Aktualności

Grand Prix Rosji - Nierówne rozdanie

Rosyjskie grand prix organizowane w ramach mistrzostw świata Formuły 1 zostało w swojej krótkiej historii zdominowane przez jedną markę. Od pierwszego wyścigu w sezonie 2014 począwszy niemiecka marka wygrywała tu za każdym razem, z trzema różnymi kierowcami. W miniony weekend Formuła 1 zagościła w Rosji ponownie. Czy i tym razem rządził Mercedes?

Zanim dotarliśmy do weekendu wyścigowego przez świat Formuły 1 przebiegła niezwykle ważna wiadomość. Z końcem sezonu 2020 z pozycji szefa wszystkich szefów w mistrzostwach świata wycofa się Chase Carey (CEO i prezes wykonawczy Formula One Group), który objął stanowisko po wykupieniu Formuły 1 przez amerykańskie Liberty Media. Wcześniej, od niepamiętnych czasów, taką pozycję zajmował Bernie Ecclestone, który w październiku będzie świętował swoje 90 urodziny. W przyszłym roku CEO i prezydentem Formula One Group zostanie 55-letni Stefano Domenicali z Włoch. Domenicali w latach 2008-2014 kierował zespołem Ferrari w Formule 1, a obecnie dowodzi we włoskim Automobili Lamborghini, z którym będzie musiał się rozstać.

Grand Prix Rosji

W każdej z trzech sesji treningowych przed niedzielnym Grand Prix Rosji najszybsze były Mercedesy: dwa razy Bottas przed Hamiltonem, raz Hamilton przed Bottasem. Za czarnymi Mercedesami w kolejnych sesjach plasowali się Verstappen w Red Bullu, Ricciardo w Renaulcie i Sainz w McLarenie. Na 5,85-kilometrowym torze Sochi Autodrom większość z dziesięciu zespołów pojawiło się z ważnymi aktualizacjami swoich maszyn. W jednej z maszyn Racing Point pojawiła się tegoroczna skrzynia biegów Mercedesa oraz zupełnie nowa karoseria i podłoga w tylnej części maszyny, Red Bulle dostały ostatnią ewolucję układu napędowego Hondy, przewidzianą na ten rok, McLaren przywiózł nowe elementy aerodynamiczne i tak dalej. W trakcie treningów nie brakowało incydentów: w McLarenie Sainza połamało się tylne skrzydło, a Latifi rozbił swojego Williamsa o barierki.

Grand Prix Rosji

W sobotnich kwalifikacjach już na Q1 rywalizacja zakończyła się dla obu kierowców Alfy Romeo, obu kierowców Haasa i jednego z zawodników Williamsa. Russell w drugim Williamsie po raz kolejny awansował wyżej i... wyprzedził w trakcie obie maszyny Ferrari. Na początku Q2 nad tor nadciągnęły ciemne chmury, przekraczająca 30 stopni Celsjusza temperatura toru zaczęła spadać i pojawiły się pierwsze krople deszczu (większych opadów ostatecznie nie był). Sesja Q2 została przerwana na dwie minuty i 15 sekund przed końcem. Powód: wypadek Vettela, który po trzecim zakręcie wpadł w poślizg i roztrzaskał swoje Ferrari o barierki. W tym czasie swoje pierwsze okrążenie pomiarowe jako ostatni robił Hamilton, którego wcześniejszy wynik został skasowany z powodu przekroczenia granic toru. To postawiło aktualnego mistrza świata pod presją. Po wznowieniu sesji Hamilton wyjechał za kilkoma innymi bolidami, miał problemy z utrzymaniem się na torze zdążył z rozpoczęciem okrążenia pomiarowego w ostatniej sekundzie! Sensacji nie było: Brytyjczyk bez problemu awansował do Q1.

Grand Prix Rosji

Poza Vettelem na Q2 odpadł też Leclerc w drugim Ferrari oraz Stroll w Racing Point, którego przed wyjazdem w końcówce sesji i poprawą czasu okrążenia powstrzymały bliżej nieokreślone problemy z bolidem. Odpadli też Russel i Kvyat. Pole position z przewagą ponad 0,56 sekundy wywalczył Lewis Hamilton w Mercedesie. Było to już 96 pole position w karierze kierowcy, które otwierało drogę do 91 wygranej w karierze i wyrównania rekordu 91 wygranych grand prix Michaela Schumachera. Kolejne pozycje startowe zdobyli: Verstappen w Red Bullu, Bottas w Mercedesie, Perez w Racing Point, Ricciardo w Renaulcie, Sainz w McLarenie, Ocon w Renaulcie, Norris w McLarenie, Gasly w AlphaTauri oraz Albon w Red Bullu. Dominacja Mercedesa została lekko nadszarpnięta: we wszystkich sześciu poprzednich GP Rosji bolidy zespołu zajmowały pierwszą linię na starcie.

Grand Prix Rosji

Już na starcie wyścigu Bottasowi udało się wyprzedzić Verstappena, a pozycje zyskali również Ricciardo i Ocon w Renaultach, którzy awansowali na miejsca czwarte i piąte. Na drugim zakręcie Bottas na chwilę wychodzi na prowadzenie. Ricciardo zaatakował Verstappena, który na drugim zakręcie musiał ratować się ucieczką poza tor i powrotem ścieżką wyznaczoną przez tablice. Na tym manewrze Verstappen stracił trzecie miejsce. W tym samym miejscu poza tor wyjechał również Sainz, dla którego był to koniec wyścigu. Kierowca McLarena w trakcie powrotu na tor nie zmieścił się w wąskiej przestrzeni przeznaczonej na wyjazd, uderzył z impetem o barierki przednim kołem i skasował swoją maszynę (żółte flagi w pierwszym sektorze). Verstappen na pierwszych zakrętach odzyskał trzecie miejsce, a w tle na barierkach wylądował bolid Racing Point prowadzony przez Strolla, dla którego był to koniec grand prix. Stroll odpadł po kontakcie z Leclerkiem, który zahaczył go z tyłu (sędziowie nie dopatrzyli się przewinienia i kary nie było). Na tor musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa, co kilku zawodników wykorzystało na zmianę opon na mieszankę hard (Albon, Norris, Russell).

Grand Prix Rosji

Koniec okrążenia 5 z 53: samochód bezpieczeństwa opuszcza tor. Pierwszy jest Hamilton, ostatni jest Norris przed Albonem. Hamilton w ciągu jednego okrążenia wyrabia przewagę aż 1,5 sekundy nad Bottasem, Norris wyprzedza Albona. Okrążenie 7: kara 5 sekund dla Hamiltona za naruszenie procedur próbnego startu... i kolejne 5 sekund za kolejne wykroczenie tego typu, razem 10 sekund! Plus dwa punkty karne do licencji kierowcy (to podniosło stan konta Hamilton do 10 punktów, a przy 12 kierowca dostaje zakaz startu w kolejnym wyścigu; w wyniku ponownego rozpatrzenia incydentów 2 punkty karne anulowano kilka godzin po wyścigu). Okrążenie 11: zacięta walka w końcówce, pozycjami wymieniają się Russell, Albon i Norris, który wraca na ostatnie miejsce. Okrążenie 12: przewaga Hamiltona nad Bottasem nie wchodzi powyżej 1,5 sekundy, a momentami zaczyna się zmniejszać, kolejne 1,5 sekundy do Bottasa traci Verstappen, za którym jadą oba Renaulty. Do tego czasu Kvyat przebił się do pierwszej dziesiątki i wyprzedził obu kierowców Haasa, a Norris poradził sobie z Russellem i awansował na miejsce siedemnaste. Vettel utknął na miejscu trzynastym za Giovinazzim. Leclerc w drugim Ferrari jest ósmy.

Grand Prix Rosji

Okrążenie 14: zespół Mercedesa przygotowuje się na wczesny pit stop Hamiltona, ale kierowca ma zupełnie inne zdanie, które podpiera najszybszym okrążeniem i zwiększeniem przewagi nad Bottasem do ponad 2,2 sekundy. Okrążenie 15: Perez walczy z Ricciardo o piąte miejsce, walka kończy się awansem kierowcy Racing Point. Ricciardo pod koniec okrążenia wybiera się na zmianę ogumienia i wraca na tor na pozycji czternastej. Albon wyprzedza Larifiego i awansuje na miejsce piętnaste. Hamilton pod koniec okrążenia 16 zjeżdża na pit stop, w trakcie którego odbywa karę postoju przez długie dziesięć sekund (zgodnie z regulaminem kara czasowa nałożona przed pit stopem musi zostać odbyta w jego trakcie, a nie doliczona na koniec wyścigu). Kierowca Mercedesa wraca na tor dopiero na pozycji jedenastej, przed Raikkonenem i za Vettelem. W tle Latifi zostaje wyprzedzony przez Norrisa, który awansuje na miejsce piętnaste. W wyścigu prowadzi Bottas, który ma przed sobą pusty tor. Okrążenie 19: na wymianę ogumienia zjeżdża Ocon, który opuszcza czwarte miejsce. Francuski kierowca wraca na tor na miejscu dziewiątym, tuż za Vettela, którego wyprzedza Hamilton.

Grand Prix Rosji

Do 24 okrążenia większość kierowców przesiadła się już na ogumienie typu hard. Pierwsza trójka, która jeszcze nie zjeżdżała na zmianę opon, jechała w dalszym ciągu na oponach medium. Hamilton jest piąty, wyraźnie niezadowolony z wczesnego zjazdu do mechaników. Okrążenie 25: Ricciardo zamienia się pozycjami na polecenie zespołu z Oconem i awansuje na miejsce ósme... ale w trakcie manewru nie mieści się w granicach toru, co może oznaczać nałożenie kary. Verstappen po 1,9-sekundowym pit stopie wraca na tor na miejscu czwartym tuż za Kvyata i ponad sześć sekund przed Hamiltonem. Koniec okrążenia 26: na pit stop zjeżdża Bottas, który zatrzymuje się na 2,7 sekundy. Fin wraca na tor na miejscu pierwszym. U mechaników jeszcze nie byli Leclec (miejsce drugie), Kvyat (miejsce czwarte po wyprzedzeniu przez Verstappena), Vettel (miejsce siódme) oraz Raikkonen (miejsce dziesiąte). Okrążenie 28: Ricciardo wyprzedza Vettela i awansuje na miejsce siódme. Chwilę później Vettela wyprzedza również Ocon, a Ricciardo dostaje karę pięciu sekund za wspomniane przewinienie podczas zmiany pozycji Renaultów.

Grand Prix Rosji

Okrążenie 29: na miejsce szesnaste po kolejnym postoju spada Albon. Leclerc po 3,3-sekundowym postoju wraca na tor na miejscu siódmy, między dwa Renaulty. Okrążenie 31: Kvyat opuszcza trzecie miejsce i zjeżdża na pit stop, podczas którego zatrzymuje się na 2,4 sekundy. Rosyjski kierowca zespołu AlphaTauri wraca na tor na miejscu ósmym za Oconem i w przeciwieństwie do rywali jedzie na szybszym ogumieniu medium. Vettel zatrzymuje się na 2,5 sekundy i spada na miejsce szesnaste, mając za sobą tylko oba Williamsy. Okrążenie 33: Bottas prowadzi z przewagą ponad 12 sekund nad Verstappenem i ponad 22 sekund nad Hamiltonem. Okrążenie 35: Gasly wyprzedza Raikkonena i awansuje na miejsce dziewiąte. Jedenasty jest Norris, który ma za sobą oba Haasy. Verstappen nie ma szans na odrobienie strat do Bottasa, który regularnie się oddala, ale nie wygląda na to, aby Hamilton zbliżał się do Verstappena. Okrążenie 36: jako ostatni na zmianę opon do mechaników zjeżdża Raikkonen, który opuszcza pierwszą dziesiątkę. Na miejsce dziesiąte awansuje Norris. Raikkonen po wydłużonym postoju z powodu problemów z wymianą jednego z przednich kół wraca na tor na miejscu szesnastym, jest daleko za Vettelem.

Grand Prix Rosji

Okrążenie 38: Giovinazzi traci trzynaste miejsce na rzecz Albona. Okrążenie 39: dwunaste miejsce na rzecz Albona traci Grosjean. Okrążenie 40: Grosjeana wyprzedza również Giovinazzi, który awansuje na miejsce trzynaste. Okrążenie 42: Grosjeana z trudem wyprzedza Vettel, obaj po kontakcie kołami wyjeżdżają poza granice toru. Verstappen traci do Bottasa ciągle ponad 12 sekund, Hamilton jest ponad 8 sekund za nim i zaczyna odrabiać straty z każdym okrążeniem. Albon wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce jedenaste. Okrążenie 43: kilkanaście sekund wirtualnego samochodu bezpieczeństwa. Trzeba ustawić nowe tablice wyznaczające linię powrotu na tor, stare zniszczył Grosjean. Przy tej okazji Gasly zostaje ściągnięty przez zespół po nowe ogumienie, ale chyba nikt w AlphaTauri nie spodziewał się, że VSC będzie trwał tak krótko. Gasly spada na miejsce jedenaste za Albona. Hamilton ponownie oddala się od Verstappena: prawie 10 sekund straty. Leclerc jest ponad 8 sekund za Ricciardo, co oznacza, że miejsce piąte kierowcy Renaulta, nad którym ciąży kara doliczenia 5 sekund, jest póki co niezagrożone.

Grand Prix Rosji

Okrążenie 45: Norris, Albon i Gasly zaczynają zaciętą walkę o miejsce dziewiąte. Okrążenie 46: Norrisowi po ataku Albona udaje się uciec wystarczająco daleko, a Albona wyprzedza Gasly, który odbiera mu miejsce w pierwszej dziesiątce. Verstappen jest niecałe 10 sekund za Bottasem i ponad 10 sekund przed Hamiltonem. Kilkanaście sekund dzieli Pereza od Verstappena i Ricciardo od Pereza. Okrążenie 47: Galsy atakuje Norrisa, ale bezskutecznie. Albon jest niecałą sekundę za kierowcą AlphaTauri. Okrążenie 48: Gasly wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce dziewiąte. Pod koniec okrążenia Norris blokuje koła podczas hamowania i bez walki oddaje miejsce dziesiąte Albonowi. Kierowca McLarena zjeżdża od razu na wymianę opon i po 4,6-sekundowym wraca na tor na miejscu piętnastym. Verstappen nieustannie zbliża się do Bottasa, który traci czas na dublowaniu: 7 sekund straty po najszybszym okrążeniu w wyścigu. Okrążenie 50: Magnussen i Giovinazzi walczą o miejsce jedenaste, a za nimi czai się Vettel.

Grand Prix Rosji

Okrążenie 52: najszybsze okrążenie dla Bottasa i potencjalnie dodatkowy, cenny punkt do klasyfikacji generalnej. Poza pierwszą dziesiątką Raikkonen dobiera się do Vettela. Fin ma prawie 8 sekund przewagi nad Verstappenem. Kvyat jest niecałą sekundę za Oconem. Na ostatni pit stop zjeżdża Russell w Williamsie, który wraca do wyścigu na ogumieniu soft. Takie zagranie może dać mu najszybsze okrążenie w wyścigu (ale nie punkt do klasyfikacji generalnej, który przyznawany jest tylko gdy kierowca z najszybszym okrążeniem ukończy wyścig w pierwszej dziesiątce). Do tego jednak nie dochodzi, prawdopodobnie w wyniku porozumienia między Mercedesem i Williamsem, dla którego Mercedes dostarcza układy napędowe. Walka między Kvyatem i Oconem trwa do samego końca. Na ostatnim okrążeniu Albon otrzymuje karę doliczenia 5 sekund za zignorowanie poleceń organizatora, ale nie kosztuje to go miejsca w pierwszej dziesiątce.

Grand Prix Rosji

Siódme Grand Prix Rosji w historii mistrzostw świata Formuły 1 zakończyło się siódmą wygraną zespołu Mercedesa. Drugie zwycięstwo w aktualnym sezonie i dziewiąte w karierze odniósł Valtteri Bottas (najszybsze okrążenie w wyścigu). Kolejne pozycje na mecie zajęli: Verstappen w Red Bullu (pierwsze podium zespołu w Rosji), Hamilton w Mercedesie, Perez w Racing Point, Ricciardo w Renaulcie, Leclerc w Ferrari, Ocon w Renaulcie, Kvyat i Gasly w maszynach AlphaTauri oraz Albon w Red Bullu. Po dziesięciu wyścigach z siedemnastu Hamilton zgromadził 205 punktów, Bottas 161, a Verstappen 128. W tabeli konstruktorów swoją przewagę powiększa Mercedes (166 punktów), który wyprzedza Red Bulla (192) i McLarena (106). Tylko dwa punkty do McLarena traci Racing Point, siedem punktów traci Renault. Kolejny wyścig, Grand Prix Eifelu na torze Nürburgring w Niemczech, odbędzie się 11 października.

Źródło/zdjęcia: formula1.com Grand Prix Rosji na forumMercedes-AMG F1 W11 EQ Performance na forumRed Bull RB16 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij