Aktualności

Grand Prix Sao Paulo Niestabilne środowisko

Formuła 1 ma za sobą kolejną wizytę w Sao Paulo, największym mieście na południowej półkuli planety Ziemia. Brazylijska metropolia zapewniła sobie w minionym tygodniu obecność w mistrzostwach świata do końca sezonu 2030 włącznie, a w miniony weekend była miejscem ostatniego z tegorocznych sprintów.

Na sezon 2023 zaplanowano w sumie sześć sobotnich sprintów, które poprzedzają niedzielne grand prix i są okazję do zdobycia kolejnych punktów. Oznacza to również zmianę planu na cały weekend: piątek z jedynymi treningami i kwalifikacjami do grand prix, sobota z kwalifikacjami do sprintu i sprintem oraz niedziela z daniem głównym. Szósty i ostatni tegoroczny sprint zaplanowano na Brazylię (od 2021 roku wyścig nazywa się GP Sao Paulo, a nie GP Brazylii). W tym roku podczas treningów na 4,3-kilometrowej pętli Autodromo de Interlagos, znanej także jako Autódromo Jose Carlos Pace, najszybsi byli kierowcy zespołu Ferrari: pierwszy Sainz, za nim Leclerc, trzeci Russell w Mercedesie-AMG. W pierwszej dziesiąte zabrakło obu kierowców Red Bulla, którzy na treningi mieli zupełnie inne plany, a na miejscu czwartym pojawił się Hulkenberg w Haasie, którego zwykle na tak wysokich pozycjach nie oglądamy.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Piątkowe kwalifikacje do niedzielnego grand prix rozpoczęły się od przesunięcia startu o 15 minut z powodu prac porządkowych na torze po sesjach niższych serii wyścigowych. Już po Q1 z rywalizacji odpadli obaj kierowcy Alfy Romeo, obaj kierowcy AlphaTauri oraz Sargeant w Williamsie. W międzyczasie zaczęło zanosić się na lekki deszcz. PO Q2 odpadli obaj kierowcy Haasa, obaj kierowcy Alpine oraz Albon w Williamsie, którego najszybsze kółko naruszało limity toru. Nad torem robiło się coraz ciemniej i wietrznie i podczas Q3 zaczęło padać. Niecałe pięć minut do końca: czerwone flagi, kwalifikacje nie będą wznowione. Pole position wpadło w ręce Verstappena w Red Bullu. Kolejne miejsca zajęli: Leclerc w Ferrari, Stroll i Alonso w Aston Martinach, Hamilton w Mercedesie-AMG, Norris w McLarenie, Sainz w Ferrari, Russell w Mercedesie-AMG (po karze cofnięcia o dwie pozycje za jazdę poniżej obowiązującego tempa), Perez w Red Bullu oraz Piastri w McLarenie.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

W sobotnich kwalifikacjach do sobotniego sprintu po pierwszej sesji, zakończonej rozbiciem się Ocona, odpadli obaj kierowcy Williamsa, Zhou w Alfie Romeo, Stroll w Aston Martinie i sam Ocon w Alpine. Alonso zjeżdżał do garażu z przebitą oponą na przedniej osi, to z nim zderzył się Ocon, który na zakręcie walczył z nadsterownością. Po kolejnej sesji odpadli obaj kierowcy Haasa, Gasly w Alpine, Bottas w Alfie Romeo oraz Alonso, którego Aston Martin nie nadawał się do jazdy. Najszybszy w kwalifikacjach do sprintu był Lando Norris w McLarenie. Na kolejnych miejscach wylądowali: Verstappen i Perez w Red Bullach, Russell i Hamilton w Mercedesach-AMG, Tsunoda w AlphaTauri, Leclerc w Ferrari, Ricciardo w AlphaTauri, Sainz w Ferrari oraz Piastri w McLarenie.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Sobota, godzina 19:30 czasu polskiego. Start sprintu! Na prowadzenie wychodzi Verstappen, na drugie miejsce spada Norris. Pozycje traci Perez, pozycję zdobywa Hamilton. Na pierwszym okrążeniu Norrisa wyprzedza Russell. Okrążenie 4 z 24: Hamilton spada na miejsce piąte, na czwarte awansuje Perez. Okrążenie 5: Norris odzyskuje drugie miejsce, na trzecie spada Russell. Poza pierwszą dziesiątką pozycje zdobywa Alonso. Okrążenie 8: Russell traci trzecie miejsce na rzecz Pereza, ale jeszcze na tym samym kółku je odzyskuje. Okrążenie 10: Perez wraca na miejsce trzecie, tym razem na stałe. Okrążenie 12: Ricciardo wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce ósme, Sainz odzyskuje pozycję. Okrążenie 14: powtórka, Ricciardo przed Sainzem, Sainz przed Ricciardo. Z przewagą ponad sekundy prowadzi Verstappen, ponad sześć sekund do Norrisa traci Perez.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Okrążenie 15 z 24: Piastri wyprzedza Ricciardo i awansuje na miejsce dziewiąte. Tuż za nimi walczą Gasly i Alonso, do których zbliżył się Stroll. Okrążenie 21: Leclerc wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce piąte. Okrążenie 22: Hamiltona wyprzedza również Tsunoda, Piastri traci dziewiątą pozycję na rzecz Ricciardo. Na samym końcu stawki trwa walka między dwoma kierowcami Alfy Romeo i Sargeantem w Williamsie. Okrążenie 24: do pierwszej dziesiątki, ale tylko na chwilę, przebija się Alonso, za którego, ale tylko na chwilę, spada Piastri. Sprint kończy się wygraną Verstappena w Red Bullu. Kolejne, punktowane miejsca zajęli: Norris w McLarenie, Perez w Red Bullu, Russell w Mercedesie-AMG, Leclerc w Ferrari, Tsunoda w AlphaTauri, Hamilton w Mercedesie-AMG oraz Sainz w Ferrari.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Niedziela, godzina 18:00 czasu polskiego, okrążenie formujące i... na barierkach z impetem ląduje Ferrari prowadzone przez Leclerca! W bolidzie zawiodła prawdopodobnie hydraulika, to koniec niedzieli dla kierowcy z Monako, który miał ruszać z miejsca drugiego. Ustawienie dziewiętnastu samochodów na gridzie, start grand prix. Verstappenowi właściwie nikt nie zagraża, Norris i Hamilton awansują od razu przed oba Aston Martiny, Sainz spada na miejsce ósme, na barierkach po kontakcie rozbijają się Albon w Williamsie i Magnussen w Haasie! Uszkodzone są również inne samochody (bolid prowadzony przez Ricciardo oberwał w tylne skrzydło oponą urwaną z Williamsa, który odbił się najpierw od drugiego bolidu Haasa, Magnussenn odbił się od McLarena, którym jechał Piastri). Żółte flagi, a po chwili samochód bezpieczeństwa. Okrążenie 3 z 71: czerwone flagi, wyścig zostaje przerwany, uszkodzenia barierek i zaśmiecenie toru są zbyt duże, aby kontynuować przejazd za samochodem bezpieczeństwa.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Przerwa w wyścigu trwała blisko 25 minut. Drugi start spod świateł, piętnaście samochodów na gridzie, Ricciardo i Piastri z dużym opóźnieniem ruszają z alei serwisowej ze stratą jednego okrążęnia (Piastri jako jedyny na ogumieniu medium, wszyscy pozostali mają opony soft). Verstappen utrzymuje prowadzenie, drugi jest Norris, trzeci Hamilton. Alonso wyprzedza Hamiltona, Stroll jest siódmy za Perezem i Russellem. Okrążenie 5: poza pierwszą dziesiątkę spada Tsunoda, przed którym jadą obaj kierowcy Alpine. Okrążenie 8: Norris z pomocą DRS próbuje zaatakować Verstappena, ale jest za daleko. Okrążenie 14: Perez wyprzedza Russella i awansuje na miejsce piąte. Na pierwsze, regularne pit stopy zjeżdżają Zhou i Ocon. Okrążenie 18: Perez wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce czwarte. Kierowca Red Bulla jest niecałe osiem sekund za Alonso na miejscu trzecim. Alonso jest niecałe trzy sekundy za Norrisem, który jest niecałe trzy sekundy za Verstappenem. Stawkę zamykają zdublowani Ricciardo i Piastri.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Okrążenie 19: pit stop Hamiltona, który spada na miejsce jedenaste. Na kolejnym okrążeniu zatrzymuje się także Russell. Okrążenie 21: pit stop Pereza, który wraca na tor za Hamiltonem. Okrążenie 23: pit stop Strolla, Perez atakuje Hamiltona pierwszy raz, drugi, awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 24: z wyścigu po awarii maszyny wycofuje się Zhou w Alfie Romeo. Okrążenie 25: Stroll wyprzedza Russella i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 26: pit stop Alonso. Okrążenie później na pit stop zjeżdżają Sainz, Gasly i Tsunoda, który przeszkadza w wyjeździe Sainzowi. Kierowca Ferrari traci kilka pozycji i wraca na tor na miejscu dziewiątym za Oconem. Okrążenie 28: pit stop Verstappena i Norrisa, cała pierwsza dziesiątka jedzie teraz na ogumieniu medium. Norris jest jakieś pięć sekund za liderem, Alonso traci do Norrisa kolejne pięć sekund z kawałkiem. Sainz po wyprzedzeniu Ocona awansuje na miejsce ósme, Stroll po wyprzedzeniu Hamiltona jest piąty.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Okrążenie 35 z 71: Sainz wyprzedza Russella i awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 36: do pierwszej dziesiątki wraca Tsunoda, który wyprzedza Bottasa, Perez jest coraz bliżej złapania Alonso w zasięg DRS. Okrążenie 37: Sainz wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce szóste. Okrążenie 40: z wyścigu wycofuje się Bottas, to koniec weekendu dla Alfy Romeo. Okrążenie 43: Russell traci miejsce ósme, wyprzedza go Gasly. Alonso kontroluje tempo i nie pozwala na zbliżenie się Pereza. Okrążenie 46: pit stop Russella. Okrążenie 47: na pit stopie Perez, Hamilton i Gasly. Każdy przesiada się na ogumienie soft. Okrążenie 48: pit stop Alonso, który wraca na tor z przewagą ponad trzech sekund nad Perezem. Okrążenie 50: Gasly wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce ósme. Perez ponownie odrabia straty względem Alonso.

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Okrążenie 52: pit stop Sainza. Okrążenie 53: Russell, który jest coraz bliżej zdublowania przez Verstappena, po wyprzedzeniu Ocona wraca do pierwszej dziesiątki. Pit stop Strolla, który utrzymuje się jakieś dwie sekundy przed Sainzem. Okrążenie 56: Tsunoda po pit stopie spada na miejsce dziesiąte, pit stop Verstappena, Perez ma już Alonso w zasięgu DRS drugie okrążenie z rzędu, ale sposobu na wyprzedzenie nie ma. Okrążenie 58: z wyścigu wycofuje się Russell, u którego przegrzewał się silnik. Okrążenie 60: pit stop Norrisa, który po kilku kółkach na prowadzeniu wraca na miejsce drugie. Okrążenie 69: Sainz na miejscu szóstym zgłasza problemy z redukcją biegów. Perez jest od kilkunastu okrążeń cały czas niecałą sekundę za Alonso. Okrążenie 70: Perez wyprzedza Alonso i awansuje na miejsce trzecie. Na ostatnim okrążeniu Alonso odzyskuje pozycję!

Zdjęcie Grand Prix Sao Paulo

Tegoroczne Grand Prix Sao Paulo zakończyło się zwycięstwem Maxa Verstappena w Red Bullu. Była to jego siedemnasta, rekordowa wygrana w tym roku. To również nowy rekord odsetek wygranych w jednym sezonie: 85% (poprzedni rekord ustawnowił... Alberto Ascari w sezonie 1952). Red Bull wyrównał rekord Mercedesa-AMG z sezonu 2016: dziewiętnaście zwycięstw w jednym sezonie. Kolejne pozycje zajęli: Norris w McLarenie (najszybsze okrążenie wyścigu, siódme podium w tym roku), Alonso w Aston Martinie (ósme podium w tym roku), Perez w Red Bullu (zaledwie 0,053 sekundy za Alonso!), Stroll w Aston Martine, Sainz w Ferrari, Gasly w Alpine, Hamilton w Mercedesie-AMG, Tsunoda w AlphaTauri oraz Ocon w Alpine. W klasyfikacji generalnej kierowców Sainz spadł za Alonso i Norrisa. W klasyfikacji generalnej konstruktorów o miejsce drugie walczą Mercedes-AMG i Ferrari, o miejsce czwarte McLaren i Aston Martin, wiele może się jeszcze zmienić także w dolnej części tabeli, którą zamyka Haas. Do końca sezonu zostały jeszcze tylko dwa wyścigi: pierwsze w historii Grand Prix Las Vegas w dniu 18 listopada, wyjątkowo w sobotę, oraz GP Abu Dhabi w niedzielę 26 listopada.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)524 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)258 pkt.
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)226 pkt.
Fernando Alonso (Aston Martin)198 pkt.
Lando Norris (McLaren)195 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull782 pkt.
Mercedes-AMG382 pkt.
Ferrari362 pkt.
McLaren282 pkt.
Aston Martin261 pkt.
Skomentuj na forumUdostępnij