Grand Prix Austrii - Ciepłe kolory
Formuła 1 przyspiesza przed zbliżającą się wakacyjną przerwą. Kilka dni po wizycie w Wielkiej Brytanii przeniosła się do Austrii. Jedenastym wyścigiem w sezonie zaplanowanym na dwadzieścia dwie rundy była wczorajsza rywalizacja na pętli Red Bull Ring, która obecna jest w mistrzostwach świata nieprzerwanie od 2014 roku.
Pierwsze Grand Prix Austrii w historii miało miejsce w 1963 roku, ale wtedy nie było jeszcze zaliczane do mistrzostw świata, co stało się rok później. Od 1970 roku wyścig był stałą pozycją w mistrzostwach świata, w których utrzymał się do roku 1987, odwiedzając za każdym razem tor Österreichring. Wyścig wrócił do Formuły 1 po dekadzie przerwy w 1997 roku, w którym Österreichring znany był już jako A1-Ring. Taki stan utrzymał się do sezonu 2003. Po kilkunastu latach przerwy GP Austrii wróciło do Formuły 1 w sezonie 2014, w którym A1-Ring odszedł w niebyt i po zmianie właściciela zmienił nazwę na Red Bull Ring. Od tego czasu dominowały tu dwa zespoły: pięć zwycięstw odniósł Mercedes, trzy Red Bull. W ubiegłym roku triumfował tu Red Bull, który prowadzi obecnie w klasyfikacji generalnej konstruktorów i kierowców.
W tym roku na Austrię wyznaczono jeden z trzech sobotnich sprintów, krótkich wyścigów, których wynik decyduje o kolejności na starcie do niedzielnego grand prix i w którym do zgarnięcia są dodatkowe punkty za pierwsze osiem pozycji. Oznaczało to też zmianę rozkładu całego weekendu: treningi i kwalifikacje w piątek, treningi i sprint w sobotę, grand prix w niedzielę i brak trzeciej sesji treningowej. Podczas pierwszych, piątkowych treningów najszybszy na ponad 4,3-kilometrowym Red Bull Ringu był Verstappen w Red Bullu, za którym wylądowali Leclerc w Ferrari oraz Russell w Mercedesie. Sesja musiała zostać przerwana po awarii McLarena prowadzonego przez Norrisa, w którym zawiodła najwyraźniej jednostka napędowa.
Piątkowe, popołudniowe kwalifikacje rozpoczęły się od... serii okrążeń wykreślonych z powodu przekroczenia granic toru, których nie brakowało do samego końca. Po sesji Q1 odpadli obaj kierowcy Aston Martina (już trzeci wyścig z rzędu), Latifi w Williamsie, Zhou w Alfie Romeo oraz Ricciardo w McLarenie. Po kolejnej sesji jazdę zakończyli obaj kierowcy AlphaTauri, Albon w Williamsie, Bottas w Alfie Romeo oraz Norris w McLarenie, którego wszystkie szybkie okrążenia kończyły się wyjazdami poza granice toru. Q3 w połowie przerwał Hamilton, który rozbił swojego Mercedesa na barierkach. Kilka minut po wznowieniu sesji drugiego Mercedesa na barierkach rozbił Russell! Pierwsze pole startowe do sobotniego sprintu wywalczył Verstappen w Red Bullu. Za nim na starcie mieli ustawić się: Leclerc i Sainz w Ferrari, Russell w Mercedesie, Ocon w Alpine, Magnussen i Schumacher w Haasach, Alonso w Alpine, Hamilton w Mercedesie oraz... Gasly w AlphaTauri.
Czwarte miejsce w kwalifikacjach zajął Perez w Red Bullu, ale po sesji okazało się, że do Q3 nie powinien awansować w ogóle. Jego najlepsze okrążenie w Q2 zostało skasowane w wyniku przekroczenia granic toru, występ w Q3 został wykreślony całkowicie i kierowca na gridzie sobotniego sprintu wylądował dopiero na miejscu trzynastym. Drugą i ostatnią sesję treningową w sobotę zdominowało Ferrari: najszybszy na torze, który współczesne bolidy pokonują nawet w niespełna sześćdziesiąt pięć sekund, był Sainz, za którym uplasowali się Leclerc i Verstappen. Na treningi wyjechały oba Mercedesy, które miały małe problemy. Maszyna Hamiltona, która została uszkodzona w znacznie większym stopniu, przez dłuższy czas pozostawała w rękach mechaników i kierowca przejechał w sesji tylko kilkanaście okrążeń, ponad dwa razy mniej niż Russell w drugim Mercedesie.
Sobota, godzina 16:30 czasu polskiego. Start sprintu, który będzie liczył tylko 24 okrążenia (lub maksymalnie 60 minut). Na ogumieniu soft rusza tylko kilku kierowców, wszyscy poza pierwszą dziesiątką: Albon, Latifi i oba Aston Martiny. Reszta stawia na opony medium. Alonso nie rusza do okrążenia formacyjnego! Jego mechanicy byli zajęci awarią i nawet nie zdjęli samochodu z podnośników i nie ściągnęli koców grzewczych z opon. Bolid, który miał problem z elektryką, musiał zostać ściągnięty do alei serwisowej. Nie był to koniec problemów. Na grid nie dojechał Zhou w Alfie Romeo, w której na ostatnim zakręcie zgasł silnik. Pozostali musieli ruszyć na jeszcze jedno okrążenie formacyjne. W tym czasie maszyna Zhou wróciła do żywych, a Alonso został ściągnięty do garażu i nie wystartował w skróconym do 23 okrążeń sprincie w ogóle. Zhou musiał startować z alei serwisowej.
Osiemnaście samochodów na gridzie. Zielone światła! Verstappen rusza pewnie i utrzymuje prowadzenie, ale jest pod naciskiem obu kierowców Ferrari, którzy walczą również między sobą. Na pierwszym zakręcie dochodzi do incydentu, w którym najbardziej obrywa Gasly, który spada na przedostatnie miejsce. Okrążenie 3 z 23: Perez, który startował z miejsca trzynastego jest już ósmy. Na miejsce dziesiąte spadł Hamilton, na czternaste awansował Vettel. Albon przez kilka okrążeń walczy z Norrisem, który przebija się na miejsce jedenaste. Chwilę później Albona wyprzedza również Ricciardo. Okrążenie 8: Hamilton wyprzedza Bottasa i wskakuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 9: kara pięciu sekund dla Albona na miejscu trzynastym za wypchnięcie z toru Norrisa. Perez korzysta z walki między Haasami, wyprzedza Schumachera i awansuje na miejce siódme. Na kolejnym okrążeniu Perez zostawia za sobą Magnussena w drugim Haasie.
Okrążenie 11: żółte flagi. W drugim sektorze ze żwirowego pobocza na wstecznym wyjeżdża Vettel w Aston Martinie, który chwilę wcześniej zetknął się oponami z Albonem. Pierwsza trójka rozjechała się między sobą: prowadzi Verstappen, prawie trzy sekundy za nim jest Leclerc, kolejne trzy sekundy dalej jedzie Sainz. Okrążenie 12: Perez jest już piąty, na miejsce szóste spada Ocon. Ostatnie okrążenia to przede wszystkim walka Hamiltona z Schumacherem, który robi wszystko aby utrzymać się w strefie punktowej z pomocą Magnussena przed nim, który zapewniał mu DRS. Okrążenie 21 z 23: Hamilton z pomocą DRS w końcu wyprzedza Schumachera, który spada na miejsce dziewiąte. Ostatnie okrążenie: Aston Martin wycofuje z wyścigu Vettela z powodu uszkodzeń samochodu, który i tak znajdował się na ostatnim, dziewiętnastym miejscu.
Sobotni sprint zakończył się zwycięstwem Verstappena w bolidzie Red Bulla, który zdobył w ten sposób pole position do niedzielnego grand prix. Kolejne pozycje w pierwszej dziesiątce zajęli: Leclerc i Sainz w bolidach Ferrari, Russell w Mercedesie, Perez w Red Bullu, Ocon w Alpine, Magnussen w Haasie, Hamilton w Mercedesie, Schumacher w Haasie oraz Bottas w Alfie Romeo. Do niedzielnego wyścigu Bottas nie startował jednak z dziesiątego miejsca. W związku z wymianą silnika na jednostkę spoza puli przewidzianej przez regulamin na kierowcę czekało cofnięcie na ostatnie, dwudzieste miejsce za pechowego Vettela i jeszcze bardziej pechowego Alonso. W wyniku takiego przetasowania dziesiąte pole startowe na gridzie zajął Norris w McLarenie. Bottas po wymianie elementów bolidu ruszał ostatecznie z alei serwisowej.
Niedziela, zbliża się godzina 15:00 czasu polskiego. Mechanicy Mercedesa w ostatnich minutach zmieniają konfigurację hamulców na przedniej osi w bolidzie Hamiltona, a nad torem zbierają się coraz cięższe chmury. Wystartowali! Verstappen utrzymuje się na prowadzeniu, Sainz traci miejsce na rzecz Russella, który po kilku zakrętach spada za Ferrari i musi bronić się przed Perezem. Dochodzi do kontaktu między Perezem i Russelem! Perez ląduje na żwirowym poboczu i spada na ostatnie miejsce. Perez z poważnie uszkodzonym samochodem zjeżdża do mechaników i przesiada się z ogumienia medium na hard. Albon i Tsunoda lądują pod okiem grona sędziowskiego za niedozwoloną komunikację ze swoim zespołem przed startem. Okrążenie 4 z 71: Schumacher wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce siódme. Leclerc utrzymuje się cały czas niecałą sekundę za Verstappenem. Sainz traci do lidera ponad trzy sekundy.
Okrążenie 7: pit stop Bottasa, który utknął w za kilkoma rywalami mającymi siebie w strefie DRS. Okrążenie 8: Verstappen zbliża się do... dublowania Pereza. Okrążenie 10: pierwszy atak Leclerca na pozycję lidera! Pięć sekund kary dla Russella za spowodowanie kolizji z Perezem. Okrążenie 12: pit stop Albona i Russella, u którego mechanicy wymieniają również przednie skrzydło. Leclerc w tym czasie wyprzedza Verstappena i wychodzi na prowadzenie. Kolejni na pit stop zjeżdżają Ricciardo, Latifi i Gasly. Okrążenie 13: pit stop Verstappena, postój na 3,2 sekundy i powrót na tor na miejscu ósmym ponad dwie sekundy za Norrisem. Okrążenie 15: Hamilton wyprzedza Schumachera i wskakuje na miejsce piąte. Przed końcem okrążenia Hamilton jest już przed Magnussenem, który zjeżdża wkrótce na pit stop. Na kontach kierowców przybywa ostrzeżeń za przekraczanie granic toru. Okrążenie 16: Verstappen wyprzedza Schumachera i awansuje na miejsce piąte. Perez w uszkodzonym samochodzie nie ma nic do powiedzenia: jest ostatni ze stratą prawie czterdziestu sekund do najbliższego rywala.
Okrążenie 17: Schumacher po swoim pit stopie traci kilka pozycji i spada za oba McLareny na miejsce czternaste. Okrążenie 18: Verstappen po wyprzedzeniu Hamiltona awansuje na miejsce trzecie. Okrążenie 21: Schumacher wyprzedza Ricciardo i awansuje na miejsce dwunaste. Okrążenie 23: na miejsce siódme awansuje Ocon, na ósme spada Zhou. Niedługo później Ocon wyprzedza również Tsunodę. Okrążenie 24: Magnussen awansuje na miejsce ósme, Alonso awansuje na miejsce dziewiąte, na miejsce dziesiąte spada Zhou. Do walki dołączają Norris i Schumacher! Norris przebija się na miejsce dziewiąte, Zhou spada na dwunaste, Schumacher zostaje jedenasty. Okrążenie 26: Schumacher po wyprzedzeniu Alonso wraca do pierwszej dziesiątki. Perez zjeżdża do mechaników i wycofuje się z wyścigu. Pit stop Leclerca: postój na 2,6 sekundy i powrót na tor na ogumieniu hard na miejscu trzecim ze stratą prawie siedmiu sekund do Verstappena. Okrążenie 27: pit stop Sainza, postój na 2,3 sekundy i powrót na tor na miejscu czwartym ze stratą kilku sekund do Hamiltona, który jeszcze się nie zatrzymywał. W tym czasie Schumacher wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce ósme.
Okrążenie 29: pit stop Hamiltona, postój na długie 4,1 sekundy i powrót na tor na miejscu szóstym tuż za Ocona. Przed nimi jest Stroll, który jako jedyny na torze nie był jeszcze na pit stopie. Russell wyprzedza Ricciardo i wraca do pierwszej dziesiątki. Okrążenie 30: Stroll zjeżdża na pit stop. Leclerc odrabia straty do Verstappena w ekspresowym tempie: traci już tylko niecałe trzy sekundy. Hamilton wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 32 z 71: Leclerc jest już niecałą sekundę za liderem. Okrążenie 33: Gasly dostaje karę pięciu sekund za przekraczanie granic toru. Leclerc wraca na prowadzenie! Okrążenie 34: Haasy zamieniają się miejscami, Schumacher szósty, Magnussen siódmy. Kolejna kara za granice toru, tym razem dla Norrisa. Okrążenie 37: pit stop Verstappena, postój na 2,4 sekundy i powrót na tor na kolejnym zestawie ogumienia hard na miejscu trzecim. Pod biało-czarnymi flagami wśród kierowców zagrożonych karą za jazdę poza granicami toru znalazł się między innymi Sainz. Alonso po swoim pit stopie traci dużo czasu w tłumie, jest dopiero szesnasty.
Trzecia kara pięciu sekund za granice toru: Zhou na miejscu siedemnastym. Okrążenie 40: żółte flagi, z toru wypadł Vettel, z którym starł się Galsy. Okrążenie 41: drugi pit stop Russella, który chwilowo opuszcza pierwszą dziesiątkę. Norris wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce siódme. Galsy otrzymuje karę pięciu sekund za spowodowanie kolizji z Vettelem. Okrążenie 45: Russell awansuje na miejsce ósme przed Strolla i Schumachera. Stroll odzyskuje pozycję, ale tylko na chwilę, Russell wraca na miejsce ósme. Okrążenie 46: Schumacher wyprzedza Strolla, Stroll wyprzedza Schumachera. Alonso po serii pit stopów rywali jest piąty i zbliża się do dublowania przez Lidera. Okrążenie 48: Strolla wyprzedzają Schumacher i Magnussen. Okrążenie 49: pit stop Leclerca, postój na 2,4 sekundy i powrót na tor na miejscu trzecim ze stratą niespełna czterech sekund do Verstappena. Na prowadzeniu zostaje Sainz, który udaje się na pit stop okrążenie później i wraca na miejsce trzecie.
Okrążenie 51: z wyścigu wycofuje się Latifi. Okrążenie 53 z 71: Leclerc wraca na prowadzenie i natychmiast oddala się od Verstappena. Nie wykluczone, że do Verstappena zbliży się również Sainz w drugim Ferrari, który traci ponad cztery sekundy. Okrążenie 55: Sainz jest niecałe dwie sekundy za Verstappenem. Okrążenie 57: niecała sekunda. Koniec walki: z bolidu Ferrari nagle zaczyna wydobywać się dym i ogień, a pod karoserią dochodzi do małych wybuchów! Sainz z trudem zatrzymuje się poza torem, jego samochód staje w płomieniach i kłębach dymu. Wirtualny samochód bezpieczeństwa. Na pit stop zjeżdżają Leclerc, Verstappen, Alonso i inni. Pierwsza dwójka przesiada się na ogumienie medium. Trzeci jest Hamilton z kilkunastosekundową przewagą nad Oconem, tuż za którym jest Russell. Okrążenie 61: Leclerc zgłasza dziwne zachowanie pedału gazu, ale wygląda na to, że to tylko chwilowe problemy. Okrążenie 62: Russell wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce czwarte. Wygląda na to, że zespół Mercedesa zdobędzie w tym wyścigu najwięcej punktów ze wszystkich.
Okrążenie 63: Norris wyprzedza Magnussena i awansuje na miejsce siódme. Leclerc prowadzi pewnie i powiększa swoją przewagę nad Verstappenem, który traci prawie cztery sekundy. Okrążenie 64 z 71: kolejne problemy z pedałem gazu u Leclerca. Okrążenie 65: do pierwszej dziesiątki przebija się Bottas, na miejsce jedenaste spada Albon. Ferrari potwierdza, że pedał gazu u Leclerca z jakiegoś powodu czasami nie wraca do swojej spoczynkowej pozycji i pozostaje częściowo wciśnięty. Verstappen jest niecałe trzy sekundy za liderem. Okrążenie 68: Alonso awansuje na miejsce jedenaste, na dwunaste spada Albon. Okrążenie 69: Leclerc z powodu problemów z gazem nie może momentami redukować biegów. Mimo wszystko utrzymuje się cały czas jakieś trzy sekundy przed Verstappenem, który stracił ułamki sekundy na dublowaniu. Ostatnie okrążenie: Verstappen jest niecałe dwie sekundy za liderem. W samej końcówce Alonso wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce dziesiąte. Pięć sekund kary za granice toru dla Vettela.
Tegoroczne Grand Prix Austrii zakończyło się zwycięstwem Charlesa Leclerca w samochodzie Ferrari (piąta wygrana w karierze, trzecia w tegorocznym sezonie). Była to pierwsza wygrana Ferrari w Austrii od 2003 roku. Kolejne pozycje w strefie punktowej zajęli: Verstappen w Red Bullu (najszybsze okrążenie wyścigu), Hamilton i Russell w Mercedesach, Ocon w Alpine, Schumacher w Haasie (najlepszy wynik w karierze), Norris w McLArenie, Magnussen w Haasie, Ricciardo w McLarenie oraz Alonso w Alpine. Po jedenastu wyścigach z dwudziestu Verstappen utrzymuje się na miejscu pierwszym klasyfikacji generalnej kierowców i powiększa swoją przewagę nad najbliższym kierowcą z 34 do 38 punktów. Na miejsce drugie awansował Leclerc, na trzecie spadł Perez. Wśród konstruktorów prowadzi Red Bull, którego przewaga nad Ferrari wzrosła z 63 do 56 punktów. Kolejny wyścig, GP Francji na pętli Circuit Paul Ricard, odbędzie się dwudziestego czwartego lipca.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 208 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 170 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 151 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 133 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 128 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 359 pkt. | |
Ferrari | 303 pkt. | |
Mercedes-AMG | 237 pkt. | |
McLaren | 81 pkt. | |
Alpine | 81 pkt. |