Grand Prix Bahrajnu - Piękne prowadzenie

Po raz piąty z rzędu od Grand Prix Bahrajnu w minioną niedzielę rozpoczął się zupełnie nowy sezon mistrzostw świata Formuły 1. W tym roku tytułów mistrzowskich bronić będą: wśród kierowców po raz drugi w swojej karierze Max Verstappen, a wśród konstruktorów po raz pierwszy od roku 2014 Red Bull Racing.

W tym roku zmiany technologiczne dotyczące wszystkich bolidów, które projektowano na start zeszłorocznego sezonu niemal od zera, są niewielkie. Najważniejsze to: podniesione krawędzie podłogi i dyfuzora, wzmocnione zabezpieczenia kierowcy, sztywniejsze podłogi, zredukowana o dwa kilogramy masa własna, powiększone lusterka boczne i zmieniona temperatura minimalna paliwa. Nowością jest także poszerzony wachlarz ogumienia Pirelli: liczba mieszanek na suchą nawierzchnię została zwiększona z pięciu do sześciu (na każdy weekend wyścigowy z tej puli wybierane są trzy mieszanki). Część zespołów - przede wszystkim pierwsza trójka w postaci Red Bulla, Ferrari i Mercedesa - wytoczyła na tor ewolucje zeszłorocznych bolidów. Część ze stawki zmieniła swoją filozofię i poszła w kierunku wyznaczonym przez Red Bulla lub Ferrari.

W tym roku kilka zespołów - w tym Ferrari - zmieniło swoich szefów, kilku kierowców zmieniło zespoły i pojawiło się aż trzech debiutantów. Do zespołu AlphaTauri na swój pierwszy, pełny sezon dołączył 28-letni Nyck de Vries z Holandii, który jako kierowca rezerwowy zadebiutował w zeszłorocznym GP Włoch u Williamsa. U Williamsa karierę w Formule 1 rozpoczął 22-letni Logan Sargeant z USA, a w McLarenie zadebiutował 21-letni Oscar Piastri z Australii. Do zespołu Haasa dołączył Nico Hulkenberg, który stracił swój fotel z końcem sezonu 2019 (w latach 2020 i 2021 startował kilka razy jako rezerwa Racing Point i Aston Martina). Alonso na swój dwudziesty sezon przeszedł z Alpine do Aston Martina, a Gasly z AlphaTauri przeszedł do Alpine. W tym roku na wszystkich czeka rekordowa liczba dwudziestu trzech wyścigów grand prix oraz sześciu sobotnich sprintów.

Pierwszy wyścig sezonu na 5,4-kilometrowym Bahrain International Circuit poprzedziły oficjalne, przedsezonowe testy, które odbyły się w tym samym miejscu pod koniec lutego. Z testów można było wynieść różne wnioski: świetna forma Red Bulla, stabilne tempo Ferrari, ciąg dalszy problemów z balansem samochodów u Mercedesa, zaskakująco szybki na wyścigowym dystansie Aston Martin, ukrywające swoje prawdziwe tempo Alpine oraz zmagający się z problemami technicznymi McLaren. W pierwszych, piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem najszybsi byli najpierw Perez przed Alonso i Verstappenem, a później Alonso przed Verstappenem i Perezem. W trzeciej i ostatniej sesji treningowej w sobotę najszybszym okrążeniem popisał się ponownie Alonso, za którym wylądowali Verstappen i Perez. Czy Aston Martin rzeczywiście awansuje w tym roku do ścisłej czołówki?

Sobotnie kwalifikacje pod osłoną nocy rozpoczęły się od... czerwonej flagi po tym, jak na torze znalazł się fragment przedniego nadkola, który odpadł z jednego z Ferrari. Po Q1, w którym cała dwudziestka kierowców zmieściła się w przedziale tylko 1,19 sekundy, odpadli Gasly w Alpine, De Vries w AlphaTauri, Piastri w McLarenie, Magnussen w Haasie oraz Sargeant w Williamsie, który wyrównał czas Norrisa na P15. Na Q2, w którym pobito wynik zeszłorocznego pole position, jazdę zakończyli Albon w Williamsie, Tsunoda w AlphaTauri, Zhou i Bottas w Alfach Romeo oraz Norris w McLarenie. Pole position z przewagą 0,138 sekundy zdobył Verstappen w Red Bullu. Kolejne miejsca startowe w pierwszej dziesiątce zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Leclerc i Sainz w bolidach Ferrari (Leclerc oszczędzający opony na wyścig), Alonso w Aston Martinie, Russell i Hamilton w Mercedesach-AMG, Stroll w Aston Martinie (który wraca do zdrowia po wypadku rowerowym), Ocon w Alpinie oraz Hulkenberg w Haasie, którego najlepsze okrążenie zostało wykreślone po naruszeniu granic toru.

Niedziela, godzina 16:00 czasu polskiego. Za chwilę start. Wszyscy, oprócz Magnussena na gumach hard, zaczynają na ogumieniu soft. Wystartowali! Perez po słabym starcie ma po odu stronach bolidy Ferrari. Leclerc, w którego maszynie przed wyścigiem wymieniono baterie, awansuje na miejsce drugie. Perez spada na trzecie, Sainz zostaje na miejscu czwartym. Dochodzi do kontaktu między dwoma Aston Martinami (Stroll na zakręcie uderza w Alonso), od jednego z bolidów odpada fragment karoserii. Alonso spada na miejsce siódme. Na miejsce ósme awansuje Bottas, Hulkenberg spada na czternaste. Okrążenie 4 z 57: Verstappen oddala się na prowadzeniu, Leclerc traci do aktualnego mistrza świata już ponad trzy sekundy. Okrążenie 5: Stroll wyprzedza Bottasa i awansuje na miejsce ósme, Sargeant wyprzedza Norrisa i awansuje na miejsce trzynaste, ale po chwili Norris odzyskuje pozycję. Na ostatnie, dwudzieste miejsce spada Magnussen, przed którym plasuje się De Vries. Mercedesy: Hamilton piąty, Russell szósty.

Okrążenie 10: pierwszy pit stop, do mechaników Alpine zjeżdża Gasly, który zakłada ogumienie hard. Na kolejnym kółku na pit stop zjeżdżają Norris i Tsunoda, Norris ma problemy z bolidem. W tym czasie Alonso zaczyna dobierać się do Russella. Okrążenie 13: pit stop Hamiltona, Alonso po walce bok w bok wyprzedza Russella. Okrążenie 15: podwójny pit stop Ferrari, pit stop Russella. Ciąg dalszy problemów McLarena: Piastri zgłasza problemy ze skrzynią biegów i wkrótce wycofuje się z wyścigu. Ocon jedzie z uszkodzonym przednim skrzydłem - czy zobaczy nakaz zjazdu do mechaników? Okrążenie 15: pięć sekund kary dla Ocona za niepoprawne ustawienie na gridzie. Szósty po pit stopach jest Bottas. Okrążenie 17: Alonso wyprzedza Bottasa, niecałe pięć sekund przed sobą ma Hamiltona. Okrążenie 18: późny pit stop Pereza, który w odróżnieniu od rywali i wzorem Verstappena zakłada kolejny zestaw ogumienia soft, a nie hard. Perez spada na miejsce trzecie.

Russell wyprzedza Bottasa. U mechaników McLarena na kolejny, nieplanowany pit stop pojawia się Norris. Okrążenie 20: Bottas traci kolejną pozycję, tym razem na rzecz Strolla. Ciąg dalszy problemów Ocona: kara 5 sekund nie została odbyta prawidłowo. Hulkenberg z uszkodzonym bolidem jest dopiero szesnasty bez perspektyw na poprawę pozycji. Okrążenie 25: Perez ma Leclerca w zasięgu DRS, dziesięć sekund kary dla Ocona za nieprawidłowe odbycie poprzedniej kary. Alonso nieustannie zbliża się do Hamiltona: różnica sięga niespełna dwóch sekund. Okrążenie 26 z 57: Perez wyprzedza Leclerca i awansuje na miejsce drugie. Okrążenie 27: pit stopy Albona, Tsunody i Hulkenberga, u którego wymieniono przednie skrzydło. Ocona kłopotów ciąg dalszy: tym razem przekroczenie dozwolonej prędkości w alei serwisowej. Efekt: kolejna kara pięciu sekund. Okrążenie 30: Verstappen prowadzi z przewagą prawie czternastu sekund do Pereza. Leclerc jest ponad pięć sekund za Perezem.

Okrążenie 30: najszybsze okrążenie wyścigu dla... Hulkenberga na miejscu osiemnastym. Za nim plasuje się Norris, który po trzech postojach jako jedyny jedzie na oponach medium. Okrążenie 31: pit stop Hamiltona, Strolla i Sargeanta. Okrążenie 32: pit stop Sainza i Russella. Russell wyjeżdża z alei serwisowej tuż przed Strollem! Stroll po kilku zakrętach wyprzedza Russella i awansuje na miejsce siódme. Okrążenie 33: Stroll poprawia najszybsze okrążenie wyścigu. Okrążenie 34: pit stop Leclerca. Okrążenie 35: pit stop Pereza oraz Alonso. Alonso wraca na tor na miejscu szóstym, tylko jakieś 1,5 sekundy za Hamiltonem. Okrążenie 37: pit stop Verstappena, który wraca na tor samotnie na prowadzeniu z przewagą sięgającą około trzynastu sekund. Alonso ma już Hamiltona w zasięgu DRS! Okrążenie 37: Alonso wyprzedza Hamiltona, Hamilton wyprzedza Alonso. Tylko jakieś 2,5 sekundy przed nimi jest Sainz. Okrążenie 38: Alonso wyprzedza Hamiltona i awansuje na miejsce piąte. Kolejny bolid na celowniku kierowcy Aston Martina: Ferrari! I obrona przed Hamiltonem, który przez kilka okrążeń trzyma się niecałą sekundę za Alonso.

Okrążenie 41 z 57: żółte flagi, na poboczu zatrzymuje się Leclerc! To koniec wyścigu dla kierowcy Ferrari. Wirtualny samochód bezpieczeństwa. Z okazji na zmianę ogumienia korzysta kilku kierowców z drugiej dziesiątki. Okrążenie 42: zielone flagi. Trzecie miejsce zajmuje Sainz, tylko niecałe dwie sekundy za nim jest Alonso. Gasly awansuje na miejsce dziewiąte, Albon spada na dziesiąte. Okrążenie 43: Apline wycofuje z wyścigu Ocona. Okrążenie 44: Alonso ma już prawie dwie sekundy przewagi nad Hamiltonem i jest już niecałą sekundę za Sainzem. Okrążenie 45: po dłuższej walce Alonso wyprzedza Sainza i awansuje na miejsce trzecie! Niecałą sekundę za Sainzem, który martwi się o swoje opony, jest Hamilton. Tuż za nimi jedzie... zdublowany Norris na miejscu siedemnastym, który na 49 okrążeniu zjeżdża na swój piąty pit stop i kolejne uzupełnienie powietrza w szwankującym układzie pneumatycznym.

Okrążenie 50 z 57: czarno-biała flaga dla Hulkenberga za naruszanie granic toru. Okrążenie 52: na miejsce czternaste awansuje Magnussen, na piętnaste spada De Vries. Bo błędach do Strolla na dwie sekundy zbliża się Russell. Alonso do zespołu: "Samochód prowadzi się pięknie". Sainz jest już ponad siedem sekund za nim, Hamilton traci do Sainza prawie dwie sekundy. Trzy okrążenia do końca: niecałą sekundę za Albonem na miejscu dziesiątym jest Tsunoda, Gasly po awansie aż o jedenaście pozycji zbliża się do Bottasa na miejscu ósmym, Hulkenberg na pozycji szesnastej otrzymuje karę doliczenia pięciu sekund za wielokrotne przekraczanie granic toru, czarno-biała flaga dla Norrisa, Verstappen prowadzi z przewagą ponad dwunastu sekund. Okrążenie 56: szósty postój Norrisa.

Pierwszy wyścig sezonu 2023 zakończył się zdecydowaną wygraną Verstappena i Red Bulla (była to pierwsza wygrana Verstappena w Bahrajnie). Kolejne, punktowane miejsca zajęli: Perez w drugim Red Bullu, Alonso w swoim pierwszym starcie w Aston Martinie (99 podium w karierze), Sainz w Ferrari, Hamilton w Mercedesie, Stroll w Aston Martinie, Russell w Mercedesie, Bottas w Alfie Romeo, Gasly w Alpine oraz Albon w Williamsie. Bez punktów Bahrajn opuszczają zespoły McLaren, Haas i AlphaTauri. Najszybsze okrążenie wyścigu: Zhou na miejscu szesnastym (poza pierwszą dziesiątką, więc bez dodatkowego punktu). Debiutanci: Sargeant dwunasty i De Vries czternasty. Kolejny wyścig: Grand Prix Arabii Saudyjskiej w dniu 19 marca.

Klasyfikacja generalna kierowców - top 5
Max Verstappen (Red Bull)25 pkt.
Sergio Perez (Red Bull)18 pkt.
Fernando Alonso (Aston Martin)15 pkt.
Carlos Sainz (Ferrari)12 pkt.
Lewis Hamilton (Mercedes-AMG)10 pkt.
Klasyfikacja generalna zespołów - top 5
Red Bull43 pkt.
Aston Martin23 pkt.
Mercedes-AMG16 pkt.
Ferrari12 pkt.
Alfa Romeo4 pkt.

06.03.2023, źródło/zdjęcia: formula1.com, pirelli.com, Red Bull Content Pool, Aston Martin

Zobacz wcześniejsze wiadomości