Aktualności

BMW M4 CSL - Racja bytu

W tym roku oddział BMW M świętuje pięćdziesięciolecie swojej działalności. Wszyscy wiemy co to oznacza: specjalne imprezy, specjalne malowania na tory wyścigowe, specjalne wydania produkowanych już modeli i premiery zupełnie nowych maszyn, które dopiero do produkcji wejdą. Oto jedna z nich: pierwsze coupe M4 CSL.

Pod hasłem CSL - Competition, Sport, Lightweight - w słowniku BMW znajdziemy najlżejsze, najmocniejsze i najszybsze modele sportowe, których wspólnym przodkiem jest homologacyjny specjał 3.0 CSL z lat siedemdziesiątych. Ostatnim, seryjnym autem niemieckiej marki z takim właśnie oznaczeniem była 580-konna limuzyna M5 CSL z 2009 roku z silnikiem V10. Dziś możemy przywitać się z zupełnie nowym coupe M4 CSL, w którym pasja do sportów motorowych została przeniesiona na zwykłe drogi. Samochód jest mocniejszy od standardowego M4, dużo lżejszy i agresywniej narysowany, a duża część jazd testowych prototypów miała oczywiście miejsce na 20,6-kilometrowym Nürburgring Nodschleife. Wynik przejazdu: 7 minut i 15,677 sekund i tytuł najszybszego, drogowego BMW w tym miejscu!

Zdjęcie BMW M4 CSL

M4 CSL schudło w sumie prawie o 100 kilogramów, do 1625 kilogramów. Zbędna masa zniknęła m.in. po wymianie foteli na węglowe kubełki, pozbyciu się siedzeń z tyłu (ich miejsce zajęła wnęka i siatka do przechowywania kasków), instalacji lekkich felg, węglowo-ceramicznych tarcz hamulcowych oraz pozbyciu się części wygłuszenia. Na zewnątrz pojawiła się węglowa pokrywa komory silnika, węglowy dach, nowa pokrywa bagażnika ze zintegrowanym spoilerem, tytanowe końcówki wydechu oraz tylne światła w nowej technologii LED. Przeprojektowano adaptacyjne zawieszenie, które usztywniono i obniżono, usztywniono podwozie i komorę silnika, przeprogramowano kontrolę trakcji. I dodano wyraźnie więcej mocy.

Zdjęcie BMW M4 CSL

Spod maski przywita nas benzynowy silnik z sześcioma cylindrami ustawionymi w rzędzie o pojemności trzech litrów w towarzystwie dwóch turbosprężarek. BMW skupiło się przede wszystkim na podniesieniu ciśnienia turbodoładowania, zmianach w oprogramowaniu, nowym dolocie, wydechu, zmianach mocowania oraz systemach chłodzenia i smarowania pod kątem jazdy torowej. Motor dostarcza teraz 550 koni mechanicznych i 650 niutonometrów - o 70 KM i 100 Nm więcej, niż w bazowym M4 - i współpracuje z 8-stopniowym automatem M Steptronic, który wysyła całą moc na tylne koła. M4 CSL przekracza 100 km/h po 3,7 sekundach, a po 10,7 sekundach przekracza prędkość 200 km/h. Produkcja rusza w lipcu, BMW wypuści na świat tylko 1000 egzemplarzy.

Zdjęcie BMW M4 CSL

Na tych, którym nie uda się zdobyć limitowanego M4 CSL już teraz czekają urodzinowe edycje zwykłego coupe M4 oraz bliźniaczej limuzyny M3, które w niektórych przypadkach również będą limitowane. Znaki szczególne każdego 50 Jahre BMW M Edition to przede wszystkim: specjalne kolory karoserii (dostępne zależnie od rynku sprzedaży), specjalne wykończenie kabiny, nowe felgi, opcja węglowych, kubełkowych foteli oraz tabliczki znamionowe. Modele z tej serii bazują na silnikach w 510-konnej specyfikacji, dla których można wybrać ręczną lub automatyczną skrzynię biegów oraz napęd tylko na tylne lub na wszystkie cztery koła.

Źródło/zdjęcia: BMW BMW M4 CSL na forumBMW M4 50 Jahre BMW M Edition na forumBMW M3 50 Jahre BMW M Edition na forumSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forumUdostępnij