Aktualności
12.12.2013

BMW M3 Sedan Logiczne myślenie

Już wkrótce BMW serii M3 wejdzie w trzecią dekadę swojego istnienia i przekroczy ćwierć miliona sprzedanych egzemplarzy. O nowych klientów i zatrzymanie starych walczyć będzie coupe M4, razem z którym pokazano także wariant 4-drzwiowy. Według obecnej logiki BMW limuzyna zachowała oznaczenie M3.

W porównaniu do poprzedniej generacji nowe M3 jest dłuższe i szersze, a dzięki zastosowaniu większej ilości elementów z włókien węglowych i aluminium o około 80 kilogramów lżejsze. Z aluminium wykonano między innymi podzespoły zawieszenia, wybrzuszona maska silnika i boczne ściany podwozia, a z CFRP dach (po raz pierwszy w limuzynie), łuk dachowym, klapę bagażnika, wał napędowy, rozporę komory silnika i drobne elementy karoserii. Według niemieckich norm 4-drzwiowe auto waży na sucho 1520 kilogramów (23 kilogramy więcej, niż coupe).

BMW M3 Sedan

Wśród zmian w porównaniu do zwykłego sedana serii 3 znajdą się oczywiście nowe felgi, poszerzone tylne nadkola, nowe zderzaki, adaptacyjne oświetlenie w technologii LED (za dopłatą), fotele, kierownica, wymyślne lusterka zewnętrzne i darmowa aplikacja BMW M Laptimer na smartfony, dzięki której będziemy mogli śledzić swoje postępy na torze. Na liście opcji znajdą się węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, adaptacyjne zawieszenie Adaptive M i dwusprzęgłowa, 7-stopniowa skrzynia biegów M DCT z systemem Drivelogic, kontrolą szybkiego startu i... funkcją upalania ogumienia Smokey Burnout.

BMW M3 Sedan

W nowym M3 nie ma śladu po starym, wolnossącym V8. W jego miejscu znalazł się rzędowy, 6-cylindrowy silnik z podwójnym doładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa, układami Valvetronic i Double-Vanos, który mierzy prawie trzy litry pojemności. Motor w zakresie od 5500 do 7300 obrotów na minutę generuje 431 KM, a od 1850 do 5500 obrotów na minutę 550 Nm - to o 11 KM i aż 150 Nm więcej, niż w starym M3. Silnik, dość nietypowo dla jednostki z turbodoładowaniem, rozkręca się aż do 7600 obr/min.

BMW M3 Sedan

W standardzie BMW montuje ręczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach oraz aktywny, sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy (Active M Differential), blokujący się w zakresie od 0 do 100 procent. Na rozwinięcie 100 km/h potrzeba 4,3 sekund, na pokonanie 1000 metrów zleci 22,2 sekund, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h na czwartym biegu zajmie tylko 3,5 sekund. Z przekładnią DCT setkę zrobimy w 4,1 sekund, a pierwszy kilometr pokonamy w 21,9 sekund (auto jest wtedy o 40 kilogramów cięższe). Prędkość maksymalną ograniczono tradycyjnie do 250 km/h.

BMW M3 Sedan

Średni apetyt M3 na paliwo według europejskich norm sięga 8,8 litrów na 100 kilometrów, a w przypadku skrzyni DCT o pół litra mniej. Sedan będzie produkowany w zakładzie BMW w Regensburg (coupe serii 4 budowane są w Monachium). Do dzisiaj auta rodziny M3 znalazły prawie 240,3 tysięcy nabywców. Pierwszą generację z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 200 KM pokazano we wrześniu 1985 roku na wystawie we Frankfurcie. Piąta generacja M3 zadebiutuje w przyszłym miesiącu na salonie samochodowym w Detroit.

Skomentuj na forumUdostępnij