Aktualności
20.01.2024

Mazda MX-5 RS Duch wyścigowy

Jedenaście lat temu pojawił się ostatni samochód firmowany przez Mazdaspeed, oddział Mazdy dedykowany maszynom wyścigowym i drogowym autom o sportowym charakterze. Teraz jego dzieło kontynuować będzie przedsięwzięcie pod tytułem Mazda Spirit Racing, które zaczyna nową działalność od modeli 3 oraz MX-5.

Mazdaspeed funkcjonowała od drugiej połowy lat sześćdziesiątych jako niezależny zespół wyścigowy Mazda Sports Corner, a w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych została przejęta przez Mazdę i zmieniła nazwę. Zespół zasłynął w 1991 roku zwycięstwem w 24-godzinnym Le Mans prototypem z silnikiem Wankla, a w ostatnich latach swojej działalności zajmował się przygotowaniem sportowych wersji seryjnych modeli Mazdy, jak MX-5, 3 czy 6. W roku 2010 pojawiła się ostatnia Mazdaspeed 3, która dysponowała mocą blisko 270 koni mechanicznych i była oferowana przez jakieś trzy lata. Od tamtego czasu tym podobnych samochodów należało szukać u innych marek. Aż do teraz. Na tegorocznym Tokyo Auto Salon pokazano nowe plany przedsięwzięcia Mazda Spirit Racing.

Zdjęcie Mazda MX-5 RS

Debiut oddziału Mazda Spirit Racing w roli fabrycznego tunera przypieczętowały dwa samochody, które na razie pozostają konceptami. Pierwszy z nich to kompakt serii 3, a drugi to roadster MX-5 o oznaczeniu RS. Oba pojazdy wyróżniają się malowaniem, przeprojektowanymi zderzakami, nowymi felgami Rays, końcówkami wydechu, body kitami z włókien węglowych, obejmującymi ospoilerowanie i nakładki na progi, hamulcami od Brembo, kubełkowymi fotelami Recaro, nowymi kierownicami, które obszyto Alcantarą oraz firmowymi znaczkami z literą R w roli głównej. W obu samochodach zmodyfikowano również zawieszenie. Czy jednocześnie pochylono się również nad silnikami? Tego Mazda na razie niestety nie zdradza.

Zdjęcie Mazda MX-5 RS

Oba koncepty od Mazda Spirit Racing miałyby w najbliższej przyszłości trafić do produkcji seryjnej. Oprócz dwóch konceptów w Tokio pokazano również samochody wyścigowe Mazda Spirit Racing, wśród których znalazły się pojazdy przygotowane z myślą o japońskiej serii Super Taiku i testach neutralnych pod względem emisji paliw. Pierwszym z nich jest model 3 Bio, a drugim MX-5 CNF. "Trójka" z napędem przedniej osi korzysta z silnika napędzanego biodieslem, a w MX-5 z napędem przenoszonym na tylne koła zainstalowano 2-litrowy, wolnossący silnik benzynowy, który przystosowano do spalania paliwa syntetycznego. Podobne testy samochodów z alternatywnymi paliwami w serii Super Taiku prowadzą Toyota oraz Subaru.

Skomentuj na forumUdostępnij