Marcos Spirit 220 - Droga powrotna
Małe, brytyjskie zakłady, które interesują przede wszystkim pojazdy sportowe i wyścigowe, mają się nadal całkiem nieźle, choć dziesiątki z nich zniknęły już z samochodowej mapy świata. Niektórym udaje się jednak wrócić do żywych. W fazie reanimacji jest marka Marcos, która szykuje model Spirit 220.
Korzenie marki sięgają roku 1959, kiedy to własną firmę założył Jem Marsh, do którego już na starcie dołączył Frank Costin - to właśnie z ich nazwisk powstała marka Marcos. Pierwsze samochody, napędzane silnikami Forda, wyjechały na tory już rok później. Problemy finansowe sprawiły, że firma zakończyła działalność w 1971 roku, a jej pozostałości przejęło Rob Walker Group, które przez krótki okres kontynuowało produkcję samochodów wyłącznie na rynek brytyjski.
W roku 1976 Marsh odzyskał prawa do marki Marcos, a osiem lat później wznowiono produkcję jej samochodów. W roku 1993 firma odeszła od idei kit carów i zaoferowała kompletne auto, mające konkurować z modelami takich firm, jak TVR i Porsche. Marcos pojawił się między innymi w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Przedsiębiorstwo upadło po raz kolejny w 2000 roku, a prawa do marki uzyskało wsparte kanadyjskimi środkami Marcos Engineering. Nowe przedsięwzięcie zakończyło żywot w 2007 roku.
Za dzisiejsze Marcos Cars odpowiada Tony Brown, były mechanik w Marcos Engineering z doświadczeniem z Formuły 1 i serii IndyCar. W przygotowaniu nowego auta, coupe Spirit 220, swoją radą służył sam Jem Marsh. Wyścigowy prototyp ujawniono wiosną tego roku, a w maju auto wystawiono w jednym z lokalnych wyścigów górskich w Walii. W listopadzie auto pokazano na wystawie Classic Car and Motorbike Show w Birmingham, a w styczniu przyszłego roku maszyna pojawi się na 24 edycji renomowanego Autosport International, także w Birmingham.
Spirit 220 bazuje na podwoziu pomysłu Browna i podzespołach od Forda. Coupe o masie około 1060 kilogramów zasila 3,7-litrowa jednostka V6 o mocy około 350 koni mechanicznych, która pozwala na rozwinięcie prędkości 60 mph w czasie 4,5 sekund. Karoseria pojazdu wywodzi się z kit carów Avelle GTA od angielskiego Motion Car Development oraz amerykańskiego Mullen M11 (oba auta także w fordowskim V6). Marcon planuje sprzedaż modelu Spirit 220 w wersji torowej oraz cywilnej, która jest w trakcie przygotowania.
Źródło/zdjęcia: marcosuk.com Marcos Spirit 220 na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum