Mercedes-Benz Concept EQA - Element układanki
Mercedes-Benz kontynuuje układanie fundamentów pod nową markę EQ, która będzie identyfikować przyszłe modele o napędzie elektrycznym i hybrydowym. EQ obecne jest już w Formule 1, dopiero co pokazało się w prototypie kosmicznego AMG Project One i mnoży się w konceptach zwiastujących auta produkowane masowo. Najnowszym z nich jest kompakt o oznaczeniu EQA.
Koncept EQA, premiera tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie, jest drugą zapowiedzią drogowego auta pod szyldem EQ. Pierwszą był koncept dużego SUV'a Generation EQ, który pokazano jesienią ubiegłego roku na wystawie w Paryżu. EQA to coś z zupełnie innego segmentu. To trzydrzwiowy kompakt o długości niespełna 4,3 metra i rozstawie osi prawie 273 centymetrów - w obu przypadkach to tylko kilka centymetrów więcej od obecnej klasy A. Dwubryłowe nadwozie o zaokrąglonych kształtach rozpychają felgi o średnicy 20 cali, a cały przód rozświetla grill, pas zderzaka i reflektory z włókien laserowych.
EQA, pokrtyty srebrnym lakierem Alubeam i wyposażony w szklany dach panoramiczny, poruszać ma się wyłącznie dzięki elektryczności. Na pokładzie znajdują się dwa silniki elektryczne o mocy systemowej ponad 200 kilowatów (ponad 272 konie mechaniczne), która będzie stale przenoszona na obie osie. Silniki będą czerpać energię z baterii litowo-jonowych o pojemności ponad 60 kilowatogodzin, dostarczonych przez firmę Deutsche Accumotiv, należącą do koncernu Daimlera. Twórcy pojazdu określają jego zasięg na poziomie dochodzącym do 400 kilometrów, w zależności od wielkości i pojemności baterii, które mają być dostępne w kilku wersjach.
Maksymalny moment obrotowy w EQA sięgnie 500 niutonometrów, które pozwolą na rozpędzenie się do zera do stu kilometrów na godzinę w czasie 5,5 sekund. Do wyboru będą dwa tryby jazdy - Sport lub Sport Plus - od których będzie zależeć nie tylko praca silników i podwozia, ale również oświetlenie na zewnątrz auta, jak grafika grilla (w Sport przedstawia płonące, poziomo ułożone skrzydło, a w Sport Plus pionowe poprzeczki nawiązujące do grilla Panamericana). Baterie będą mogły być ładowane na kilka różnych sposobów: indukcyjnie, za pomocą wallboxa lub za pomocą stacji błyskawicznego ładowania, na której w ciągu 10 minut "dotankujemy" na kolejne 100 kilometrów. Kiery można spodziewać się seryjnego kompaktu z serii EQ? Tego jeszcze dokładnie nie wiadomo.
Źródło/zdjęcia: Mercedes-Benz Mercedes-Benz Concept EQA na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum