pod szyldem domu aukcyjnego Bonhams. AKTUALIZACJA: Samochód sprzedano za 5,94 milionów funtów, co czyni go najdroższą Alfą Romeo sprzedaną na publicznej aukcji (obecnie to przeszło 24,8 milionów złotych).

Źródło/zdjęcia: bonhams.com Alfa Romeo 8C-35 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij