Grand Prix Hiszpanii - Punkt zwrotny
Formuła 1 po raz drugi w tym roku zawitała w Europie. Tym razem bolidy nowej generacji pojawiły się na bardzo znajomym terenie. Mowa o hiszpańskiej pętli Circuit de Barcelona-Catalunya, na której w lutym odbywały się pierwsze, przedsezonowe testy. Grand Prix Hiszpanii organizowane jest tu nieprzerwanie od 1986 roku.
W Hiszpanii zrobiło się gorąco zanim bolidy wyjechały na tor. Większość zespołów przywiozło znaczące pakiety modernizacji, a największą uwagę zwrócił gruntownie przeprojektowany Aston Martin... który okazał się zaskakująco podobny do Red Bulla. FIA miała być usatysfakcjonowana dokumentacją złożoną przez Aston Martina: do naruszenia obowiązujących przepisów czy wręcz nielegalnego pozyskania dokumentacji konkurencji miało nie dojść. Niektórzy w Red Bullu byli jednak innego zdania. Można spodziewać się, że sprawa będzie miała swój ciąg dalszy. Na dywaniku u organizatorów znalazł się z kolei Alonso, który wypowiadał się nieprzychylnie na temat kompetencji grona sędziowskiego. Jako dyrektor wyścigowy Formuły 1 w ten weekend zadebiutował Eduardo Freitas, którego znamy przede wszystkim z World Endurance Championship.
W trakcie piątkowych treningów mogliśmy zobaczyć znaczące zmiany za kierownicami aż trzech zespołów. Swoją pierwszą sesję testową z zakontraktowanych czterech w Alfie Romeo zaliczył Robert Kubica. Do Polaka dołączyli dwaj debiutanci, dla których były to pierwsze, oficjalne treningi Formuły 1 w karierze: 21-letni Juri Vips z Estonii w Red Bullu oraz 27-letni Nyck De Vries z Holandii w Williamsie. Vips jeździ aktualnie w swoim trzecim sezonie w Formule 2, w której w ubiegłym roku zajął miejsce szóste w generalce, a za pasem ma tytuł mistrzowski Formuły 4 z sezonie 2017. De Vries ma już na koncie Formułę 2, European Le Mans Series i elektryczną Formułę E, w której jeździ od 2019 roku w barwach zespołu Mercedesa. Kierowca zdobył dwa tytuły mistrzowskie Formuły Renault w sezonie 2014, tytuł mistrzowski Formuły 2 w sezonie 2019 i tytuł mistrzowski Formuły E w sezonie 2020-2021. W piątkowych treningach Vips był dwudziesty z ponad 4,3-sekundową stratą, De Vries osiemnasty, a Kubica trzynasty.
Piątkowe i sobotnie treningi przed niedzielnym wyścigiem zdominował Leclerc, lider klasyfikacji generalnej mistrzostw świata po pięciu wyścigach. Kierowca Ferrari był najszybszy w każdej z trzech sesji! Tuż za nim plasowali się Sainz w drugim Ferrari, Verstappen w Red Bullu, oraz Russell i Hamilton w Mercedesach, które wyglądały na coraz bliższe rozwiązania trapiących je od początku sezonu problemów. Innych problemów u innych zespołów nie brakowało: obluzowane lusterka w Red Bullu, unieruchomiona Alfa Romeo, problemy techniczne w AlphaTauri, uszkodzona podłoga w McLarenie po przelocie przez krawężniki, awaria DRS w Mercedesie i w końcu niewielki pożar w AlphaTauri oraz większy pożar hamulców w Haasie, które nie dały się tak łatwo ugasić. W wyniku awarii cenne, treningowe okrążenia stracili przede wszystkim Gasly, Bottas, Norris i Schumacher.
Sobotnie kwalifikacje rozpoczęły się w upale: temperatura powietrza sięgała 34 stopni Celsjusza, temperatura toru przed wyjazdem bolidów Formuły 1 sięgała 47 stopni Celsjusza. Jazda już na Q1 zakończyła się dla obu kierowców Williamsa, obu kierowców Aston Martina i Alonso w Alpine. Poza Q2 nie awansowali obaj kierowcy AlphaTauri, Zhou w Alfie Romeo, Ocon w Alpine oraz Norris w McLarenie, którego najlepsze okrążenie zostało skasowane po naruszeniu granic toru. Po raz pierwszy w swojej karierze do Q3 awansował Mick Schumacher. W pierwszych minutach kwalifikacji w kłopoty wpadł Leclerc, który stracił kontrolę nad swoim Ferrari i wykręcił piruet, a pod koniec Q3 system DRS w swoim bolidzie stracił Verstappen. Leclerc w ostatnich sekundach sięgnął po swoje trzynaste pole position. Kolejne miejsca startowe wywalczyli: Verstappen w Red Bullu, Sainz w Ferrari, Russell w Mercedesie, Perez w Red Bullu, Hamilton w Mercedesie, Bottas w Alfie Romeo, Magnussen w Haasie, Ricciardo w McLarenie oraz Schumacher w Haasie.
Przed wyścigiem w bolidzie Alpine prowadzonym przez Alonso konieczna była wymiana jednostki napędowej. Francuski zespół musiał sięgnąć już po czwarty silnik w tym roku, bo oznaczało przekroczenie limitów nakładanych przez przepisy i cofnięcie kierowcy na ostatnie miejsce startowe. U Red Bulla prawie do ostatnim minut majstrowano przy DRS, którego awaria nie mogła się powtórzyć. Niedziela, godzina 15:00 czasu polskiego. Prawie wszyscy ruszają na ogumieniu soft, tylko Hamilton na medium. W planie prawdopodobnie dwa, a może nawet trzy postoje u każdego. Wystartowali! Leclerc utrzymuje pozycję lidera, Russel wskakuje na miejsce trzecie, Perez awansuje na miejsce czwarte, Sainz po fatalnym starcie spada na miejsce piąte. Kontakt Hamiltona i Magnussena! Haas wypada poza tor w żwir, ale udaje mu się wrócić do wyścigu. Hamilton spada na przedostatnie miejsce z przebitą oponą i po trudnościach z wymianą kół wraca na tor na ogumieniu soft. Magnussen zmienia ogumienie na medium. W takich okolicznościach najwięcej pozycji, w tym dwie darmowe, zyskał Schumacher: z miejsca dziesiątego na szóste.
Okrążenie 3 z 66: Bottas awansuje na miejsce szóste, Schumacher spada na miejsce siódme. Starcie Hamiltona i Magnussena zostaje rozpatrzone jako incydent wyścigowy, bez kar dla kierowców. Hamilton w uszkodzonym bolidzie jest dziewiętnasty, prawie całą minutę za liderem i ponad pół minuty za najbliższym rywalem, ale Mercedes kalkuluje, że do końca wyścigu może przebić się nawet na ósme miejsce. Okrążenie 6: Schumacher traci miejsce na rzecz Ocona, Alonso z Vettelem walczą o miejsce trzynaste. Okrążenie 7: Alonso wyprzedza Vettela. Żółte flagi: Sainz po dużym poślizgu próbuje wygrzebać się ze żwirowego pobocza! Kierowca Ferrari przed własną publicznością spada na miejsce jedenaste za Tsunodę. Russell utrzymuje trzecie miejsce, ale coraz bliżej za nim jest Perez. Okrążenie 9: żółte flagi, tym razem ze żwirowego pobocza na tym samym zakręcie, co Sainz po poślizgu wyjeżdża Vertappen! Wszystko wskazuje na to, że w tym miejscu dmucha wiatr, który wytrąca samochody z równowagi. Verstappen spada na miejsce czwarte.
Okrążenie 10: Leclerc na razie bezbłędnie, ma już prawie dziesięć sekund przewagi nad kolejnym kierowcą. Do tego czasu na miejsce siódme awansuje Norris, a na miejsce ósme spada Schumacher. Okrążenie 11: Sainz, Alonso, Zhou i Gasly na pit stopach. Okrążenie 13: w bolidzie Verstappena znowu zawiódł DRS! Na jednym okrążeniu skrzydło się nie otwiera, na drugim zmienia zdanie i zaczyna ponownie współpracować, na kolejnym ponownie nie działa. Okrążenie 14: pit stop Russella i Verstappena. Sainz wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 18: pit stop Pereza, powrót na tor na miejscu czwartym. Sainz awansuje na miejsce siódme, na ósme spada Vettel, który jeszcze się nie zatrzymywał. Hamilton jest szesnasty. Coraz bardziej sfrustrowany Verstappen nie może sobie poradzić z Russellem i zaczyna popełniać błędy. Piąty jest Bottas przed Oconem, za nimi goni Sainz.
Okrążenie 22 z 66: 2,2-sekundowy pit stop Leclerca, który wraca na tor na pozycji lidera z przewagą prawie sześciu sekund. Jako ostatni do pitów zjeżdża Vettel, do pierwszej dziesiątki awansuje Alonso. Okrążenie 24: Verstappen na pierwszym zakręcie wyprzedza Russella, ale chwilę później Russel odzyskuje drugie miejsce! Na tej walce zyskuje Perez, który na świeższym ogumieniu jest już niecałe 1,5 sekundy za Verstappenem. Okrążenie 27: Leclerc traci moc silnika! Lider zjeżdża do mechaników i wycofuje się z wyścigu (pierwsze DNF Leclerca w tym roku)! Prowadzenie przejmuje Russell, który ciągle broni się przed Verstappenem. Okrążenie 29: taktyczny pit stop Verstappena, który zmienia ogumienie na... zestaw soft. To znaczy, że jedzie na trzy postoje. Red Bull tym samym otwiera drogę do ataku na Russella przed Perezem. Czternasty jest Hamilton, który ustanawia najszybsze okrążenie w dotychczasowym wyścigu. Okrążenie 30: Perez ma już Russella w zasięgu DRS. Okrążenie 31: Perez wychodzi na pierwszym zakręcie na prowadzenie i natychmiast zaczyna oddalać się od kierowcy Mercedesa. Z wyścigu wycofuje się Zhou w Alfie Romeo, w której zawiódł silnik Ferrari.
Okrążenie 31: Verstappen wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce trzecie. Do Pereza traci tylko niecałe piętnaście sekund. Okrążenie 34: Alonso wyprzedza Tsunodę i wraca do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 36: Verstappen ma ponownie Russella w zasięgu DRS. Do walki jednak nie dochodzi, Russell ucieka na pit stop i wraca na tor na miejscu trzecim, jakieś dziesięć sekund przed Bottasem. Stawkę zamyka Magnussen, jedyny na ogumieniu hard, który godni za dwoma Williamsami. Okrążenie 37: drugi pit stop Pereza, powrót na tor na miejscu drugim, ponad cztery sekundy przed Russellem. Okrążenie 39: Norris wyprzedza Vettela i awansuje na miejsce ósme. Ricciardo w drugim McLarenie jest dopiero trzynasty. Na miejsce szóste dotarł Hamilton. Okrążenie 45 z 66: trzeci i ostatni pit stop Verstappena. Perez wraca na pozycję lidera, a Verstappen wyjeżdża z alei serwisowej na miejscu drugim z przewagą ponad jednej sekundy nad Russellem. W tym czasie u rywali rośnie liczba ostrzeżeń za przekraczanie granic toru. Hamilton ma ich już tyle, że może przekroczyć limit i zapracować na ukaranie.
Okrążenie 48: Perez otrzymuje polecenie przepuszczenia zbliżającego się Verstappena przed siebie. Verstappen, u którego cały czas szwankuje DRS, wraca na prowadzenie na kolejnym okrążeniu. Hamilton po swoim pit stopie spada na miejsce siódme, ułamki sekundy przed Norrisa. Okrążenie 51: Hamilton wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce szóste. Prawie osiem sekund przed nim jest Sainz. Okrążenie 52: trzeci i ostatni pit stop Russella. Na miejsce trzecie wskakuje Bottass, Russell wraca na tor na ogumieniu soft, które powinno pozwolić mu wrócić na podium. Po pit stopie na miejsce dziesiąte spada Norris. Okrążenie 54: Russell bez większych problemów wyprzedza Bottasa i wraca na miejsce trzecie. Pit stop Pereza, który wraca na tor na ogumieniu soft na miejscu drugim z ogromną stratą do Verstappena i przewagą ponad trzech sekund nad Russellem. Dodatkowy cel Pereza: najszybsze okrążenie wyścigu, które znajduje się aktualnie w rękach Hamiltona.
Po kolejnych pit stopach na miejsce dziesiąte spada Alonso, a na miejsce dziewiąte awansuje Schumacher. Niedługo później Schumacher traci miejsce na rzecz Alonso. Okrążenie 57: Schumacher opuszcza strefę punktową, a na miejsce dziesiąte awansuje Tsunoda. Sainz jest już niecałą sekundę za Bottasem, a do walczącej o czwarte miejsce dwójki w ekspresowym tempie zbliża się Hamilton. Okrążenie 58: Sainz wyprzedza Bottasa, Hamilton wyprzedza Bottasa. Kierowca Alfy Romeo traci dwie pozycje i spada na miejsce szóste. Perez ma na koncie najszybsze okrążenie wyścigu, którego nikt inny nie jest już w stanie poprawić. Okrążenie 60 z 66: Hamilton na pierwszym zakręcie atakuje z powodzeniem Sainza i wskakuje na miejsce czwarte. Okrążenie 65: przegrzewające się mechanizmy w Mercedesie prowadzonym przez Hamiltona sprawiają, że Sainz jest ponownie niecałą sekundę za nim! Wygląda na to, że Hamilton ma wyciek płynu chłodzącego i musi zwolnić albo może w ogóle nie dojechać do mety. Na prostej startowej hiszpański kierowca Ferrari z pomocą systemu DRS odzyskuje miejsce czwarte.
Tegoroczne, przewrotne Grand Prix Hiszpanii zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w maszynie Red Bulla. Była to czwarta wygrana holenderskiego kierowcy na cztery tegoroczne wyścigi, w których dojechał do mety i dwudziesta czwarta wygrana w karierze. Kolejne miejsca zajęli: Perez w Red Bullu ze stratą ponad trzynastu sekund (na koncie dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu, osiemnaste podium w karierze), Russell w Mercedesie (drugie podium w tym roku, trzecie w karierze), Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie, Bottas w Alfie Romeo, Ocon w Alpine, Norris w McLarenie, Alonso w Alpine oraz Tsunoda w AlphaTauri. Bez ani jednego punktu Hiszpanię opuszczają zespoły Aston Martina, Haasia i Williamsa, który zajmują ostatnie trzy miejsca w klasyfikacji generalnej kierowców.
Po sześciu wyścigach na szczycie tabeli klasyfikacji generalnej kierowców i konstruktorów nastąpiły zmiany liderów: na miejsca pierwsze wskoczyli Verstappen i Red Bull. Verstapen po niedzielnym grand prix zmienił 19 punktów straty do Leclerca na 7 punktów przewagi. Za nimi bez zmian: Perez trzeci przed Russellem i Sainzem. Red Bull, który tracił 6 punktów do Ferrari ma teraz 26 punktów przewagi nad włoskim zespołem. Na kolejnych trzech miejscach bez zmian: Mercedes przed McLarenem i Alfą Romeo. Kolejne starcie już za kilka dni. Już w najbliższą niedzielę odbędzie się Grand Prix Monako... które do tej pory było szczególnie pechowe dla Leclerca: trzy starty i trzy wypadki, dwa kończące wyścig i jeden nie pozwalający na wystartowanie w wyścigu. Sezon 2022, zaplanowany oryginalnie na rekordową liczbę 23 grand prix, skrócono w tym miesiącu ostatecznie do 22 wyścigów, wrześniowy termin po skreślonym GP Rosji nie zostanie zagospodarowany.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 110 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 104 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 86 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 75 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 65 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 195 pkt. | |
Ferrari | 169 pkt. | |
Mercedes-AMG | 120 pkt. | |
McLaren | 50 pkt. | |
Alfa Romeo | 39 pkt. |