Aktualności
19.02.2024

Aston Martin AMR24 Wyścigowa rodzina

Aston Martin nie przestaje inwestować w sporty samochodowe. W przyszłym roku dołączy w końcu do długodystansowych mistrzostw świata z prototypem klasy Hypercar na bazie Valkyrie, a w minionym tygodniu zaprezentował zmodernizowanego Vantage klasy GT3 oraz nowy bolid AMR24 na nadciągający sezon mistrzostw świata Formuły 1.

Fabryczny zespół Astona Martina pojawił się gościnnie w Formule 1 już w pod koniec lat pięćdziesiątych, ale nie pokazał wówczas wiele. Współczesny, fabryczny zespół brytyjskiej marki działa od początku sezonu 2021, przed którym przejęto ekipę Racing Point, znaną wcześniej jako Force India. W związku z przedsięwzięciem w Silverstone od zera powstanie zupełnie nowe centrum AMR Technology Campus dedykowane nie tylko Formule 1, którego część została otworzona latem ubiegłego roku. Z miejscówki zniknęła między innymi stara fabryka, która działała od 1992 roku, a wśród nowych budynków znajdzie się wkrótce między innymi dedykowany tunel aerodynamiczny. W nowym miejscu w minionym tygodniu odsłonięto za jednym zamachem trzy nowe maszyny: drogowe coupe Vantage nowej generacji, zmodernizowane, wyścigowe Vantage GT3 oraz tegoroczny bolid AMR24.

Zdjęcie Aston Martin AMR24

W tym roku w Formule 1 nie ma większych zmian technicznych, a wszyscy szykują się już od dawna na nowe przepisy i nowe układy napędowe, które wejdą w życie z początkiem sezonu 2026. Trzeci rok z rzędu wszystkie bolidy projektowane są według regulacji, dzięki którym ogromnego znacznie zyskało wykorzystanie efektu przyziemnego. Wszystkie maszyny od 2014 roku są hybrydami, w których pracują turbodoładowane silniki spalinowe w układzie V6 o pojemności tylko 1,6 litra, litowo-jonowe baterie oraz systemy odzyskiwania energii z układu hamulcowego MGU-K i układu wydechowego MGU-H (te ostatni znikną z końcem sezonu 2025). Każdego obowiązuje minimalna masa własna, nie wliczając paliwa, na poziomie 798 kilogramów (w tym 80 kilogramów na kierowcę z wyposażeniem). Przepisy przewidują, że na pokład można zabrać maksymalnie 110 kilogramów paliwa. Bolid gotowy na wyścigu może ważyć w sumie ponad 900 kilogramów. Obecna generacja bolidów Formuły 1 jest największa i najcięższa.

Zdjęcie Aston Martin AMR24

Z zespołem Aston Martina na drugi rok z rzędu zostają0 24-letni Lance Strolla z Kanady oraz 42-letni Fernando Alonso z Hiszpanii, który kilka dni temu promował nowe, drogowe coupe Vantage. Stroll zadebiutował w mistrzostwach świata w sezonie 2017 w zespole Williamsa, a w roku 2019 przesiadł się do Racing Point, które przekształcono później w fabryczny zespół Aston Martina. Wziął udział w 143 wyścigach grand prix, w których trzy razy stawał na podium. Miniony sezon zakończył na miejscu dziesiątym w generalce. Alonso pojawił się w Formule 1 w zespole Minardi w sezonie 2001, później jeździł dla Renaulta, z którym zdobył dwa tytuły mistrza świata, McLarena, Ferrari, Alpine i od 2023 roku dla Aston Martina. Hiszpan ma na koncie 377 startów, 32 wygrane grand prix i 106 występów na podium. Ubiegły rok ukończył na miejscu czwartym w klasyfikacji generalnej. Sezon 2023 zakończył się dla zespołu Aston Martina na miejscu piątym w tabeli konstruktorów.

Skomentuj na forumUdostępnij