Lotus Theory 1 - Odruch bezwarunkowy
Czy po zakończeniu produkcji spalinowych modeli Elise, Exige i Evora oraz ataku dużych elektryków, ktoś jest jeszcze w stanie przewidzieć kolejny ruch i przyszłość Lotusa? To bardzo trudne wyzwanie. Sytuację jeszcze bardziej komplikuje zupełnie nowy koncept brytyjskiej marki. Oto super sportowe coupe Theory 1, początek czegoś jeszcze innego.
Koncept Theory 1 w kształcie klina straszy ostrymi liniami i proporcjami, a także kolorystyką i materiałami, z których maszynę wykonano. Na zewnątrz i w środku uwagę zwracają hektary odsłoniętych włókien węglowych z recyklingu, z przodu proste linie wycinają innowacyjne światła laserowe, tył wieńczy ogromny dyfuzor, a para szerokich drzwi otwiera się do góry i przesuwa do tyłu na wielkim zawiasie, który zapięto gdzieś na linii tylnej osi. Theory 1 ma przedstawiać przyszły język stylistyczny Lotusa, a także ucieleśniać oszczędność stylistyczną i technologiczną. Do budowy auta wykorzystano nie tylko karbon z odzysku, ale również szkło, gumę i aluminium z recyklingu. Ograniczono również wykorzystanie innych materiałów, jak tytan, poliwęglany i elastomery i zrezygnowano z takich, których produkcja szkodzi szczególnie środowisku naturalnemu.
Theory 1 jest samochodem trzyosobowym. Kierowca siedzi na środku, a po bokach ma dwóch pasażerów. Fotele i kierownicę wykończono obiciami z materiału przygotowanego przez start-up MotorSkins, który działa w systemie LotusWear. Działa? Tak: nadmuchiwane elementy na uchwytach kierownicy czy na fotelach za naszymi plecami mogą informować nas na przykład o kierunku, w którym należy skręcić. Systemy interakcji auta z kierowcą obejmują również... podświetlenia zawieszenia. Czerwone światło będzie informowało o konieczności hamowania, zielone będzie sygnałem na przyspieszenie. Takie elementy, jak wyświetlacz z funkcją rozszerzonej rzeczywistości, chowane kamery zamiast lusterek bocznych czy systemy pozwalające na jazdę autonomiczną poziomu 4 schodzą na drugi plan.
Koncept zwiastujący przyszłość Lotus został zbudowany na elektrycznej platformie z dwoma silnikami oraz akumulatorami o pojemności 70 kilowatogodzin. Samochód ma ważyć około 1600 kilogramów i dysponować mocą okrągłego 1000 koni mechanicznych. Zaprogramowano kilka różnych trybów jazdy, które wpływają na pracę układu napędowego, systemu odzyskiwania energii z hamowania, ruchomego tylnego skrzydła czy adaptacyjnego zawieszenia: Range, Tour, Sport, Individual oraz Track. Sprint od zera do setki ma zajmować 2,5 sekundy, a prędkość maksymalna ma dochodzić do 320 kilometrów na godzinę. Zasięg, między innymi dzięki ogumieniu Pirelli P Zero Elect o zmniejszonych oporach toczenia, ma w najlepszym przypadku, czyli w trybie Range z ograniczoną prędkością maksymalną, przekraczać 400 kilometrów.
Źródło/zdjęcia: Lotus Cars Lotus Theory 1 na forumLotus Theory 1 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum