
Caterham Academy - Przyszłe pokolenie
Niecały rok temu francuski Renault oraz chińskie Geely ogłosili utworzenie spółki Horse Powertrain, która docelowo produkować ma pięć milionów układów napędowych o globalnym przeznaczeniu rocznie. Trafią one nie tylko do samochodów osobowych budowanych na masową skalę, ale również do różnych niszy. Jedną z nich jest markowa seria wyścigowa Caterhama.
Pierwsze porozumienie w związku z nową inwestycją między Renaultem i Geely zawiązano prawie dla lata temu, a pod koniec maja ubiegłego roku powołano oficjalnie do życia Horse Powertrain, w którym udziały podzielono na równe 50/50. Nowe przedsięwzięcie dedykowane jest produkcji silników spalinowych, systemów hybrydowych, skrzyń biegów oraz akumulatorów. W ramach Horse Powertrain połączono siedemnaście fabryk z całego świata, które zaopatrują dziewięciu klientów ze 130 krajów. Najważniejsi klienci to Renault, Geely, Volvo, Proton, Nissan oraz Mitsubishi. I ma ich tylko przybywać, wielkich i mniejszych. W drugą kategorię wpisuje się brytyjski Caterham, który potwierdził w tym tygodniu zainstalowanie rozwiązań Horse Powertrain w swoim przyszłorocznym aucie wyścigowym najniższego szczebla.

Silniki od francusko-chińskiego giganta mają trafić do samochodu przygotowywanego na markowy puchar Caterham Academy w sezonie 2026, który tym razem nie będzie oferowany jako zestaw do samodzielnego złożenia, ale jako kompletny pojazd złożony fabrycznie. Mistrzostwa, które organizowane są nieprzerwanie od 1995 roku, stanowią obecnie jedną z najpopularniejszych i najbardziej przystępnych serii wyścigowych dla amatorów na terenie Wielkiej Brytanii (w ciągu trzech dekad wzięło w niej udział pona 1,4 tysiąca kierowców). Aktualnie główną rolę gra tu roadster na bazie słynnego modelu Seven z silnikami Forda, zaczynając od 1,6-litrowej, wolnossącej jednostki o mocy niespełna 130 koni mechanicznych i momencie obrotowym 150 niutonometrów, które pozwalają na rozpędzenie się do setki w około 5,5 sekundy i rozwinięcie prędkości maksymalnej 185 kilometrów na godzinę. W maszynie w specyfikacji Academy na przyszły rok na wszystkich będzie czekała 4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka typu HR13 od Horse Powertrain o pojemności 1,3 litra, której podrasowanej zajął się oddział Caterham Motorsport.

Nowy motor, produkowany w Hiszpanii przez oddział Horse Technologies, będzie dostarczał do 132 koni mechanicznych przy 5,7 tysiącach obrotów oraz 176 niutonometrów przy 5,15 tysiącach obrotów. Napęd na tylne koła przenosić będzie 6-stopniowa skrzynia biegów oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Wavetrac. Na zainteresowanych kupnem auta będzie czekał pakiet ułatwiający życie z autem w zwykłym ruchu drogowym, a inne opcje obejmą rejestratory video, 13-calowe felgi Apollo czy unikatowe malowanie. W pakiecie z nowym autem na własność znajdzie się m.in. opłacony udział w całym sezonie, nauka jazdy i panowania nad samochodem oraz testy na licencję kierowcy wyścigowego. Dobre wyniki otworzą drogę do zmodernizowana samochodu do mocniejszych i szybszych specyfikacji 270R lub 310R oraz awansowania do wyższych klas pucharu Caterham Roadsport Championship. Cennik zaczyna się od niespełna 43 tysięcy funtów (aktualnie to równowartość około 215 tysięcy złotych).
Źródło/zdjęcia: Caterham, caterhamcars.com, horse.cars Caterham Academy na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum