Aktualności
22.05.2021

Kimera Evo37 Autentyczna ewolucja

Na scenę coraz bardziej popularnych i śmiałych restomodów wkracza włoskie Kimera Automobili z Cuneo. Pierwszy projekt młodej firmy i młodego zespołu wzorowany jest na słynnej Lancii 037, która rywalizowała w rajdowej grupie B. Obok rajdówki powstała również wersja drogowa. Kimera Evo37 to jej współczesna reinterpretacja.

Oryginalna Lancia 037 pojawiła się na początku lat osiemdziesiątych i zasilana była umieszczonym centralnie, 2-litrowym silnikiem, który w około 960-kilogramowej, rajdowej bestii przekraczał 325 koni mechanicznych. Napęd przenoszony był tylko na tylne koła, ale to nie stanęło na drodze do mistrzostwa świata producentów: w sezonie 1983 Lancia pokonała między innymi Audi z pierwszym Quattro z napędem obu osi. Równolegle powstało co najmniej 207 egzemplarzy drogowych, cięższych o około 200 kilogramów i słabszych o ponad 100 koni. Evo37 wzorowane jest na drogowej 037, a punktem wyjścia dla modelu jest środkowa sekcja podwozia Lancii Beta Montecarlo, poprzedniczki 037, do której z obu stron dodano nowe, rurowe ramy oraz wzmocnienia z takich materiałów, jak aluminium, tytan i Kevlar.

Kimera Evo37

Karoseria Evo37 niemal w całości wykonana jest z włókien węglowych, a oświetlenie z przodu i z tyłu to okrągłe LED'y z dodatkami. W porównaniu do 037 wszystko urosło, ale nie zachwiano proporcji. Nowe kształty, wierne oryginałowi, są rozpoznawalne na pierwszy rzut oka: szerokie nadkola z przodu, przedni zderzak przechodzący w splitter, przerośnięte skrzydło z tyłu, a między nimi głęboko wtłoczone drzwi. Pod spodem skrywa się zupełnie nowe zawieszenie z amortyzatorami Öhlins oraz układ hamulcowy Brembo, który dostępny jest z węglowo-ceramicznymi tarczami. Standardem jest ogumienie Pirelli. Ile to wszystko waży? Tego Kimera Automobili jeszcze nie podaje.

Kimera Evo37

Silnik dla Evo37 został przygotowany w zakładach Italtecnica pod okiem Claudio Lombardi'ego, który pracował w latach osiemdziesiątych nad rajdowymi Lanciami, a później dołączył do Ferrari w Formule 1. Nad dostrojeniem auta pracował również Miki Biasion, rajdowy mistrz świata z lat 1988-1989 (za kierownicą Delty Integrale). Motor o czterech cylindrach i pojemności 2,15 litra bazuje na oryginalnym, b-grupowym bloku. Dzięki turbosprężarce rozwija 505 koni mechanicznych oraz 550 niutonometrów. Napęd na tył przenosi 6-stopniowa skrzynia biegów. Kimera Automobili zamierza zbudować tylko 37 egzemplarzy Evo37. Jedenaście z nich sprzedano jeszcze przed premierą auta. Cena: co najmniej 480 tysięcy euro za sztukę (aktualnie to co najmniej 2,1 miliona złotych). Już w lipcu Evo37 będzie można zobaczyć na żywo podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Skomentuj na forumUdostępnij