Izera Z100 - Platforma Geely
Po miesiącach nasilających się wątpliwości i coraz bardziej ponurych spekulacji Izera - polska marka, pod którą mają być produkowane samochody elektryczne - przerywa ciszę z konkretną deklaracją odnośnie do swojej przyszłości. Firma ogłosiła dzisiaj, że jej auta będą bazowane na platformie od chińskiego Geely, do którego należy m.in. Volvo.
Izera, za którą stoi spółka ElectroMobility Poland, jest z nami od lipca 2020 roku. Właśnie wtedy zaprezentowano dwa praktycznie nieruchome prototypy pokazowe, hatchbacka o oznaczeniu T100 oraz SUV'a o oznaczeniu Z100 i ogłoszono śmiałe plany produkcyjne z planowanym rozpoczęciem produkcji pierwszego modelu już w 2023 roku, które potem przesunięto na rok 2024. Prototypy zaprojektowano we włoskim Torino Design, a za ich powstanie miało odpowiadać między innymi EDAG Engineering. Samochody Izery mają być produkowane w zupełnie nowej fabryce w Jaworznie... której budowa nie została jeszcze rozpoczęta. Zmartwień było więcej. Dziś zniknęło jedno z nich: Izera ogłosiła, że podpisano umowę licencyjną na wykorzystanie platformy opracowanej przez chińską grupę Geely.
Zhejiang Geely Holding Group funkcjonuje od drugiej połowy lat osiemdziesiątym i w swoim portfelu ma obecnie takie marki, jak Volvo, Polestar i Lotus. Polska Izera ma korzystać z wprowadzonej jesienią 2020 roku, elektrycznej platformy SEA (Sustainable Experience Architecture), na której różnych wersjach oparto do tej pory takie modele, jak Zeekr 001, Smart #1 i Lotus Eletre, a w najbliższej przyszłości Volvo EX30 i Polestar 4. Będzie to pierwsza marka spoza rodziny Geely, której zostanie udostępniona ta technologia. Chińska platforma obejmuje elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i ekosystem cyfrowy. Może ona posłużyć za punkt wyjścia dla praktycznie każdego modelu osobowego, od maluchów segmentu A po luksusowe limuzyny segmentu E, a także samochody dostawcze. SEA charakteryzuje się rozstawem osi w zakresie od tylko 1800 do 3300 milimetrów.
Plany Izery zakładają w pierwszej kolejności uruchomienie produkcji SUV'a, po którym ma pojawić się hatchback oraz kombi. Samochody mają charakteryzować się długością od 4,5 do 4,75 metra, napędem tylnej osi, mocą do 200 kilowatów (272 koni mechanicznych), bateriami o pojemności 51 lub 69 kilowatogodzin, zasięgiem od 340 do 450 kilometrów, zdolnością ładowania ze stacji o mocy do 150 kW oraz systemami wspomagania kierowcy poziomu 2. Kiedy dokładnie miałaby ruszyć produkcja i ile miałby kosztować zakup samochodów marki Izera? W związku z ogłoszeniem partnerstwa z Geely nie padają żadne konkretne daty ani żadne konkretne liczby. Nie wiadomo również kiedy rozpocznie się budowa fabryki w Jaworznie (w ostatnich tygodniach na wybranym pod nią terenie rozpoczęto przygotowawcze badania geologiczne).
Aktualizacja 12.12.2022 / ElectroMobility Poland poinformowało oficjalnie, że trwają prace przygotowawcze związane z budową zakładu produkcyjnego w Jaworznie. Fabryka jest na razie na etapie projektowania, który ma potrwać do końca przyszłego roku. Budowa zakładów ma zostać zrealizowana w okresie od pierwszych miesięcy 2024 roku do końca 2026 roku. W tym czasie ma rozpocząć się produkcja pierwszego modelu marki Izera. Zjazd pierwszych samochodów z linii produkcyjnej zapowiadany jest na koniec 2025 roku.
Aktualizacja 21.03.2023 / Spółka odpowiedzialna za powstanie elektrycznego auta pod polską marką poinformowała o nawiązaniu współpracy z włoskim studiem projektowym Pininfarina, które od 2015 roku należy do indyjskiej Mahindry. Włosi mają od nowa zaprojektować karoserie i wnętrza dla trzech modeli Izery: SUV'a, hatchbacka oraz kombi. Współpraca z Pininfariną miała być rozpoczęta jeszcze w listopadzie ubiegłego roku. Po polskiej stronie za wygląd aut odpowiadać będzie w dalszym ciągu między innymi Tadeusz Jelec, który znany jest przede wszystkim z dwóch dekad pracy dla Jaguara.
Źródło/zdjęcia: Izera, izera.pl, electromobilitypoland.pl, zgh.com Izera Z100 na forumIzera T100 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum