Lamborghini Urus Performante - Systematyczna nauka

Urus, który wprowadził Lamborghini na zupełnie nowe tereny i pozwolił na osiągnięcie rekordowych wyników sprzedaży, ma już prawie pięć lat. W tym czasie włoskiemu SUV'owi o bojowym charakterze przybyło rywali, którzy po części mogli odebrać mu pewność siebie. Aby wszystko wróciło do normy przygotowano nową wersję - oto Urus Performante.

Urus jako koncept został pokazany światu już w wiosną 2012 roku, kiedy to zapowiadany był jako prawie pięciometrowy SUV o mocy okrągłych 600 koni mechanicznych. W grudniu 2017 roku zadebiutowała 650-konna wersja seryjna, która zwiększyła sprzedaż samochodów Lamborghini kilkukrotnie. W czerwcu tego roku fabrykę włoskiej marki opuścił egzemplarz numer 20000! W tym tygodniu podczas kalifornijskiego The Quail, A Motorsports Gathering zadebiutował Urus dla bardziej wymagających - Urus w specyfikacji Performante. To maszyna nastawiona na sportową jazdę, jazdę po torach wyścigowych i bezdrożach oraz... bicie rekordów.

Już na kilkanaście dni przed debiutem zamaskowany Urus Performante został przedstawiony jako nowy rekordzista wspinaczki na słynny szczyt Pikes Peak wśród drogowych SUV'ów. Górską trasę o długości około dwudziestu kilometrów pokonano w czasie dziesięciu minut i 32,064 sekundy, co oznaczało poprawę rekordu Bentley'a Bentaygi z 2018 roku o prawie osiemnaście sekund. Performante jest niższy, szerszy, dłuższy, lżejszy i mocniejszy od zwykłego Urusa. Nowy body kit oraz obniżone o 20 milimetrów zawieszenie wpływają pozytywnie na jego aerodynamikę, większe wloty powietrza zapewniają wydajniejsze chłodzenie jednostki napędowej, a nowe wrażenia dźwiękowe zapewnia tytanowy wydech Akrapovica w standardzie.

Maksymalna moc podwójnie turbodoładowanego silnika V8 o pojemności czterech litrów została zwiększona z 650 do 666 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy zatrzymano na poziomie 850 niutonometrów. Jednocześnie masę przeszło dwutonowego samochodu obniżono o 47 kilogramów. Napęd przenoszony jest stale na wszystkie cztery koła w układzie z nowym mechanizmem różnicowym i kilkoma trybami jazdy, w tym nowym Rally, który został zaprogramowany z myślą o luźnych nawierzchniach. Osiągi: sprint od zera do setki w 3,3 sekundy i prędkość maksymalna 306 kilometrów na godzinę. Pierwsze sztuki trafią do właścicieli jeszcze w tym roku. Cena kontynentalna: około 218 tysięcy euro (obecnie to równowartość około 1,05 miliona złotych).

20.08.2022, źródło/zdjęcia: Lamborghini

Zobacz wcześniejsze wiadomości