Aktualności
04.07.2022

Grand Prix Wielkiej Brytanii Bitwa na Silverstone

Formuła 1 wróciła na Europy, w której zostanie aż do połowy września na siedem najbliższych wyścigów w kalendarzu liczącym w sumie dwadzieścia dwie pozycje. Dziesiątą rundą mistrzostw świata było wczorajsze Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone, którego pierwsza edycja miała miejsce w 1926 roku.

Grand Prix Wielkiej Brytanii było pierwszym wyścigiem, który w 1950 roku otwierał pierwszy sezon mistrzostw świata Formuły 1. Od 1987 roku wyścig organizowany jest nieprzerwanie na torze Silverstone, który w obecnej konfiguracji - Arena Grand Prix Circuit - mierzy prawie 5,9 kilometra długości i liczy osiemnaście zakrętów. Przed rokiem 1987 brytyjskie grand prix odwiedzało również tory Brands Hatch i Aintree. Rekordowa liczba aż ośmiu wygranych należy do Lewisa Hamiltona, który wygrał tu raz za kierownicą McLarena i siedem razy za kierownicą Mercedesa, wliczając trzy poprzednie edycje w latach 2019-2021. Wszystko wskazywało, że w tym roku rekord ten nie zostanie poprawiony: od początku sezonu Mercedesy były daleko od swojej dawnej formy i nie wygrały w żadnym z dziewięciu wcześniejszych wyścigów.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Wielka Brytania, w której swoje centralne i placówki ma większość zespołów Formuły 1 stała się okazją do wprowadzenia dużych pakietów poprawek, które można było wypatrzeć w większości bolidów. Silverstone przywitało wszystkich typową, angielską pogodą. Pierwsze, piątkowe treningi przebiegły na mokrym torze pod deszczowymi chmurami. Najszybszy niespodziewanie był Bottas w Alfie Romeo z silnikiem Ferrari przed Hamiltonem i Sainzem. W drugiej sesji treningowej, tym razem na suchym, ale bardzo wietrznym torze, najszybszy był Sainz, za którym uplasowali się Hamilton i Norris. W trzeciej i ostatniej sesji treningowej w sobotę dominował zespół Red Bulla: najlepszym okrążeniem popisał się Verstappen, za którym wylądowali Perez i Leclerc.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Przed sobotnimi kwalifikacjami nad Silverstone przetaczały się chmury mogące w każdej chwili przynieść opady deszczu, a temperatura powietrza nie przekraczała 16 stopni Celsjusza. Na kilka minut przed wyjazdem na tor zaczęło padać! W garażach zrobiło się nerwowo i wszyscy ruszyli na pierwsze okrążenia na ogumieniu przejściowym, niektórzy z małym opóźnieniem. Po Q1 odpadli obaj kierowcy Aston Martina, obaj kierowcy Haasa i Albon w Williamsie. Po Q2 odpadli obaj kierowcy AlphaTauri, Ocon w Alpine, Bottas w Alfie Romeo i Ricciardo w McLarenie. Pole position po raz pierwszy w swojej karierze zdobył Sainz w Ferrari, który w niedzielę świętował swój 150 start. Kolejne miejsca zajęli: Verstappen w Red Bullu, Leclerc w Ferrari, Perez w Red Bullu, Hamilton w Mercedesie, Norris w McLarenie, Alonso w Alpine, Russell w Mercedesie, Zhou w Alfie Romeo oraz Latifi w Williamsie, który w Q3 pojawił się pierwszy raz w swojej karierze.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Niedziela, godzina 16:00 czasu polskiego. Za chwilę start. Nad Silverstone suną chmury, ale nie zapowiada się na deszcz. Większość kierowców zaczyna na ogumieniu medium. W czołówce tylko Verstappen rusza na oponach soft. Zielone światła! Verstappen już przed pierwszym zakrętem wychodzi na prowadzenie. W tle poboczem do góry kołami w kierunku barierek sunie Alfa Romeo prowadzona przez Zhou! Uszkodzony jest Mercedes prowadzony przez Russella, Alpine prowadzone przez Ocona, AlphaTauri prowadzone przez Tsunodę i Williams prowadzony przez Albona. Czerwone flagi, wyścig przerwany, kierowcy zjeżdżają do alei serwisowej. Z uszkodzonej czwórki Russell i Albon nie mają szans na dojechanie do mechaników. Przytomny Zhou, którego bolid przeleciał nad barierkami i zatrzymał się dopiero na metalowym ogrodzeniu, został wydostany z maszyny po kilku minutach. Kierowcy nie stało się nic poważnego.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Przerwa w wyścigu trwała ponad pięćdziesiąt minut. Do restartu siedemnastu kierowców ustawiło się na gridzie według swoich pozycji z kwalifikacji, Sainz z powrotem na pole position. Verstappen tym razem rusza na ogumieniu medium. Okrążenie 4 z 52: restart spod świateł. Tym razem Sainz utrzymuje prowadzenie. Po kilku zakrętach Verstappena atakuje Leclerc, który chwilę wcześniej starł się z Perezem. Dochodzi do kolejnego kontaktu między Ferrari i Red Bullem. Hamilton spada na miejsce szóste, na miejsce piąte awansuje Norris. Perez w wyniku kontaktu traci niewielkie fragmenty przedniego skrzydła. Brakuje również fragmentów przedniego skrzydła u Leclerca. Okrążenie 5: Sainz jest ponad sekundę przed Verstappenem, co oznacza, że jest poza zasięgiem DRS. Okrążenie 6: Perez zjeżdża do mechaników po nowe, przednie skrzydło. Starcia Leclerca i kierowców Red Bulla nie budzą zastrzeżeń grona sędziowskiego.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 6: Hamilton wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce czwarte. Perez po powrocie na tor jest ostatni, siedemnasty. Okrążenie 9: koniec dobrych wiadomości dla Sainza, Verstappen jest coraz bliżej i stale utrzymuje się już w zasięgu DRS. Okrążenie 10: Sainz najwyraźniej nie wytrzymuje presji, traci na ułamek sekundy przyczepność tylnej osi, przelatuje przez trawiaste pobocze i oddaje prowadzenie Verstappenowi! W tym czasie najszybszymi okrążeniami wyścigu wymieniają się Perez i Hamilton, a z tyłu dochodzi do kolizji między dwoma kierowcami AlphaTauri (Tsunoda otrzymuje karę pięciu sekund). Okrążenie 12: problemy Verstappena! Jego Red Bull po przejechaniu po odłamkach leżących na torze dorobił się prawdopodobnie uszkodzonej opony! Kierowca traci prowadzenie i natychmiast zjeżdża po nowy zestaw ogumienia, spada na miejsce szóste. Na prowadzenie wraca Sainz, który ma niecałą sekundę za sobą Leclerca... który wydaje się szybszy nawet z uszkodzonym skrzydłem z przodu.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Verstappen po powrocie na tor melduje, że prawdopodobnie uszkodzeniu uległo coś innego, a nie ogumienie. Jego bolid nie prowadzi się tak, jak powinien. Po chwili zespół odpowiada, że uszkodzona jest karoseria i podłoga, brakuje docisku aerodynamicznego, ale wyścig może być kontynuowany. Wygląda na to, że Leclerc traci coraz więcej czasu za Sainzem, a do obu Ferrari nieubłaganie zbliża się Hamilton. Cztery sekundy do Leclerca, trzy sekundy. Okrążenie 20: Perez po pit stopach rywali wraca do pierwszej dziesiątki. Pit stop Sainza, postój na 2,5 sekundy i powrót na tor na miejscu trzecim na ogumieniu hard. Na prowadzeniu zostaje Leclerc. Okrążenie 21: z wyścigu po awarii bolidu Alfy Romeo wycofuje się Bottas, który jechał w pierwszej dziesiątce. Okrążenie 23: Hamilton traci do Leclerca już tylko niecałe dwie sekundy. Verstappen ma duże problemy z przyczepnością i po kilku błędach spada na miejsce ósme. Na miejsce siódme awansuje Vettel. Okrążenie 25: pit stop Leclerca, wymiana ogumienia, postój na 2,8 sekundy i powrót na tor na miejscu trzecim, jakieś dwie sekundy za Sainzem. Na prowadzeniu zostaje Hamilton.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 28: z wyścigu wycofuje się Gasly, na torze zostało piętnastu kierowców. Okrążenie 29 z 52: Leclerc jest już niecałą sekundę za Sainzem. Oba bolidy Ferrari jadą na ogumieniu hard. Zespół pozwala kierowcom walczyć o pozycję, co może przysłużyć się Mercedesowi. Okrążenie 30: Ocon awansuje na miejsce dziewiąte, na miejsce dziesiąte spada Latifi. Zmiana nastrojów w Ferrari: jeśli Sainz nie utrzyma zadanego tempa to nastąpi zamiana pozycji. Okrążenie 31: zmiana pozycji Ferrari, Leclerc wskakuje na miejsce drugie, Sainz spada na trzecie. Okrążenie 33: Schumacher awansuje na miejsce dziesiąte, na jedenaste spada Latifi. Okrążenie 34: pit stop Hamiltona, postój na długie 4,3 sekundy, przesiadka na ogumienie hard i powrót na tor na miejscu trzecim ze stratą ponad trzech sekund do Sainza, która rośnie po okrążeniu wyjazdowym do ponad czterech sekund. Czwarty jest Perez. Za nim jedzie Norris, Alonso, Vettel i Verstappen, do którego zaczyna dobierać się Ocon.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 37: Ocon wyprzedza Verstappena i awansuje na miejsce ósme. Leclerc powiększa przewagę nad Sainzem, który musi zacząć oszczędzać paliwo i traci do lidera już ponad trzy sekundy. Okrążenie 39: Ocon zwalania i traci pozycję za pozycją! Jego Alpine utknęło na drugim biegu. Kierowca zatrzymuje się na torze i odpada z wyścigu. Żółte flagi, a po chwili samochód bezpieczeństwa! To świetna wiadomość dla Mercedesa. Ale nie do końca: na zmianę ogumienia hard na soft zjeżdża Hamilton i Sainz, który nie będzie miał już problemu z kończącym się paliwem. Opony zmieniają również Perez, Tsunoda, Alonso, Vettel, Verstappen, Schumacher, Ricciardo i Latifi. Leclerc na ogumieniu hard zostaje na prowadzeniu, ale po restarcie będzie pod ogromną presją. Wygląda na to, że Leclerc był po prostu w złym miejscu w złym czasie i zespół Ferrari nie miał czasu na zareagowanie i ściągnięcie go na wymianę ogumienia. Opony ostatni za samochodem bezpieczeństwa zmienia Norris, który spada na miejsce szóste za Alonso.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 42 z 52: zielone flagi! Hamilton po słabym restarcie traci pozycję na rzecz Pereza. Leclerc walczy przez dłuższą chwilę o prowadzenie z Sainzem, który natychmiast oddala się na przeszło jedną sekundę na pozycji lidera. Okrążenie 44: Hamilton próbuje odzyskać pozycję na podium, ale nic z tego. Sainz ma już dwie sekundy przewagi. Okrążenie 45: można korzystać już z DRS. Perez atakuje Leclerca i po pokonaniu kilku zakrętów bok w bok awansuje przed Leclerca. Na tej walce korzysta Hamilton, który wyprzedza obu wyrwali i wskakuje na miejsce drugie! Kilka zakrętów później role się odwracają: Perez awansuje na miejsce drugie, Leclerc awansuje na miejsce trzecie, a Hamilton spada na miejsce czwarte! Tuż za nimi jest Alonso i Norris. Sainz oddala się od rywali: ma już prawie cztery sekundy przewagi. Na kolejnych kółkach Leclerc robi wszystko aby obronić się przed Hamiltonem, który co chwilę pojawia się u jego boku. Do zmian pozycji dochodzi poza pierwszą dziesiątką, gdzie jadą Latifi, Stroll, Ricciardo i Tsunoda.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Okrążenie 48: Hamilton awansuje na miejsce trzecie, na czwarte spada Leclerc. Po chwili pozycje się odwracają! Leclerc na jednym z najszybszych zakrętów wraca na podium! Niedługo później Hamilton wskakuje na miejsce trzecie na stałe. Okrążenie 50: Perez jest niecałe trzy sekundy za Sainzem, Hamilton jest niecałe dwie sekundy za Perezem. Perez, który podczas walki z kierowcami Ferrari i Mercedesa zyskał przewagę ścinając granice toru, może jeszcze zmierzyć się z karą czasową (ostatecznie obyło się bez kary). O miejsce siódme z Verstappenem walczy od dłuższego czasu Schumacher. Okrążenie 51: różnice czasowe w pierwszej trójce powiększają się. Perez jest ponad 3,5 sekundy za liderem, ponad trzy sekundy traci Hamilton. Leclerc ucieka przed Alonso, który utrzymuje się cały czas niecałą sekundę za Ferrari. Na ostatnim okrążeniu Schumacher atakuje Verstappena, ale nie dochodzi już do żadnej zmiany pozycji.

Zdjęcie Grand Prix Wielkiej Brytanii

Tegoroczne Grand Prix Wielkiej Brytanii zakończyło się zwycięstwem Carlosa Sainza w samochodzie Ferrari. Była to pierwsza wygrana w karierze hiszpańskiego kierowcy, który debiutował w Formule 1 w sezonie 2015. Kolejne miejsca zajęli: Perez w Red Bullu, Hamilton w Mercedesie (najszybsze okrążenie w wyścigu), Leclerc w Ferrari, Alonso w Alpine, Norris w McLarenie, Verstappen w Red Bullu, Schumacher w Haasie (pierwsze punkty w karierze), Vettel w Aston Martinie i Magnussen w Haasie. Trzeci jest Leclerc, którego dogania Sainz. Po dziesięciu wyścigach przewaga Verstappena nad Perezem w klasyfikacji generalnej kierowców zmalała z 46 do 34 punktów. W tabeli konstruktorów przewaga Red Bulla nad Ferrari zmalała z 76 do 63 punktów. Miejsce trzecie zajmuje Mercedes daleko przed McLarenem i Alpine. Kolejny wyścig, GP Austrii odbędzie się już w najbliższą niedzielę, 10 lipca.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)181 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)147 pkt.
Charles Leclerc (Ferrari)138 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)127 pkt.
George Russell (Mercedes-AMG)111 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull328 pkt.
Ferrari265 pkt.
Mercedes-AMG204 pkt.
McLaren73 pkt.
Alpine63 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij