Aktualności
02.02.2024

JD Classics XJ13 Serce Jaguara

Legendarny Jaguar XJ13, który powstał prawie sześćdziesiąt lat temu z myślą o 24-godzinnym Le Mans, w którym nigdy nie wystartował, doczekał się od tamtego czasu wielu wiernych replik. Najnowsza z nich ma w sobie coś więcej: JD Classics udało się zbudować samochód z oryginalnym, zaprojektowanym dla XJ13 silnikiem V12!

XJ13 został zaprojektowany przez Jaguara jako następca modeli serii C-Type oraz D-Type, które przyniosły brytyjskiej marce pięć wygranych w 24-godzinnym Le Mans w latach 1951-1957. Dla nowego modelu przygotowano nowe, umieszczone centralnie V12 o pojemności prawie pięciu litrów, którego moc miała przekraczać 500 koni mechanicznych. XJ13 był gotowy na wiosnę 1966 roku, ale Jaguar z niego nie skorzystał, a Le Mans stało się areną epickiej walki między Fordem i Ferrari. W roku 1967 kontynuowano testy prototypu, ale wszystko wskazywało na to, że nie będzie on już konkurencyjny. Kilka lat później XJ13 uległ wypadkowi na torze testowym, a kolejne kilka lat zajęła Jaguarowi jego odbudowa. Dopiero w 1979 roku samochód pokazano po raz pierwszy publicznie. Niedługo później jedyny w swoim rodzaju XJ13 spoczął w muzealnych zbiorach Jaguara i dopiero w 2006 roku odżył na nowo - ukończono jego renowację i przywrócenie do pełnej sprawności.

Zdjęcie JD Classics XJ13

Od dziesięcioleci XJ13 nie przestaje być źródłem westchnień i inspiracji. Jego repliki powstały między innymi w amerykańskim Race Car Replicas, nowozelandzkim Tempero, angielskim Shapecraft czy indywidualnym wysiłkiem różnych kolekcjonerów i mechaników. Najnowszym tego typu przedsięwzięciem jest dzieło brytyjskiego JD Classics, które odsłonięto podczas tegorocznej wystawy Retromobile w Paryżu. Z jedną, bardzo znaczącą różnicą: do samochodu trafił odrestaurowany silnik V12 z głowicą z dwoma wałkami rozrządu na rząd cylindrów od Jaguara, który powstał pierwotnie z myślą o XJ13! Jaguar miał zbudować pierwotnie tylko sześć takich silników, z których do dzisiaj miały przetrwać tylko dwa. Jeden z nich znajduje się w oryginalnym XJ13, drugi wylądował w replice od JD Classics.

Zdjęcie JD Classics XJ13

Specjaliści działającego od 1987 roku JD Classics pracowali nad swoim XJ13 przez kilkadziesiąt lat (w ostatnich latach firma przeszła po bankructwie w ręce nowego właściciela). Do odtworzenia auta wykorzystano między innymi nowoczesne metody skanowania 3D, a aluminiowe panele karoserii wykonano ręcznie. Z oryginalnym XJ13 mają być zgodne najmniejsze śrubki i łączenia, felgi czy konstrukcja zawieszenia, którą weryfikowali konstruktorzy XJ13. Maszynie towarzyszyć będzie książka "The True Spirit of XJ13", dokumentująca cały proces jego powstania. JD Classics nie zachowa auta dla siebie, jest ono wystawione na sprzedaż. Cena? Może iść nawet w dziesiątki milionów złotych.

Skomentuj na forumUdostępnij