Koenigsegg Agera RS - Rozdanie talentów
Trudności, z jakimi Koenigsegg musiał zmierzyć się podczas prac nad ekstremalnym One:1 sprawiły, że liczba jego egzemplarzy nie przekroczy 10. Na lekcjach wyniesionych z obcowania z maszyną, w której stosunek mocy do masy wynosi jeden do jednego skorzysta Agera. Model, który pod taką nazwą ewoluuje od 2010 roku dostępny będzie w tym sezonie w nowej specyfikacji RS.
Agera RS wypiera z oferty szwedzkiej marki 1044-konną Agerę S oraz 1156-konną Agerę R, która przystosowana jest do spalania mieszanek paliwowych E85 i E100. W ewolucji RS doświadczymy działania między innymi nowej warstwy wygłuszenia, przedniego splittera i lotek, ruchomych klapek w podwoziu oraz aktywnego skrzydła z tyłu, a za dopłatą adaptacyjnego zawieszenia i alternatywnego pakietu aerodynamicznego. Już w standardzie docisk aerodynamiczny przy prędkości 250 km/h dochodzi do 485 kilogramów.
Pięciolitrowe, podwójnie turbodoładowane V8 w Agerze RS w standardzie przystosowane jest do spalania zwykłej benzyny, ale za dopłatą silnik może być przygotowany pod biopaliwa, które zapewniają m.in. wzrost mocy do okolic jednego megawata. Jednostka kręcąca się do 8250 obr/min wydziela maksymalnie 1176 koni mechanicznych i 1280 niutonometrów, które na tylną oś przenosi 7-stopniowa skrzynia biegów z łopatkami przy kierownicy i trybem automatu. Osiągi? Konkretów jeszcze nie ma, ale setka poniżej 3 sekund i prędkość maksymalna grubo ponad 400 km/h to u Koenigsegga wartości domyślne.
Samochód zbudowany wokół węglowego kadłuba w stanie gotowym do jazdy waży 1395 kilogramów, a jeśli nie zabierzemy ze sobą zdejmowanego dachu - jeszcze mniej. To o 40 kilogramów mniej, niż Agera R. Na każdy koń mechaniczny przypada tylko 1,2 kilograma! W zakładach Koenigsegga w Ängelholm powstanie zaledwie 25 egzemplarzy. W tym roku po raz pierwszy w swojej historii firma będzie produkować dwa zupełnie różne modele równolegle. Tym drugim będzie oczywiście hybrydowa Regera o mocy ponad 1500 koni mechanicznych, rozpędzająca się do 400 km/h w czasie niespełna 20 sekund.
Agerę RS i Regerę można podziwiać na trwającej do piętnastego marca wystawie w Genewie, na długo przed którą firma zabezpieczyła zamówienia na pierwszych 10 sztuk RS. Obok nowości na stanowisku Koenigsegga stanął model CC8S na podwoziu numer #2 z 2002 roku, drugi, seryjny pojazd marki, który oddano w ręce klienta. Co dalej? Z pewnością o Koenigseggu będzie w tym roku jeszcze nie raz głośno. Szwedzi już teraz zapowiadają rekordowe przejazdy po północnej pętli Nürburgringu z modelem One:1, a Christian von Koenigsegg zdradza, że po cichu jeszcze na tą dekadę planowy jest pojazd nieco tańszy z dwiema parami drzwi.
Źródło/zdjęcia: Koenigsegg, topgear.com Koenigsegg Agera RS na forumKoenigsegg Agera RS - prezentacjaKoenigsegg Agera R - prezentacjaKoenigsegg Agera - prezentacjaKoenigsegg Agera S Hundra - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum