Grand Prix Emilii-Romanii - Lekkie ożywienie
Po dwóch latach przerwy mistrzostwa świata Formuły 1 wróciły na tor Imola we Włoszech, znany oficjalnie jako Autodromo Enzo e Dino Ferrari, na którym trzydzieści lat temu zginął Ayrton Senna, trzykrotny mistrz świata. W minioną niedzielę po południu odbyło się tu czwarte w historii GP Emilii-Romanii.
GP Emilii-Romanii organizowane jest dopiero od 2020 roku, ale Imola nie była oczywiście Formule 1 obca: w roku 1980 odbyło się tu GP Włoch, a w latach 1981-2006 organizowane było tu GP San Marino. Zeszłoroczne GP Emilii-Romanii nie odbyło się z powodu powodzi. W poprzednich trzech edycjach dwa razy wygrywał Verstappen i raz Hamilton. W tym roku w treningach Verstappen ani razu nie znalazł się w pierwszej trójce. Dominowali Leclerc w Ferrari i Piastri w McLarenie, a w czołówce lądowali również Sainz w drugim Ferrari, Norris w drugim McLarenie, Russell w Mercedesie-AMG oraz Tsunoda w Racing Bullu. W trakcie FP1 swojego zmodernizowanego Mercedesa-AMG obrócił Hamilton, awarii uległ Williams prowadzony przez Albona, a w Haasie za Magnussena pojechał Bearman. W trakcie FP3 swojego Aston Martina rozbił Alonso, na barierkach zatrzymał się również Perez w Red Bullu.
W sobotę po południu po pierwszej sesji kwalifikacji odpadli obaj kierowcy Saubera, Sargeant w Williamsie, któremu nie udało się wykonać pomiarowego kółka, Magnussen w Haasie oraz Alonso w Aston Martinie, który po naprawie nie miał tempa. Po drugiej sesji odpadli obaj kierowcy Alpine, Stroll w Aston Martinie, Albon w Williamsie i niespodziewanie Perez w Red Bullu. Pole position wpadło w ręce Verstappena w Red Bullu, który miał tylko 0,074 sekundy przewagi. Było to ósme pole position holenderskiego kierowcy z rzędu - wyrównał tym samym rekord Senny! Kolejne pozycje na gridzie zdobyli: Norris w McLarenie, Leclerc i Sainz w bolidach Ferrari, Piastri w McLarenie (po karze cofnięcia o trzy pozycje za popusie kwalifikacyjnego okrążenia Magnussenowi), Russell w Mercedesie-AMG, Tsunoda w RB, Hamilton w Mercedesie-AMG, Ricciardo w RB oraz Hulkenberg w Haasie.
Alonso po zmianach ustawień w jego bolidzie startował w niedzielę z alei serwisowej. Alonso i Gasly zaczynali wyścig na ogumieniu soft, Perez, Zhou i Sargeant na hard, reszta na medium. Prawdopodobieństwo pojawienia się samochodu bezpieczeństwa: bardzo duże! Zielone flagi, zielone światła! Verstapen ucieka natychmiast na prowadzeniu na kilka długości samochodu. Na miejsce dziewiąte spada Tsunoda, na ósme awansuje Hulkenberg, z pierwszej dziesiątki spada Ricciardo, do pierwszej dziesiątki awansuje Perez. Już na pierwszych okrążeniach na przesiadkę na opony hard zjechał Alonso, który opuszczał aleję serwisową z palącymi się hamulcami. Wkrótce w jego ślady poszło kilku innych kierowców jadących poza pierwszą dziesiątką. Reszta trzymała się blisko siebie bez zmiany pozycji, a ewentualne ataki mogła wspomagać tylko jedna strefa DRS.
Okrążenie 11 z 63: wygląda na to, że Albon po pit stopie ma obluzowane jedno z kół. Kierowca po zdublowaniu powtarza pit stop. Okrążenie 14: po postojach Tsunoda znalazł się przed Hulkenbergiem. Okrążenie 17: Perez zalicza przelot przez żwirowe pobocze i traci kilka cennych sekund. Okrążenie 23: Norris po pit stopie wraca na tor tuż za Perezem, który jeszcze się nie zatrzymywał. Na kolejnym kółku Norris jest już przed Perezem. Po swoich pit stopach za Perezem lądują również Leclerc i Piastri, którzy również nie mają większych problemów z wyprzedzeniem. Okrążenie 31: prowadzi Verstappen, za nim Norris, Leclerc, Piastri i Sainz. Okrążenie 38: Perez po pierwszym i jedynym pit stopie spada na miejsce jedenaste.
Okrążenie 40: Perez wyprzedza Ricciardo i wraca do pierwszej dziesiątki. Niedługo później Perez wyprzedza Hulkenberga i awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 43: Perez kontynuuje wyprzedzanie, tym razem zostawia w tyle Tsunodę. W tym czasie Norris skraca dystans do Leclerca do niecałej sekundy. Norris wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce drugie, do lidera traci blisko sześć sekund. Okrążenie 48 z 63: Leclerc po błędzie przelatuje przez trawiaste pobocze. Okrążenie 51: ogumienie Verstappena nie jest w najlepszym stanie, Norris odrabia straty i do lidera traci 4,5 sekundy. Stroll po wyprzedzeniu Tsunody awansuje na miejsce dziewiąte. Okrążenie 54: z wyścigu wycofuje się Albon, Norris jest 3,3 sekundy za Verstappenem. Okrążenie 59 z 63: Norris jest 1,6 sekundy za liderem, ale nie jest już w stanie zbliżyć się w zasięg DRS.
Tegoroczne Grand Prix Emilii-Romanii zakończyło się wygraną Maxa Verstappena w Red Bullu z przewagą zaledwie 0,725 sekundy. Kolejne miejsca zajęli: Norris w McLarenie, Leclerc w Ferrari, Piastri w McLarenie, Sainz w Ferrari, Hamilton i Russell w Mercedesach-AMG (Russell z najszybszym okrążeniem wyścigu), Perez w Red Bullu, Stroll w Aston Martinie i Tsunoda w RB. Po siedmiu wyścigach grand prix z dwudziestu czterech Verstappen po raz kolejny powiększył przewagę w klasyfikacji generalnej kierowców nad kolejnym zawodnikiem: poprzednio był 33 punkty przed Perezem, teraz 48 punktów za nim jest Leclerc. W tabeli konstruktorów Red Bull ponownie powiększył przewagę nad Ferrari: z 52 do 56 punktów. Bez ani jednego punktu pozostają zespoły Williams i Sauber. Kolejnym przystankiem Formuły 1 będzie prestiżowe GP Monako w dniu 26 maja.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Max Verstappen (Red Bull) | 161 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 113 pkt. | |
Sergio Perez (Red Bull) | 107 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 101 pkt. | |
Carlos Sainz (Ferrari) | 93 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
Red Bull | 268 pkt. | |
Ferrari | 212 pkt. | |
McLaren | 154 pkt. | |
Mercedes-AMG | 79 pkt. | |
Aston Martin | 44 pkt. |