Aktualności
06.06.2022

Nissan Z Racing Dwie koncepcje

Przed najnowszym Nissanem z rodziny Z nie przestają mnożyć się nowe obowiązki. Małe, sportowe coupe z Japonii otrzymało w ostatnim czasie rolę samochodu bezpieczeństwa w mistrzostwach Super GT, a w miniony weekend pojawiło się w dwóch eksperymentalnych egzemplarzach w 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji Speedway.

Drogowy Nissan Z najnowszej generacji, znany na rodzimym rynku jako Fairlady Z, zadebiutował w sierpniu ubiegłego roku jako następca produkowanego przez kilkanaście lat modelu 370Z, w którym pracowało wolnossące V6 o pojemności 3,7 litra. Nowy model otrzymał podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności trzech litrów, z którego wydobywane jest jakieś 406 koni mechanicznych. Pod koniec ubiegłego roku Z doczekał się wersji wyścigowej w specyfikacji Class One, w której pracuje turbodoładowana, rzędowa czwórka o pojemności dwóch litrów. Bestia ta z modelem drogowym ma wspólne tylko niektóre elementy stylistyczne.

Zdjęcie Nissan Z Racing

W miniony weekend na tor Fuji Speedway wyjechały dwa egzemplarze Z bazujące na modelu drogowym. Eksperymentalne auta przygotowano przede wszystkim w celu testowania sprawdzonych i nowych technologii. Pierwszą sztukę wyposażono w benzynowy silnik spalinowy karmiony zwykłym paliwem. W drugiej znalazła się jednostka przystosowana do spalania paliwa syntetycznego, mieszanki typu CNF (Carbon Neutral Fuel). Nissan dołączył tym samym do marek Toyota, Subaru, Mazda i Yamaha, które w identycznych okolicznościach eksperymentują z mieszankami CNF, biopaliwami i silnikami spalającymi wodór. Wszystko to ma zaprocentować w przyszłości, w której cały cykl życia samochodu ma być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla (Nissan chce osiągnąć taki stan do roku 2050).

Zdjęcie Nissan Z Racing

Całodobowy wyścig na Fuji Speedway, w którym zadebiutowały eksperymentalne Z z oddziału Nissan Motorsports & Customizing, był częścią długodystansowej serii Super Taikyu. Mistrzostwa organizowane od 1991 roku dedykowane są samochodom bazującym na modelach produkowanym seryjnie i niewielkim zespołom, które łączy przede wszystkim pasja. Wyścig zakończył się dla Nissana zajęciem miejsca dziesiątego w klasyfikacji generalnej i drugiego w swojej klasie przez maszynę spalającą klasyczne paliwo, która pokonała 707 okrążeń. Egzemplarz zasilany paliwem CNF ukończył rywalizację po problemach dopiero na miejscu czterdziestym dziewiątym po przejechaniu 502 okrążeń.

Skomentuj na forumUdostępnij