Grand Prix Miami - Stały skład
Czy ktoś powstrzyma Red Bulla? Nie wiadomo, ale próbować na pewno można. Pierwsze cztery wyścigi tegorocznego sezonu Formuły 1 padły łupem austriackiego zespołu, który trzy z nich kończył na miejscach pierwszym i drugim. W miniony weekend odbył się wyścig numer pięć: drugie w historii grand prix na ulicach Miami na Florydzie.
Po czterech pierwszych wyścigach w sezonie zaplanowanym na dwadzieścia trzy grand prix i sześć sprintów Red Bull Racing usadowił się poza zasięgiem rywali. Ekipa z Milton Keynes wygrała w każdym z grand prix, a także w sprincie na ulicach Baku w Azerbejdżanie. W miniony weekend stawka dziesięciu zespołów i dwudziestu kierowców spotkała się na ulicach kolejnego miasta. Tym razem udano się do Miami na Florydzie. Na ulicach wokół Stadionu Hard Rock nakreślono tak 5,4-kilometrową nitkę Miami International Autodrome, która w tym roku przywitała wszystkich nową, niezbyt przyczepną nawierzchnią. Pierwsze Grand Prix Miami w maju ubiegłego roku wygrał Max Verstappen w Red Bullu, aktualny, dwukrotny mistrz świata (w minionym sezonie Red Bull zdobył również tytuł mistrzów świata wśród konstruktorów).
Treningi przed niedzielnym wyścigiem stały pod znakiem ciągłych problemów z przyczepnością, incydentów i bliskich spotkań trzeciego stopnia z barierkami, które dla niektórych zakończyły się bardzo źle. W trakcie FP1 swojego Haasa rozbił Hulkenberg, a podczas FP2 na barierkach swoje Ferrari zostawił Leclerc. Pierwsze treningi nieoczekiwanie zdominowały Mercedesy: Russell przed Hamiltonem, a za nimi Leclerc. Później wszystko wróciło do normy. W dwóch pozostałych sesjach treningowych najszybszy był Verstappen w Red Bullu, który w Miami nałożył na swoje oba bolidy nowe kolory. Bezpośrednio za nim plasowali się obaj kierowcy Ferrari i Perez w drugiej maszynie Red Bulla podczas gdy Mercedesy miały trudności z przebiciem się do pierwszej dziesiątki.
Sobotnie kwalifikacje zaczęły się od problemów z tłokiem na torze. Najpierw Magnussen stanął na drodze Hamiltonowi, który ratował się obcierką o ścianę, później Sainz o mało nie wpakował w ścianę Zhou, a w końcówce na wyjeździe z pitów Hulkenberg o mały włos nie został zmieciony przez maszynę AlphaTauri (obyło się bez kar). Na Q1 z najwolniejszymi okrążeniami jazdy zakończyli obaj kierowcy McLarena, Tsunoda w AlphaTauri, Stroll w Aston Martinie i Sargeant w Williamsie. Na Q2 kwalifikacje zakończyli Albon w Williamsie, Hulkenberg w Haasie, Zhou w Alfie Romeo, De Vries w AlphaTauri i niespodziewanie Hamilton w Mercedesie (miejsce trzynaste). Pole position zdobył Perez w Red Bullu, a sesję Q3 zakończono prawie dwie minuty przed czasem po tym, jak na barierkach rozbił się Leclerc. Kolejne miejsca zajęli: Alonso w Aston Martinie, Sainz w Ferrari, Magnussen w Haasie, Gasly w Alpine, Russell w Mercedesie, Leclerc w Ferrari, Ocon w Alpine, Verstappen w Red Bullu, który popsuł swój pierwszy przejazd i szansy na poprawę już nie dostał, oraz Bottas w Alfie Romeo.
Niedziela, godzina 21:30 czasu polskiego. Nad Miami ciemne chmury, kilka godzin wcześniej padał deszcz. Start wyścigu! Perez startuje świetnie, Alonso i Sainz są już za nim. Magnussen traci kilka miejsc i spada na pozycję siódmą. Dwie ostatnie pozycje okupują De Vries i Norris, którzy starli się ze sobą. Pięć pozycji zdobył Piastri, który awansował na miejsce czternaste. Okrążenie 2: Verstappen przebija się na ósme miejsce. Okrążenie 3: Leclerc wyprzedza Magnussena, Magnussen wyprzedza Leclerca, Verstappen wyprzedza Leclerca i Magnussena! Okrązenie 8: Verstappen wyprzedza Russella i awansuje na miejsce czwarte. Perez ma ponad 2,5 sekundy przewagi nad Alonso, którego trzyma się ciągle Sainz. Okrążenie 14: Verstappen wyprzedza Sainza i przebija się na podium. Hamilton w tym czasie utknął na miejscu trzynastym. Okrążenie 15: pit stop Magnussena, Verstappen awansuje na miejsce drugie, Alonso spada na miejsce trzecie. Do Pereza brakuje ponad trzech sekund. Verstappen jedzie na ogumieniu hard, Perez medium.
Okrążenie 19 z 57: pit stop Sainza. Okrążenie później Sainz wyprzedza Hamiltona, który był szósty po serii pit stopów samochodów przed nim. Okrążenie 21: pit stop Pereza, postój na 2,2 sekundy i powrót na tor na ogumieniu hard na miejscu czwartym. Sainz po wyprzedzeniu Hulkenberga awansuje na miejsce piąte. Russell po pit stopie spada za Strolla, którego wyprzedza na okrążeniu 24. Okrążenie 25: pit stop Alonso i pięć sekund kary dla Sainza za przekroczenie dozwolonej prędkości w alei serwisowej. Alonso wraca na tor za Sainzem na miejscu piątym. Cała dwudziestka jedzie teraz na ogumieniu hard. Okrążenie 27: Alonso wyprzedza Sainza z pomocą DRS. Niedługo później za Alonso ląduje Ocon, który jeszcze się nie zatrzymywał. Alonso wraca na podium. Okrążenie 30: Ocona wyprzedza również Sainz. Okrążenie 33: Hamilton przepuszcza Russella, który ląduje na miejscu szóstym. Prowadzi Verstappen, ale nie wygląda, aby na tym etapie wyścigu Perez ustępował mu tempem.
Okrążenie 37 z 57: Leclerc traci miejsce w pierwszej dziesiątce na rzecz Magnussena, Sainz traci miejsce czwarte na rzecz Russella. Okrążenie 38: pit stop Hamiltona, który spada na miejsce trzynaste. Leclerc wyprzedza Magnussena. Okrążenie 40: pit stop Ocona, który spada poza pierwszą dziesiątkę. Hamilton po wyprzedzeniu Albona i Bottasa ląduje przed Oconem na miejscu dziesiątym. Stroll po swoim pit stopie spada na miejsce piętnaste. Okrążenie 45: Verstappen jest coraz bliższy punktu, w którym po pit stopie będzie nadal przed Perezem. Perez odpowiada najszybszym okrążeniem wyścigu, które na kolejnym kółku poprawia Stroll. Okrążenie 45: pit stop Verstappena, postój na 3,1 sekundy i powrót na tor na miejscu drugim... tylko jakieś 1,5 sekundy za Perezem! Już na okrążeniu wyjazdowym Verstappen ma Pereza w zasięgu DRS. Okrążenie 47: Verstappen po krótkiej walce wychodzi na prowadzenie i oddala się wkrótce poza zasięg DRS.
Tegoroczne Grand Prix Miami zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu z najszybszym okrążeniem wyścigu. Kolejne pozycje zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Alonso w Aston Martinie, Russell w Mercedesie-AMG, Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Gasly i Ocon w Alpine oraz Magnussen w Haasie. Bez punktów AlphaTauri, Alfa Romeo, Williams i McLaren. Po pięciu wyścigach Verstappen powiększa przewagę nad Perezem w klasyfikacji generalnej kierowców z 6 do 14 punktów. Za nimi goni Alonso, który w tym roku był już cztery razy na podium. W tabeli konstruktorów powiększa się przepaść między Red Bullem i Aston Martinem: poprzednio 93 punkty, po wizycie w Miami już 122 punkty. Kolejną pozycją w kalendarzu Formuły 1 jest wyścig na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari we Włoszech w dniu 21 maja.
Aktualizacja 17.05.2023 / W ostatnich dniach region Emilii-Romanii nawiedziły ulewne deszcze i powodzie. Z brzegów wystąpiła między innymi rzeka Santerno, płynąca w bezpośrednim sąsiedztwie toru wyścigowego Autodromo Enzo e Dino Ferrari w miejscowości Imola. Z powodu ciągłego zagrożenia powodziowego wyścig mający odbyć się już za cztery dni, niedzielne Grand Prix Emilii-Romanii, został odwołany. Kolejnym wyścigiem w kalendarzu Formuły 1 jest GP Monako w dniu 28 maja.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 119 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 105 pkt. | |
Fernando Alonso (Aston Martin) | 75 pkt. | |
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) | 56 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 44 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 224 pkt. | |
Aston Martin | 102 pkt. | |
Mercedes-AMG | 96 pkt. | |
Ferrari | 78 pkt. | |
McLaren | 14 pkt. |