Aktualności
09.06.2021

Bugatti Chiron Super Sport Luksus prędkości

Bugatti pokazało gotowego do produkcji Chirona w specyfikacji Super Sport, spadkobiercę takich modeli, jak Type 55 Super Sport z lat trzydziestych minionego stulecia, EB 110 Super Sport z lat dziewięćdziesiątych oraz Veyron Super Sport sprzed jedenastu lat. To najszybszy grand tourer świata. Elektronika powstrzymuje go dopiero przy 440 km/h.

O jeszcze szybszym i jeszcze mocniejszym Chironie, niż wszystkie dotychczasowe usłyszeliśmy po raz pierwszy jesienią 2019 roku. Poprawka: usłyszał cały świat! W pierwszych dniach września prototypowy Chiron Super Sport 300+ podczas próby na torze testowym Ehra-Lessien rozpędził się do rekordowej prędkości 490,484 kilometrów na godzinę, ponad 300 mil na godzinę! Teraz mamy po raz pierwszy do czynienia z modelem, który wejdzie wkrótce do produkcji małoseryjnej. Drogowy Chiron Super Sport to przeciwieństwo Chirona Pur Sport, którego interesują jak najlepsze przyspieszenia, przyczepność i szybkie pokonywanie zakrętów. To maszyna nastawiona na jak największą prędkość maksymalną i ekspresowe połykanie całych kontynentów w spokoju i luksusie, to grand tourer ostateczny. Jego najbliższym przodkiem jest Veyron Super Sport z 2010 roku, który przekroczył 431 km/h i który oferowany był z ograniczeniem prędkości maksymalnej do 415 kilometrów na godzinę.

Bugatti Chiron Super Sport

Seryjny Super Sport dziedziczy po rekordowym prototypie wydłużoną karoserię z włókien węglowym, z którą przychodzą powiększone wloty powietrza z przodu, wentylowane przednie nadkola z okrągłymi otworami w stylu EB 110 Super Sport, przeprojektowany dyfuzor, przestawione końcówki wydechu, nowe felgi z aluminium lub magnesu i opływowy tył, który rozciągnięto o dodatkowe dwadzieścia pięć centymetrów. Bugatti zmodyfikowało 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów (dłuższe ostatnie przełożenie), utwardziło zawieszenie, przeprojektowało układ kierowniczy i przeprogramowało elektronikę odpowiedzialną za pracę adaptacyjnych amortyzatorów oraz tryby jazdy (do wyboru EB, Handling, Autobahn oraz Top Speed). Standardem jest wzmocnione ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2, które na drodze produkcji testowane jest w warunkach prędkości do 500 km/h i którego stan kontrolowany jest przed zainstalowaniem w samochodzie poprzez prześwietlenia promieniami rentgenowskimi.

Bugatti Chiron Super Sport

Poczwórnie turbodoładowane W16 o pojemności ośmiu litrów kręci się w Super Sportcie do 7,1 tysiąca zamiast 6,8 tysiąca obrotów na minutę. W silniku zmodyfikowano m.in. turbosprężarki, rozrząd oraz układ wydechowy. Efekt: 1600 koni mechanicznych oraz 1600 niutonometrów, które lądują stale na wszystkich czterech kołach! Osiągi: setka w 2,4 sekundy, 200 km/h w 5,8 sekundy, 300 km/h w 12,1 sekundy, 400 km/h w jakieś 30,3 sekundy, 60-100 km/h na szóstym biegu w 5,7 sekundy, 80-120 km/h na szóstym biegu na 4,3 sekundy i prędkość maksymalna ograniczona do skromnych 440 kilometrów na godzinę. Uff! Pierwsze sztuki Chirona Super Sport mają zostać oddane w ręce właścicieli na początku przyszłego roku, a Bugatti na razie nie wspomina nic o ograniczeniu produkcji. Cena: 3,2 miliona euro plus podatki i lokalne opłaty. Aktualnie to przeszło czternaście milionów złotych. Jeszcze w tym roku mamy zobaczyć seryjną, limitowaną do 30 sztuk wersję Chirona Super Sport 300+, której cenę ustalono na 3,5 miliona euro netto.

Skomentuj na forumUdostępnij