Aktualności
06.03.2023

Grand Prix Bahrajnu Piękne prowadzenie

Po raz piąty z rzędu od Grand Prix Bahrajnu w minioną niedzielę rozpoczął się zupełnie nowy sezon mistrzostw świata Formuły 1. W tym roku tytułów mistrzowskich bronić będą: wśród kierowców po raz drugi w swojej karierze Max Verstappen, a wśród konstruktorów po raz pierwszy od roku 2014 Red Bull Racing.

W tym roku zmiany technologiczne dotyczące wszystkich bolidów, które projektowano na start zeszłorocznego sezonu niemal od zera, są niewielkie. Najważniejsze to: podniesione krawędzie podłogi i dyfuzora, wzmocnione zabezpieczenia kierowcy, sztywniejsze podłogi, zredukowana o dwa kilogramy masa własna, powiększone lusterka boczne i zmieniona temperatura minimalna paliwa. Nowością jest także poszerzony wachlarz ogumienia Pirelli: liczba mieszanek na suchą nawierzchnię została zwiększona z pięciu do sześciu (na każdy weekend wyścigowy z tej puli wybierane są trzy mieszanki). Część zespołów - przede wszystkim pierwsza trójka w postaci Red Bulla, Ferrari i Mercedesa - wytoczyła na tor ewolucje zeszłorocznych bolidów. Część ze stawki zmieniła swoją filozofię i poszła w kierunku wyznaczonym przez Red Bulla lub Ferrari.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

W tym roku kilka zespołów - w tym Ferrari - zmieniło swoich szefów, kilku kierowców zmieniło zespoły i pojawiło się aż trzech debiutantów. Do zespołu AlphaTauri na swój pierwszy, pełny sezon dołączył 28-letni Nyck de Vries z Holandii, który jako kierowca rezerwowy zadebiutował w zeszłorocznym GP Włoch u Williamsa. U Williamsa karierę w Formule 1 rozpoczął 22-letni Logan Sargeant z USA, a w McLarenie zadebiutował 21-letni Oscar Piastri z Australii. Do zespołu Haasa dołączył Nico Hulkenberg, który stracił swój fotel z końcem sezonu 2019 (w latach 2020 i 2021 startował kilka razy jako rezerwa Racing Point i Aston Martina). Alonso na swój dwudziesty sezon przeszedł z Alpine do Aston Martina, a Gasly z AlphaTauri przeszedł do Alpine. W tym roku na wszystkich czeka rekordowa liczba dwudziestu trzech wyścigów grand prix oraz sześciu sobotnich sprintów.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Pierwszy wyścig sezonu na 5,4-kilometrowym Bahrain International Circuit poprzedziły oficjalne, przedsezonowe testy, które odbyły się w tym samym miejscu pod koniec lutego. Z testów można było wynieść różne wnioski: świetna forma Red Bulla, stabilne tempo Ferrari, ciąg dalszy problemów z balansem samochodów u Mercedesa, zaskakująco szybki na wyścigowym dystansie Aston Martin, ukrywające swoje prawdziwe tempo Alpine oraz zmagający się z problemami technicznymi McLaren. W pierwszych, piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem najszybsi byli najpierw Perez przed Alonso i Verstappenem, a później Alonso przed Verstappenem i Perezem. W trzeciej i ostatniej sesji treningowej w sobotę najszybszym okrążeniem popisał się ponownie Alonso, za którym wylądowali Verstappen i Perez. Czy Aston Martin rzeczywiście awansuje w tym roku do ścisłej czołówki?

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Sobotnie kwalifikacje pod osłoną nocy rozpoczęły się od... czerwonej flagi po tym, jak na torze znalazł się fragment przedniego nadkola, który odpadł z jednego z Ferrari. Po Q1, w którym cała dwudziestka kierowców zmieściła się w przedziale tylko 1,19 sekundy, odpadli Gasly w Alpine, De Vries w AlphaTauri, Piastri w McLarenie, Magnussen w Haasie oraz Sargeant w Williamsie, który wyrównał czas Norrisa na P15. Na Q2, w którym pobito wynik zeszłorocznego pole position, jazdę zakończyli Albon w Williamsie, Tsunoda w AlphaTauri, Zhou i Bottas w Alfach Romeo oraz Norris w McLarenie. Pole position z przewagą 0,138 sekundy zdobył Verstappen w Red Bullu. Kolejne miejsca startowe w pierwszej dziesiątce zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Leclerc i Sainz w bolidach Ferrari (Leclerc oszczędzający opony na wyścig), Alonso w Aston Martinie, Russell i Hamilton w Mercedesach-AMG, Stroll w Aston Martinie (który wraca do zdrowia po wypadku rowerowym), Ocon w Alpinie oraz Hulkenberg w Haasie, którego najlepsze okrążenie zostało wykreślone po naruszeniu granic toru.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Niedziela, godzina 16:00 czasu polskiego. Za chwilę start. Wszyscy, oprócz Magnussena na gumach hard, zaczynają na ogumieniu soft. Wystartowali! Perez po słabym starcie ma po odu stronach bolidy Ferrari. Leclerc, w którego maszynie przed wyścigiem wymieniono baterie, awansuje na miejsce drugie. Perez spada na trzecie, Sainz zostaje na miejscu czwartym. Dochodzi do kontaktu między dwoma Aston Martinami (Stroll na zakręcie uderza w Alonso), od jednego z bolidów odpada fragment karoserii. Alonso spada na miejsce siódme. Na miejsce ósme awansuje Bottas, Hulkenberg spada na czternaste. Okrążenie 4 z 57: Verstappen oddala się na prowadzeniu, Leclerc traci do aktualnego mistrza świata już ponad trzy sekundy. Okrążenie 5: Stroll wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce ósme, Sargeant wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce trzynaste, ale po chwili Norris odzyskuje pozycję. Na ostatnie, dwudzieste miejsce spada Magnussen, przed którym plasuje się De Vries. Mercedesy: Hamilton piąty, Russell szósty.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Okrążenie 10: pierwszy pit stop, do mechaników Alpine zjeżdża Gasly, który zakłada ogumienie hard. Na kolejnym kółku na pit stop zjeżdżają Norris i Tsunoda, Norris ma problemy z bolidem. W tym czasie Alonso zaczyna dobierać się do Russella. Okrążenie 13: pit stop Hamiltona, Alonso po walce bok w bok wyprzedza Russella. Okrążenie 15: podwójny pit stop Ferrari, pit stop Russella. Ciąg dalszy problemów McLarena: Piastri zgłasza problemy ze skrzynią biegów i wkrótce wycofuje się z wyścigu. Ocon jedzie z uszkodzonym przednim skrzydłem - czy zobaczy nakaz zjazdu do mechaników? Okrążenie 15: pięć sekund kary dla Ocona za niepoprawne ustawienie na gridzie. Szósty po pit stopach jest Bottas. Okrążenie 17: Alonso wyprzedza Bottasa, niecałe pięć sekund przed sobą ma Hamiltona. Okrążenie 18: późny pit stop Pereza, który w odróżnieniu od rywali i wzorem Verstappena zakłada kolejny zestaw ogumienia soft, a nie hard. Perez spada na miejsce trzecie.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Russell wyprzedza Bottasa. U mechaników McLarena na kolejny, nieplanowany pit stop pojawia się Norris. Okrążenie 20: Bottas traci kolejną pozycję, tym razem na rzecz Strolla. Ciąg dalszy problemów Ocona: kara 5 sekund nie została odbyta prawidłowo. Hulkenberg z uszkodzonym bolidem jest dopiero szesnasty bez perspektyw na poprawę pozycji. Okrążenie 25: Perez ma Leclerca w zasięgu DRS, dziesięć sekund kary dla Ocona za nieprawidłowe odbycie poprzedniej kary. Alonso nieustannie zbliża się do Hamiltona: różnica sięga niespełna dwóch sekund. Okrążenie 26 z 57: Perez wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce drugie. Okrążenie 27: pit stopy Albona, Tsunody i Hulkenberga, u którego wymieniono przednie skrzydło. Ocona kłopotów ciąg dalszy: tym razem przekroczenie dozwolonej prędkości w alei serwisowej. Efekt: kolejna kara pięciu sekund. Okrążenie 30: Verstappen prowadzi z przewagą prawie czternastu sekund do Pereza. Leclerc jest ponad pięć sekund za Perezem.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Okrążenie 30: najszybsze okrążenie wyścigu dla... Hulkenberga na miejscu osiemnastym. Za nim plasuje się Norris, który po trzech postojach jako jedyny jedzie na oponach medium. Okrążenie 31: pit stop Hamiltona, Strolla i Sargeanta. Okrążenie 32: pit stop Sainza i Russella. Russell wyjeżdża z alei serwisowej tuż przed Strollem! Stroll po kilku zakrętach wyprzedza Russella i awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 33: Stroll poprawia najszybsze okrążenie wyścigu. Okrążenie 34: pit stop Leclerca. Okrążenie 35: pit stop Pereza oraz Alonso. Alonso wraca na tor na miejscu szóstym, tylko jakieś 1,5 sekundy za Hamiltonem. Okrążenie 37: pit stop Verstappena, który wraca na tor samotnie na prowadzeniu z przewagą sięgającą około trzynastu sekund. Alonso ma już Hamiltona w zasięgu DRS! Okrążenie 37: Alonso wyprzedza Hamiltona, Hamilton wyprzedza Alonso. Tylko jakieś 2,5 sekundy przed nimi jest Sainz. Okrążenie 38: Alonso wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce piąte. Kolejny bolid na celowniku kierowcy Aston Martina: Ferrari! I obrona przed Hamiltonem, który przez kilka okrążeń trzyma się niecałą sekundę za Alonso.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Okrążenie 41 z 57: żółte flagi, na poboczu zatrzymuje się Leclerc! To koniec wyścigu dla kierowcy Ferrari. Wirtualny samochód bezpieczeństwa. Z okazji na zmianę ogumienia korzysta kilku kierowców z drugiej dziesiątki. Okrążenie 42: zielone flagi. Trzecie miejsce zajmuje Sainz, tylko niecałe dwie sekundy za nim jest Alonso. Gasly awansuje na miejsce dziewiąte, Albon spada na dziesiąte. Okrążenie 43: Apline wycofuje z wyścigu Ocona. Okrążenie 44: Alonso ma już prawie dwie sekundy przewagi nad Hamiltonem i jest już niecałą sekundę za Sainzem. Okrążenie 45: po dłuższej walce Alonso wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce trzecie! Niecałą sekundę za Sainzem, który martwi się o swoje opony, jest Hamilton. Tuż za nimi jedzie... zdublowany Norris na miejscu siedemnastym, który na 49 okrążeniu zjeżdża na swój piąty pit stop i kolejne uzupełnienie powietrza w szwankującym układzie pneumatycznym.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Okrążenie 50 z 57: czarno-biała flaga dla Hulkenberga za naruszanie granic toru. Okrążenie 52: na miejsce czternaste awansuje Magnussen, na piętnaste spada De Vries. Bo błędach do Strolla na dwie sekundy zbliża się Russell. Alonso do zespołu: "Samochód prowadzi się pięknie". Sainz jest już ponad siedem sekund za nim, Hamilton traci do Sainza prawie dwie sekundy. Trzy okrążenia do końca: niecałą sekundę za Albonem na miejscu dziesiątym jest Tsunoda, Gasly po awansie aż o jedenaście pozycji zbliża się do Bottasa na miejscu ósmym, Hulkenberg na pozycji szesnastej otrzymuje karę doliczenia pięciu sekund za wielokrotne przekraczanie granic toru, czarno-biała flaga dla Norrisa, Verstappen prowadzi z przewagą ponad dwunastu sekund. Okrążenie 56: szósty postój Norrisa.

Zdjęcie Grand Prix Bahrajnu

Pierwszy wyścig sezonu 2023 zakończył się zdecydowaną wygraną Verstappena i Red Bulla (była to pierwsza wygrana Verstappena w Bahrajnie). Kolejne, punktowane miejsca zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Alonso w swoim pierwszym starcie w Aston Martinie (99 podium w karierze), Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie, Stroll w Aston Martinie, Russell w Mercedesie, Bottas w Alfie Romeo, Gasly w Alpine oraz Albon w Williamsie. Bez punktów Bahrajn opuszczają zespoły McLaren, Haas i AlphaTauri. Najszybsze okrążenie wyścigu: Zhou na miejscu szesnastym (poza pierwszą dziesiątką, więc bez dodatkowego punktu). Debiutanci: Sargeant dwunasty i De Vries czternasty. Kolejny wyścig: Grand Prix Arabii Saudyjskiej w dniu 19 marca.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)25 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)18 pkt.
Fernando Alonso (Aston Martin)15 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)12 pkt.
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)10 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull43 pkt.
Aston Martin23 pkt.
Mercedes-AMG16 pkt.
Ferrari12 pkt.
Alfa Romeo4 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij