
Italdesign GTZero - Przestrzeń liniowa
Utworzone w 1968 roku Italdesign weszło w kolejny rok działalności bez swojego założyciela, Giorgetto Giugiaro, który wypisał się z firmy osiem miesięcy temu i oddał pozostałe udziały w ręce Volkswagena. Pod rządami niemieckiego koncernu, które trwają od prawie sześciu lat, zbudowano już kilka konceptów. Najnowszy z nich to GTZero.
Italdesign, na czele którego stoi Filippo Perini, do niedawna szef stylistów Lamborghini, podjęło przy okazji GTZero po raz kolejny temat sportowego grand tourera niedalekiej przyszłości. "Zero" w jego nazwie oznacza, że mamy do czynienia z pojazdem o zerowej emisji szkodliwych spalin. Auto zbudowano na modułowej platformie z kadłubem z włókien węglowych, zintegrowanym z paczką baterii oraz trzema silnikami elektrycznymi, dwoma na przedniej osi o mocy 110 kilowatów każdy i jednym na tylnej o mocy 140 kilowatów.

Układ napędowy produkuje maksymalnie 462 konie mechaniczne, które pozwalają na rozwinięcie w ważącym 1980 kilogramów samochodzie prędkości ograniczonej do 250 kilometrów na godzinę. Baterie mają wystarczać na pokonanie 500 kilometrów, a ich ładowanie do 80% pojemności miałoby zajmować trzydzieści minut. Oprócz napędu na wszystkie cztery koła GTZero uzbrojono również w system kół skrętnych tylnej osi, które mogą wychylać się o pięć stopni. Kontakt z podłożem zapewnia ogumienie Pirelli P Zero Nero, które założono na obręcze o średnicy 22/23 cali przód/tył.

Długie na 4918 milimetrów GTZero zaprojektowano tak, aby pozwalało na zmianę aranżacji wnętrza z układu 2+2 na 3+1 lub inne, a także instalację układu napędowego w różnych konfiguracjach, w tym w wersji hybrydowej. W przedniej części karoserii umieszczono ruchome klapki, pracujące nad dociskiem aerodynamicznym. Przed kierowcą umieszczono cztery ekrany oraz kierownicę z przyciskami, a wśród nich przełącznik trybów jazdy, w tym trybu "Pista!", który zaprogramowano z myślą o wizycie na torze wyścigowym. Auto zbudowano w siedzibie Italdesign w Moncalieri i pokazano na tegorocznej wystawie w Genewie.
Źródło/zdjęcia: Italdesign Italdesign GTZero na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum