
Grand Prix Wielkiej Brytanii - Pierwsze podium
Formuła 1 wróciła do miejsca, w którym wszystko się zaczęło: Silverstone. To właśnie tutaj w maju 1950 roku zorganizowano pierwsze grand prix mistrzostw świata, które padło łupem kierowców Alfy Romeo. Silverstone utrzymuje się w kalendarzu nieprzerwanie od sezonu 1987, a w ostatnich 15 latach wygrywali tu wyłącznie kierowcy Mercedesa-AMG, Red Bulla oraz Ferrari.
W sezonie 2008 po raz ostatni na Silverstone wygrał McLaren, aktualni mistrzowie świata wśród konstruktorów i liderzy tegorocznej kwalifikacji generalnej konstruktorów i kierowców. Dla brytyjskiego zespołu jeździł wówczas Hamilton, który w tym roku przesiadł się z Mercedesa-AMG do Ferrari. W tym roku, rozpisanym na dwadzieścia cztery rundy z sześcioma sprintami, kierowcy McLarena wygrali już w ośmiu z jedenastu grand prix. Wczorajsze Grand Prix Wielkiej Brytanii było dwunastym wyścigiem w kalendarzu. Jego atmosferę cały czas podgrzewała kinowa premiera "F1: The Movie", która miała miejsce pod koniec czerwca. W filmie oprócz Brada Pitta w roli głównej można oglądać w tle prawdziwych kierowców, prawdziwe samochody i ujęcia nagrywane podczas prawdziwych wyścigów, zaczynając od 24-godzinnej Daytony.

W piątkowych treningach na 5,89-kilometrowym Silversone najszybszy był najpierw Hamilton w Ferrari, a w drugiej sesji Norris w McLarenie. Za kierownicą Saubera po raz pierwszy pojawił się 21-letni Paul Aron z Estonii, a w Red Bullu po raz pierwszy pojechał 17-letni Arvid Lindblad z Wielkiej Brytanii, który ma na koncie dwie wygrane w swoim pierwszym sezonie w Formule 2. Tabelę z czasami sobotnich treningów otwierał Leclerc w Ferrari. W pierwszej trójce plasowali się również Piastri w McLarenie oraz Verstappen w Red Bullu. Sobotnie treningi przerwano po poślizgu i przelocie Bortoleto, który urwał koło swojego Saubera i utknął w żwirowym poboczu. Chwilę później czerwone flagi zignorował Bearman, który w Haasie wjechał z impetem do alei serwisowej, wpadł na wjeździe w poślizg i rozbił się na barierkach. Dla Bearmana zakończyło się to nie tylko uszkodzonym bolidem, ale również karą cofnięcia o dziesięć pozycji na starcie i aż czterema punktami karnymi na licencji kierowcy.

Pierwsza sesja sobotnich, wietrznych kwalifikacji została przerwana w drugiej połowie po błędzie Colapinto, który wyleciał poza tor, a później zatrzymał się na stałe poza jego granicami. Poza kierowcą Alpine do kolejnej sesji nie awansowali obaj kierowcy Saubera, Stroll w Aston Martinie i Lawson w RB. Najszybszy był Verstappen. PO Q2 odpadli obaj kierowcy Williamsa, Tsunoda w Red Bullu, Hadjar w RB oraz Ocon w Haasie. Najszybszy był Hamilton. Pole position z przewagą 0,103 sekundy zdobył Verstappen w Red Bullu. Na kolejnych startowych wylądowali: Piastri i Norris w McLarenach, Russell w Mercedesie-AMG, Hamilton i Leclerc w Ferrari, Alonso w Aston Martinie, Gasly w Alpine, Sainz w Williamsie oraz Antonelli w Mercedesie-AMG. Bearman w Haasie był ósmy, ale po naliczeniu kary znalazł się dopiero osiemnasty. Antonelli był siódmy, ale po poprzedniej rundzie ciążyła na nim kara cofnięcia o trzy pozycje.

W niedzielę już na kilka godzin przed wyścigiem padał deszcz i Słońce przebijało się przez chmury tylko chwilami. Na czterdzieści minut przed startem ponownie zaczęło padać i wiać, wszyscy wyjeżdżali na grid na ogumieniu przejściowym. Godzina szesnasta czasu polskiego, nad Silverstone wraca Słońce. Colapinto po wymianie silnika startuje z alei serwisowej. Temperatura powietrza: 18 stopni Celsjusza, temperatura wilgotnego toru: 27 stopni i rośnie. Okrążenie formujące... za samochodem bezpieczeństwa. Po slicki natychmiast zjeżdżają Russell, Leclerc, Hadjar, Bearman i Bortoleto. Czerwone światła, zielone, start! Verstappen utrzymuje prowadzenie i od razu wyrabia dużą przewagę kilku długości samochodu. Jest bardzo ślisko. Żółte flagi: Lawson ląduje poza torem z uszkodzonym kołem na tylnej osi, na torze zalegają odłamki. Hamilton walczy o miejsce trzecie z Norrisem. Slicki na razie nie mają prawa bytu.

Okrążenie 2 z 52: wirtualny samochód bezpieczeństwa. Po kontakcie z Lawsonem uszkodzoną maszynę ma Ocon. Okrążenie 3: z wyścigu po awarii samochodu wycofuje się Colapinto, po slicki zjeżdża Antonelli, który ma później problemy z utrzymaniem się na torze. Koniec kółka 4: zielone flagi, za jakieś dziesięć okrążeń spodziewany deszcz. Żółte flagi: na barierkach wylądował Bortoleto, któremu udało się wrócić na tor, na którym zostawił kawałki tylnego skrzydła. Okrążenie 5: Piastri zaczyna dobierać się do ślizgającego się Verstappena, ponad trzy sekundy do lidera traci Norris, z wyścigu wycofuje się Bortoleto, miejscami wymieniają się Russell i Antonelli. Russell jest trzynasty i jako pierwszy jedzie na slickach. Okrążenie 6: wirtualny samochód bezpieczeństwa na sprzątnięcie maszyny Saubera. Na radarach zbliżają się deszczowe chmury.

Okrążenie 7: po slicki zjeżdża Stroll, który jako jedyny dostaje ogumienie soft. Koniec okrążenia: zielone flagi. Okrążenie 8: Piastri z pomocą DRS wyprzedza Verstappena, wychodzi na prowadzenie i natychmiast zaczyna się oddalać! Z tyłu o miejsce czternaste walczą Leclerc i Antonelli. Zaczyna kropić. Stoll na slickach wyprzedza rywali na ogumieniu przejściowym: najpierw Ocona, potem Hulkenberga. Okrążenie 10: na kolejny pit stop zjeżdża Antonelli, który wraca na opony przejściowe. Piastri ma już cztery sekundy przewagi nad Verstappenem, do którego zbliża się Norris. Stroll po wyprzedzeniu Tsunody i Albona awansuje na miejsce ósme. Kolejne pozycje zdobywa również Russell. Okrążenie 11: pit stop Stolla, Russella i Leclerca, którzy wracają na opony przejściowe. Deszcz przybiera na sile!

Okrążenie 11: poważny błąd Verstappena, który wypada z toru i traci miejsce drugie na rzecz Norrisa. Na pit stop po nowe ogumienie przejściowe zjeżdża cała pierwsza siódemka, a za nimi kolejni kierowcy. Po długim postoju Norris spada w alei serwisowej za Verstappena! Ani razu nie zatrzymywali się jeszcze tylko Albon, który jest drugi i Ocon, który jest piąty. Okrążenie 12: postój Albona, który spada poza pierwszą dziesiątkę. Czwarty po starcie z miejsca siedemnastego jest Stroll, piąty po starcie z miejsca dziewiętnastego jest Hulkenberg. Żółte flagi: poza torem przez trawę przeleciał Leclerc, który jest dopiero czternasty. Stawkę zamykają Hadraj i Bearman. Okrążenie 14: na tor z powodu pogarszających się warunków pogodowych i widoczności wyjeżdża samochód bezpieczeństwa. To zła wiadomość dla lidera, Piastri w tym momencie miał już ponad trzynaście sekund przewagi. Prognozy przewidują jeszcze kilka minut opadów.

Koniec okrążenia 17: zielone flagi. Russell wyprzedza Hamiltona i awansuje na chwilę na miejsce ósme, Hamilton wyprzedza Russella i Ocona, który spada na miejsce dziewiąte! Piastri na kilku zakrętach wyrabia ponad dwie sekundy przewagi. Żółte flagi, samochód bezpieczeństwa: na barierkach rozbił się Hadjar, który w chmurze wody wjechał w tył bolidu Antonelli'ego, na swój pierwszy pit stop zjeżdża Ocon. Okrążenie 21: na trzeci pit stop w poważnie uszkodzonym bolidzie zjeżdża Antonelli. Koniec okrążenia 21: zielone flagi. Verstappen wpada w poślizg, leci bokiem i spada na miejsce dziewiąte! Piastri ląduje pod lupą za przesadne zwolnienie za zjeżdżającym samochodem bezpieczeństwa i doprowadzenie do niebezpiecznej sytuacji, która zaskoczyła Verstappena. Trzeci jest Stroll, czwarty Hulkenberg, piąty Gasly. Verstappen spada na miejsce jedenaste, wraca na dziesiąte. Żółte flagi na kilka sekund: poza torem przeleciał Bearman. Piastri powiększa przewagę nad Norrisem: dwie sekundy, trzy.

Okrążenie 23 z 52: z wyścigu w uszkodzonym bolidzie wycofuje się Antonelli. Okrążenie 24: błąd Hamiltona na miejscu szóstym, którego wyprzedza Russell. Okrążenie 25: Piatri otrzymuje dziesięć sekund kary! Norris jest tylko 3,2 sekundy za nim i nie wygląda na to, aby pozwalał na zwiększenie się dystansu. McLareny oddalają się od najbliższych rywali w tempie nawet dwóch-trzech sekund na okrążenie. Okrążenie 27: Hamilton wyprzedza Russella i odzyskuje miejsce szóste. Okrążenie 30: miejsce piąte na rzecz Hamiltona traci Gasly. Piastri ma prawie cztery sekundy przewagi nad Norrisem i prawie dwadzieścia nad Strollem. Okrążenie 33: Norris zbliża się do lidera, do którego ma 2,5 sekundy. Okrążenie 34: można ponownie korzystać z DRS. Okrążenie 35: Hulkenberg z powodzeniem atakuje Strolla i awansuje na miejsce trzecie, które może być najlepszym wynikiem w jego karierze. Po kilku zakrętach Strolla wyprzedza również Hamilton. Verstappen po wyprzedzeniu Sainza wskakuje na miejsce dziewiąte.

Okrążenie 38: Alonso jako pierwszy na tym etapie dostaje slicki, Norris traci do lidera niecałe dwie sekundy. Miejscami tor jest nadal bardzo wilgotny, a sucha linia jest bardzo wąska. Do Hulkenberga zbliżał się Hamilton, ale wygląda na to, że teraz zaczął się oddalać. Okrążenie 39: na slicki ryzykownie jako drugi przesiada się Russell. Leclerc po walce z Williamsami awansuje na miejsce ósme. Żółte flagi: w poślizg na miejscu czternastym wpada Russell, który przelatuje przez pobocze i wraca na tor. Tor na slicki nie jest jeszcze gotowy. Okrążenie 41: Gasly traci miejsce szóste na rzecz Verstappena. Okrążenie 42: masowe przesiadki na slicki, ale nie w przypadku McLarenów, które mają ogromną przewagę. Wygląda na to, że na slicki jest cały czas za wcześnie: nie brakuje błędów i potknięć, żółte flagi tu i tam. Okrążenie 43: na postój zjeżdża Piastri, który musi odstać karne dziesięć sekund.

Okrążenie 44: pit stop Norrisa, który wraca na tor z przewagą prawie sześciu sekund jako lider. Ostatni stopień podium zabezpiecza Hulkenberg, który wkrótce poprawia najszybsze okrążenie wyścigu. Alonso po wyprzedzeniu Albona awansuje na miejsce ósme. Okrążenie 45: poza tor wyjeżdża Piastri, który znacząco redukował stratę do lidera. Piastri poprawia najszybsze okrążenie wyścigu, następny wynik poprawia Hamilton, który traci ponad pięć sekund do podium. Okrążenie 48: przewaga Norrisa rośnie ponownie do ponad pięciu sekund, Hamilton przelatuje poza granicami toru i traci cenne sekundy. Stawkę po karze za spowodowanie kolizji zamyka Tsunoda, daleko przed którym jedzie Leclerc. Ostatnie okrążenia: do pierwszej dziesiątki próbuje dostać się Bearman, który trzyma się niecałą sekundę za Russellem.

Tegoroczne Grand Prix Wielkiej Brytanii zakończyło się zwycięstwem Lando Norrisa w McLarenie (ósma wygrana w karierze, czwarta w tym roku). Kolejne miejsca zajęli: Piastri w drugim McLarenie ze stratą prawie siedmiu sekund (piąte 1-2 zespołu w tym roku), Hulkenberg w Sauberze po starcie z miejsca dziewiętnastego (pierwsze podium zespołu od października 2012 roku!), Hamilton w Ferrari, Verstappen w Red Bullu, Gasly w Alpine (najlepszy wynik w tym roku), Stroll w Aston Martinie, Albon w Williamsie, Alonso w Aston Martinie oraz Russell w Mercedesie-AMG. Było to pierwsze podium w karierze Nico Hulkenberga, który zatrzymał tym samym odliczanie rekordu 238 grand prix kończonych poza pierwszą trójką! W przyszłym roku niemiecki kierowca, który po zdobyciu mistrzostwa w GP2 Series zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2010 za kierownicą Williamsa, będzie jeździł w fabrycznym zespole Audi, w który zostanie przekształcona formacja Saubera.

Pierwsza połowa sezonu jest już za nami. Po dwunastu grand prix z dwudziestu czterech i dwóch sprintach z sześciu w klasyfikacji generalnej kierowców nadal prowadzi Piastri, ale jego przewaga nad Norrisem zmalała z 15 do 8 punktów. Trzeci jest Verstappen ze stratą 69 punktów do lidera. Tabelę konstruktorów od początku sezonu otwiera McLaren, który nie ma właściwie żadnej konkurencji. Jego przewaga nad zespołem Ferrari powiększyła się z 207 do 238 punktów (włoska ekipa zebrała w sumie... 222 punkty, pod tym względem samodzielnie wyprzedzają ją Piastri i Norris). Mistrzostwa świata wybierają się teraz na pierwszą, wakacyjną przerwę. Kolejny wyścig zaplanowano dopiero na 27 dzień lipca. Będzie nim GP Belgii na słynnym Circuit de Spa-Francorchamps, które poprzedzi sobotni sprint. Tydzień później: GP Węgier i właściwa przerwa wakacyjna do kolejnego wyścigu do 31 sierpnia.
Klasyfikacja generalna kierowców - top 5 | ||
---|---|---|
Oscar Piastri (McLaren) | 234 pkt. | |
Lando Norris (McLaren) | 226 pkt. | |
Max Verstappen (Red Bull) | 165 pkt. | |
George Russell (Mercedes-AMG) | 147 pkt. | |
Charles Leclerc (Ferrari) | 119 pkt. |
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5 | ||
---|---|---|
McLaren | 460 pkt. | |
Ferrari | 222 pkt. | |
Mercedes-AMG | 210 pkt. | |
Red Bull | 172 pkt. | |
Williams | 59 pkt. |