Lexus GX - Gotowy na przygodę
GX, jeden z większych SUV'ów Lexusa, świętował w ubiegłym roku swoje dwudzieste urodziny. W tym czasie na rynkach amerykańskich i azjatyckich pojawiły się tylko dwie generacje. Teraz do akcji oficjalnie wkracza zupełnie nowa, trzecia generacja, w której planach jest wizyta tylko na wschodnich krańcach Europy.
Pierwszy GX pojawił się w 2002 roku, w którym otrzymał zadanie podboju Ameryki Północnej. Na tamtych rynkach pozycjonowany był jako SUV średniego rozmiaru, ale w najnowszej generacji przybrał wyraźnie większe rozmiary, niż poprzednim razem i otrzymał mocno kanciastą, dwubryłową karoserię. W porównaniu do drugiej generacji o sześć centymetrów zwiększono rozstaw osi, o siedem centymetrów długość, o prawie dziesięć centymetrów szerokość i o kilka centymetrów wysokość. GX trzeciej generacji został oparty na platformie GA-F z klasyczną ramą, z której do tej pory skorzystał między innymi Lexus LX 600, Toyota Land Cruiser oraz Toyota Sequoia. Luksusowy SUV japońskiej marki mierzy w sumie 4,95 metra długości i waży, w zależności od specyfikacji, nawet przeszło trzy tony. Innymi słowy: w amerykańskim krajobrazie specjalnie wyróżniać się nie powinien.
Lexus zaplanował w sumie sześć różnych wariantów wyposażenia: Premium/Premium+, Luxury/Luxury+ oraz po raz pierwszy Overtrail/Overtrail+. Plus masa wyposażenia dodatkowego, jak sprzęt wspinaczkowy, namioty czy pomoce do poruszania się w terenie w ramach fabrycznego katalogu Associated Accessory Parts. Warianty Overtrail to modele nastawione szczególnie do jazdy terenowej, w której poprzednie generacje GX wyrobiły sobie dobre imię. Obejmują one m.in. elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi, adaptacyjne zawieszenie E-KDSS (Electronic Kinetic Dynamic Suspension System), nowe felgi i ogumienie oraz modyfikacje nadwozia i wnętrza. Standardem jest stały napęd obu osi, centralny mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu, 10-stopniowy automat Direct Shift oraz kilka różnych trybów jazdy (w tym terenowe Dirt, Sand, Mud, Rock i Deep Snow).
Ofertę silnikową otwiera GX 550, w którym zainstalowano 3,4-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik benzynowy V6. Jednostka generuje 354 koni mechanicznych oraz prawie 650 niutonometrów. Rozpędzenie się do 100 km/h ma zajmować niecałe siedem sekund, a prędkość maksymalna ma sięgać aż 282 kilometrów na godzinę. Średni apetyt na paliwo: prawie 14 litrów na sto kilometrów. Drugim silnikiem w ofercie ma być 4-cylinrowa jednostka benzynowa w układzie hybrydowym. Lexus GX od początku swojej kariery bryluje przede wszystkim na rynkach Ameryki Północnej oraz Azji. Na terenie Polski i Europy właściwie jest nieobecny: do tej pory pojawiał się na Ukrainie, w Rosji i Azerbejdżanie. W salonach sprzedaży w USA nowy GX pojawi się oficjalnie na początku przyszłego roku.
Źródło/zdjęcia: Lexus Lexus GX na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum