Toyota GR010 Hybrid - Czarny charakter
Piąty rok z rzędu obrona tytułów mistrzowskich w długodystansowych mistrzostwach świata będzie zadaniem Toyoty. Do rywalizacji z japońską marką przystąpi rekordowa liczba rywali. Na sezon 2024 do WEC weszło dziewiętnaście zespołów w klasie Hypercar, a na liście do 24-godzinnego Le Mans znalazły się aż dwadzieścia cztery.
Toyota dominuje w World Endurance Champioship od super sezonu 2018-19, przed którym z topowej klasy LMP1 wycofało się Porsche, a jeszcze wcześniej Audi. Z początkiem sezonu 2021 miejsce LMP1 zajęła nowa klasa Hypercar, w której oprócz Toyoty występował początkowo tylko Glickenhaus oraz Alpine. Rok później dołączył do nich Peugeot, a w minionym sezonie klasa Hypercar rozrosła się do kilkunastu maszyn, w tym kilku nowych marek: Cadillac, Ferrari Porsche i Vanwall. Toyota od samego początku korzysta z modelu GR010 Hybrid, który jest modernizowany już trzeci rok z rzędu - to najbardziej doświadczona i najbardziej utytułowana maszyna w stawce. W roku 2023 wygrała w sześciu z siedmiu rund mistrzostw świata. Po raz pierwszy od 2018 roku nie wygrała w tej najważniejszej: 24-godzinne Le Mans padło latem łupem fabrycznego zespołu Ferrari!
Toyota na sezon 2024 zmienia swoje kolory. Prototyp, który do tej pory malowany był na biało, czerwono i czarno, będzie prawie cały czarny. Modyfikacje GR010 Hybrid na kolejny, czwarty już rok startów objęły m.in. wybrane komponenty wewnętrzne, czujniki, ochronę cieplną oraz konstrukcję zawieszenia, które ma być łatwiejsze w obsłudze. Największe, widoczne gołym okiem zmiany, to nowe reflektory, które mają pracować lepiej w deszczu i w nocy oraz po raz pierwszy wlew paliwa po lewej stronie, co ułatwi tankowanie na torach w USA i Brazylii, które biegną przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Kolejna nowość, wymuszona przez zmiany regulaminu technicznego, to gotowość na przyjęcie maksimum 70 kilogramów balastu w ramach Balance Of Performance (do tej pory było to maksymalnie 50 kilogramów).
Grupę Hypercar tworzą spalinowe oraz hybrydowe maszyny typu Le Mans Hypercar oraz hybrydy typu Le Mans Daytona h. Toyota stawia na hybrydowe LMH z napędem obu osi. Model GR010 Hybrid napędzany jest podwójnie turbodoładowanym, umieszczonym centralnie silnikiem spalinowym w układzie V6 o pojemności 3,5 litra, który współpracuje z 7-stopniową, sekwencyjną skrzynią biegów oraz elektrycznym silnikiem na przedniej osi, który połączony jest z litowo-jonowymi bateriami. Moc silnika elektrycznego ograniczona jest przepisami do 272 koni mechanicznych, a maksymalna moc układu napędowego nie może przekraczać 707 koni mechanicznych (zależnie od BoP). Minimalna masa samochodu, bez kierowcy i paliwa, to 1040 kilogramów. Na pierwszy wyścig sezonu 2024 na Toyotę w ramach BoP nałożono ograniczenie mocy do 693 KM i podniesiono minimalną masę do 1089 kilogramów.
W tym roku na liście startowej do World Endurance Championship znalazło się dziewiętnaście zespołów w grupie Hypercar: dwie Toyoty, sześć Porsche (LMDh, dwa fabryczne zespoły), trzy Ferrari (LMH, dwa fabryczne zespoły), dwa fabryczne Peugeoty (LMH), dwa fabryczne BMW (LMDh), dwa fabryczne Alpine (LMDh), jeden Cadillac (LMDh), jedno Lamborghini (LMDh) oraz samotna Isotta Fraschini (hybrydowe LMH). Ze startów w WEC ze spalinowym LMH wycofał się już Glickenhaus, a na drugi sezon ze swoim spalinowym LMH nie załapał się Vanwall. Wstępna lista startowa na tegoroczne 24h Le Mans przewiduje dodatkowo jeszcze dwa auta Cadillaca, jedno Porsche i jedno Lamborghini. Sezon 2024 obejmuje osiem rund i rozpocznie się już w tym tygodniu w Katarze: w weekend prolog, czyli przedsezonowe jazdy testowe i drugiego marca wyścig na umownym dystansie 1812 kilometrów.
Źródło/zdjęcia: Toyota, fiawec.com Toyota GR010 Hybrid na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum