Grand Prix Sao Paulo - Powrót Mercedesa
Za nami jest już dwudziesty pierwszy wyścig aktualnego sezonu Formuły 1, w którym rozstrzygnęły się już tytuły mistrzowskie wśród kierowców i konstruktorów. W dalszym ciągu trwa walka o zajęcie jak najlepszych pozycji w klasyfikacjach generalnych tuż za mistrzami, która w miniony weekend przeniosła się do Brazylii.
Na początku października w Japonii swój drugi tytuł mistrza świata wśród kierowców przypieczętował Verstappen. Pod koniec października w USA swój piąty tytuł mistrzów świata wśród konstruktorów zdobył Red Bull. Ale prawie każdy ma jeszcze o co walczyć. Na dwa wyścigi przed końcem sezonu Mercedes gonił w generalce za Ferrari, Alpine walczyło o czwarte miejsce z McLarenem, o szóste miejsce walczyła Alfa Romeo i Aston Martin, a o ósme walczyły zespoły Haas i AlphaTauri. W klasyfikacji generalnej kierowców do wzięcia było jeszcze drugie miejsce, o które rywalizowali Perez, Leclerc, Russell oraz mający tylko matematyczne szanse Hamilton. Wśród kierowców w tym sezonie nie punktował tylko Hulkenberg, który wystąpił w dwóch wyścigach w zastępstwie dla Vettela. Nieoficjalnie mówi się, że Hulkenberg ma coraz większe szanse na powrót w przyszłym roku do Formuły 1 w barwach zespołu Haas.
Wizyta w Brazylii była trzecim w tym roku weekendem z dwoma wyścigami: sobotnim sprintem oraz niedzielnym grand prix. Oznaczało to tylko jedną, piątkową sesję treningową, piątkowe kwalifikacje i drugą sesję treningową w sobotę. Pierwszą trójkę w pierwszych treningach dzieliło... zaledwie 0,008 sekundy. Najszybszy był Perez w Red Bullu, za którym uplasowali się Leclerc w Ferrari oraz Verstappen w drugim Red Bullu. Czwarty był Sainz, u którego zainstalowano nową jednostkę napędową. Oznaczało to karę cofnięcia o pięć pozycji na starcie niedzielnego grand prix. Stawkę zamknął Ricciardo w McLarenie, którego nie zobaczymy w przyszłym roku w Formule 1 (poza rolą kierowcy testowego, którą według nieoficjalnych doniesień mógłby zająć w Mercedesie lub Red Bullu).
Przed kwalifikacjami nad 4,3-kilometrowym torem Autodromo Jose Carlos Pace badał deszcz. Jedyną opcją na pierwsze okrążenia były opony przejściowe, a prognoza pogody przewidywała, że na jakieś pięć-sześć minut przed końcem Q1 nad tor wróci deszcz. Pierwszy na slickach na torze na dziewięć minut przed końcem sesji pojawił się Gasly, który po rozgrzaniu opon znalazł się na szczycie. Spodziewanego deszczu nie było. Po Q1 odpadli obaj kierowcy Alfy Romeo, Latifi w Williamsie, Tsunoda w AlphaTauri i Schumacher w Haasie. Na Q2 jazdę zakończyli obaj kierowcy Aston Martina, Albon w Williamsie, Ricciardo w McLarenie i Gasly w AlphaTauri. Do Q3 dziewięciu kierowców przystąpiło na slickach, a tylko Leclerc wyjechał na ogumieniu przejściowym, co bardzo szybko okazało się dużym błędem.
Trzecia i ostatnia sesja kwalifikacyjna została przerwana na kilka minut przez Russella, który unieruchomił swojego Mercedesa na żwirowym poboczu. Do czasu usunięcia samochodu zaczął padać deszcz... a tabelę z najlepszymi okrążeniami ku zaskoczeniu swojemu i swojego zespołu otwierał Magnussen. Po wznowieniu sesji w deszczu nikt nie miał czas na poprawienie swojego wyniku i na tor wyjechali tylko nieliczni. Po pierwsze pole position w swojej karierze i pierwsze pole position zespołu Haas sensacyjnie sięgnął Magnussen! Kolejne pola startowe do sobotniego sprintu zdobyli: Verstappen w Red Bullu, Russell w Mercedesie, Norris w McLarenie, Sainz w Ferrari, Ocon i Alonso w Alpine, Hamilton w Mercedesie, Perez w Red Bullu oraz Leclerc w Ferrari.
Sobota, godzina 20:30 czasu polskiego. Start sprintu. Verstappen jako jedyny w pierwszej dziesiątce i jeden z dwóch kierowców w ogóle startuje na slickach medium, a nie soft. Magnussen broni pozycję lidera, a Verstappena natychmiast atakuje Russell. Ocon nie zostawia miejsca Alonso, dochodzi do kontaktu między kierowcami Alpine. Indycent kończy się dla Alonso koniecznością wymiany przedniego skrzydła i opon i spadkiem na ostatnie miejsce. Cztery pozycje na pierwszym okrążeniu zdobyła Schumacher. Okrążenie 2: Sainz wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce czwarte. Okrążenie 3: Verstappen wyprzedza Magnussena i obejmuje prowadzenie, Hamilton wyprzedza Ocona i awansuje na miejsce szóste. Magnussen wkrótce traci pozycję również na rzecz Russella.
Okrążenie 4 z 24: Magnussena wyprzedza Sainz. Okrążenie 5: Hamilton po wyprzedzeniu Norrisa awansuje na miejsce piąte. Na kolejnym okrążeniu Hamilton wyprzedza Magnussena, a Leclerc wyprzedza Ocona. Okrążenie 8: Norris traci szóste miejsce na rzecz Pereza. Na kolejnym okrążeniu Perez zostawia za sobą Magnussena. Okrążenie 9: starcie między Strollem i Vettelem w Aston Martinach. Ten drugi zostaje wypchnięty na trawę, za co Stroll otrzymuje wkrótce karę doliczenia 10 sekund. Okrążenie 12: Russell atakuje Verstappena po raz pierwszy, drugi, trzeci. Walka trwa przez całe okrążenie 13, w trakcie którego poza torem zatrzymuje się Albon w Williamsie, który odpada z wyścigu. Okrążenie 15: Russell wyprzedza Verstappena, obejmuje prowadzenie i natychmiast zaczyna się oddalać. W tym czasie Sainz na miejscu trzecim musi bronić się przed Hamiltonem.
Okrążenie 19: Sainz atakuje Verstappena i awansuje na miejsce drugie. Dochodzi do kontaktu, w wyniku którego Verstappen traci fragment przedniego skrzydła. Pod koniec okrążenia Verstappena wyprzedza Hamilton. Okrążenie 20: Norris po wyprzedzeniu Magnussena awansuje na siódme miejsce. Okrążenie 21: Gasly traci miejsce na rzecz Vettela. Okrążenie 24: koniec sprintu, wygrywa Russell w Mercedesie. Kolejne pozycje w pierwszej dziesiątce zajmują (w sprincie punktowana jest pierwsza ósemka): Sainz w Ferrari (po nałożeniu kary do niedzielnego grand prix wystartuje z siódmego miejsca), Hamilton w Mercedesie, Verstappen i Perez w Red Bullach, Leclerc w Ferrari, Norris w McLarenie, Magnussen w Haasie, Vettel w Aston Martinie oraz Gasly w AlphaTauri. Dla Alonso po każe doliczenia pięciu sekund za spowodowanie kolizji wyścig zakończył się dopiero na miejscu osiemnastym.
Niedziela, godzina 19:00 czasu polskiego. Za chwilę start przedostatniego grand prix w tym roku. Pierwszą linię po raz pierwszy w tym roku zajmują bolidy Mercedesa. Z alei serwisowej rusza Tsunoda, u którego wymieniono części w warunkach parc ferme. W pierwszej dziesiątce tylko kierowcy Ferrari zaczynają na ogumieniu medium, reszta wybrała softy. Zielone światła! Russell utrzymuje prowadzenie, za Red Bulle od razu zabiera się Norris, ale bez efektu. Na pierwszym okrążeniu w Magnussena uderza Ricciardo. Haas wpada w poślizg, sunie tyłem poza tor i zdejmuje próbującego ominąć go po trawie McLarena. Oba rozbite bolidy lądują poza torem. Żółte flagi, samochód bezpieczeństwa. Na pit stop i zmianę opon z soft na medium zjeżdża Albon. Koniec okrążenia 6 z 71: samochód bezpieczeństwa zjeżdża na spoczynek, zielone flagi. Na torze mamy osiemnastu kierowców.
Okrążenie 7: Verstappen atakuje Hamiltona. Dochodzi do kontaktu, po którym z obu bolidów opadają fragmenty. Verstappen traci dużą część przedniego skrzydła, które wymaga natychmiastowej wymiany. Hamilton ma uszkodzoną podłogę. Chwilę później dochodzi do kontaktu Leclerca i Norrisa, ten pierwszy uderza po poślizgu w barierki, ale może jechać dalej. Okrążenie 8: Verstappen i Leclerc w pitach. Okrążenie 9: Hamilton po wyprzedzeniu Schumachera awansuje na miejsce siódme, Sainz po wyprzedzeniu Norrisa awansuje na miejsce trzecie. Prowadzi Russell z przewagą niespełna dwóch sekund nad Perezem. Okrążenie 10: Hamilton awansuje na miejsce szóste, Gasly spada na siódme. Verstappen jest siedemnasty, Leclerc osiemnasty. Okrążenie 13: kary pięciu sekund dla Verstappena i Norrisa za spowodowanie kolizji.
Okrążenie 14: Hamilton awansuje na miejsce piąte, na szóste spada Vettel. Okrążenie 15: Hamilton wyprzedza Norrisa, na pit stop zjeżdża Alonso, który był poza pierwszą dziesiątką. Zhou po wyprzedzeniu Strolla wskakuje na miejsce jedenaste. Okrążenie 17: Vettel po wyprzedzeniu Norrisa, który cały weekend cierpiał po zatruciu pokarmowym, awansuje na miejsce piąte. Okrążenie 18: pit stop Sainza, w którego Ferrari zaczęły dymić hamulce tylnej osi (utknęła w nich zrywka z kasku). Okrążenie 21: Sainz po wyprzedzeniu Strolla awansuje na miejsce dziewiąte, na kolejnym okrążeniu wyprzedza Schumachera. Okrążenie 22: drugi pit stop Leclerca. Okrążenie 24: 2-sekundowy pit stop Pereza, który wraca na tor tuż za Bottasem. To będzie kosztować go cenne ułamki sekundy. Sainz po wyprzedzeniu Ocona wskakuje na miejsce siódme.
Okrążenie 25: 3-sekundowy pit stop Russella, który przed postojami miał powiększające się ponad 3,5 sekundy przewagi nad Perezem. Po powrocie na tor Perez jest ponad cztery sekundy za nim. Norris po pit stopie i odbyciu kary spada poza pierwszą dziesiątkę. Verstappen po kolejnym pit stopie i odstaniu 5-sekundowej kary spada na przedostatnie miejsce. Okrążenie 29: Gasly spada na miejsce dziewiąte, na ósme wjeżdża Vettel. Pozycje zdobywa Leclerc, który jest czternasty. Okrążenie 30 z 71: pit stop Hamiltona, postój na 3,3 sekundy i powrót na ogumieniu medium na miejsce czwarte za Sainzem, Perezem i Russellem. Nie wykluczone, że Hamilton spróbuje pokonać wyścig na jeden pit stop. Sainz jako jedyny w pierwszej dziesiątce jedzie na oponach soft. Stawkę zamykają dwa Williamsy za Verstappenem.
Okrążenie 36: drugi pit stop Sainza, który przesiada się na opony medium i wraca na tor na miejscu czwartym. Leclerc w drugim Ferrari jest dziewiąty. Verstappen cały czas przebija się do przodu - jest dwunasty. Okrążenie 43: Leclerc wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 45: Hamilton wyprzedza Pereza i awansuje na miejsce drugie. Na prowadzeniu są teraz dwa Mercedesy, Russell jest jakieś dziesięć sekund przed Hamiltonem. Leclerc zjeżdża na trzeci pit stop, opuszcza pierwszą dziesiątkę i wraca na tor na ogumieniu soft. Okrążenie 47: Norris i Alonso zjeżdżają na pit stopy, Verstappen wskakuje na miejsce szóste. Okrążenie 48: pit stop Pereza, który dostaje ogumienie medium i spada na miejsce czwarte. Okrążenie 49: pit stop Hamiltona, który przesiada się na ogumienie soft i spada na miejsce trzecie za Sainzem i przed Perezem. Na tym samym okrążeniu na kolejny pit stop zjeżdża Verstappen.
Okrążenie 50: pit stop Russella, który wraca na tor na ogumieniu soft na pozycji lidera. Sainz traci do niego tylko jedną sekundę, która bardzo szybko zamienia się w dwie sekundy i stale rośnie. Okrążenie 51: Leclerc po wyprzedzeniu Vettela awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 52 z 71: żółte flagi. Na krawędzi toru zatrzymał się Norris, którego McLaren stracił moc! Wirtualny samochód bezpieczeństwa. To nieco zmienia obraz wyścigu. Na zmianę ogumienia zjeżdżają Alonso i Sainz, który dostaje ogumienie soft i spada na miejsce czwarte. Okrążenie 55: na tor wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. Koniec okrążenia 59: zdublowani kierowcy oddublowali się (oprócz zagubionego Tsunody, którego poprawnie nie zidentyfikowały automatyczne systemy), samochód bezpieczeństwa zjeżdża z toru, zielone flagi. Wszystko wskazuje na to, że kierowcy Mercedesa będą walczyć ze sobą. Ocon na miejscu ósmym otrzymuje polecenie, aby nie walczył z Alonso na miejscu dziewiątym. Alonso jest na mniej zużytych oponach.
Okrążenie 60: Leclerc wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce piąte. Alonso wyprzedza Ocona, na miejsce dziesiąte spada Vettel, dziewiąty jest Verstappen. Okrążenie 61: Alonso wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 63: Sainz awansuje na miejsce trzecie, Perez spada na czwarte, Bottas traci miejsce na rzecz Ocona, Verstappen wyprzedza ich obu i awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 64: Perez, który na oponach medium ma niewiele do powiedzenia, traci miejsce czwarte na rzecz Leclerca. Prowadzi Russell z przewagą ponad jednej sekundy nad Hamiltonem, co pozwala mu jechać poza zasięgiem DRS. Okrążenie 65: Perez traci kolejną pozycję, tym razem wyprzedza go Alonso. Okrążenie 67: Pereza wyprzedza Verstappen. W samej końcówce Verstappen otrzymuje polecenie przepuszczenia Pereza z powrotem, ale odmawia jego wykonania.
Tegoroczne Grand Prix Sao Paulo zakończyło się zwycięstwem George'a Russella w Mercedesie. Była to pierwsza wygrana Russella w karierze i pierwsza wygrana Mercedesa w tym roku! Russell zdobył również dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie wyścigu. Kolejne miejsca zdobyli: Hamilton w drugim Mercedesie, Sainz i Leclerc w Ferrari, Alonso w Alpine (po starcie z miejsca 17), Verstappen i Perez w Red Bullach, Ocon w Alpine, Bottas w Alfie Romeo oraz Stroll w Aston Martinie. W klasyfikacji generalnej kierowców na miejsce drugie awansował Leclerc, a na trzecie spadł Perez. W tabeli konstruktorów Mercedes zmniejszył przewagę Ferrari z 40 do tylko 23 punktów. Do końca sezonu został jeszcze tylko wyścigu w Abu Dhabi, który będzie miał miejsce w najbliższą niedzielę.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 429 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 290 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 290 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 265 pkt. | |
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) | 240 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 719 pkt. | |
Ferrari | 524 pkt. | |
Mercedes-AMG | 505 pkt. | |
Alpine | 167 pkt. | |
McLaren | 148 pkt. |