Maserati MC20 GT2 - Wielkie dziedzictwo
Jeśli powrót Maserati do ścigania w formie elektrycznej Formuły E nie był tym, czego oczekiwaliście po marce z Modeny, mamy dobrą wiadomość. Odliczenie do premiery wyścigowego MC20 w specyfikacji GT2 dobiegło końca: samochód z przeszło 600-konnym V6 na pokładzie odsłonięto przed tegorocznym, 24-godzinnym Spa-Francorchamps.
Zupełnie nowe MC20 GT2, które zapowiedziano prawie rok temu, to pierwsze, wyścigowe Maserati o napędzie spalinowym od czasów GranTurismo, które kilkanaście lat temu można było oglądać w zawodach kategorii GT3 oraz GT4. Włosi wolą jednak mówić o swoim nowym dziele w kategoriach spadkobiercy słynnego MC12 GT1, które wygrywało w latach 2004-2010. W tym roku włoska marka celuje w niszową kategorię GT2, którą kilka lat temu wymyśliło sobie SRO Motorsports Group (obecne GT2 nie mają nic wspólnego z poprzednimi GT2 sprzed kilkunastu lat). Aktualnie głównym polem działania dla maszyn tego typu są mistrzostwa GT2 European Series, które po kilku opóźnieniach uruchomiono oficjalnie z początkiem sezonu 2021. Adresowane są one przede wszystkim do kierowców-amatorów. Na wszystkie GT2 cały czas czeka - miejmy nadzieję - dużo bardziej pracowita przyszłość i udział w takich seriach, jak Intercontinental GT Challenge, Nürburgring Endurance Series, 24H Series czy GT America.
MC20 GT2 bazuje na drogowym coupe MC20, które miało swoją premierę we wrześniu 2020 roku (wiosną ubiegłego roku pokazano otwartą wersję nadwoziową, MC20 Cielo). Samochód zbudowany jest na lekkim, węglowym kadłubie z silnikiem umieszczonym centralnie. Jest nim podwójnie turbodoładowane V6 o pojemności trzech litrów, któremu Maserati dało na imię Nettuno. Napęd na tylne koła przenosi sekwencyjna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach z łopatkami przy kierownicy oraz samoblokujący się mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Standardem jest między innymi regulowany ABS, regulowana kontrola trakcji, elektryczne wspomaganie kierownicy, regulowane elementy zawieszenia, regulowane tylne skrzydło, kamera wsteczna oraz regulowane położenie kierownicy i pedałów. Na życzenie dostępny jest również fotel dla pasażera.
Każdy samochód w grupie GT2 podlega regulacjom Balance of Performance, których zadaniem jest wyrównanie osiągów między różnymi modelami różnych marek m.in. poprzez zwiększenie masy własnej lub ograniczenie mocy silnika. W przypadku bazowego, drogowego MC20 można mówić o 630 koniach mechanicznych i masie własnej w okolicach 1500 kilogramów. Po wyścigowym MC20 GT2 można spodziewać się kuracji odchudzającej do okolic 1250 kilogramów i redukcji mocy w ramach BoP. Włoskie maszyny mają zadebiutować w GT2 European Series jeszcze w tym roku (do końca sezonu zostały trzy rundy: Algarve w lipcu, Valencia we wrześniu i Paul Ricard w październiku). Zespoły dysponujące nowym Maserati będą rywalizować z ekipami w maszynach marek Audi, KTM, Lamborghini, Mercedes-AMG oraz Porsche i innymi, o ile się jeszcze pojawią (GT2 w swoim dorobku ma również Brabham, a do mistrzostw gościnnie dopuszczone są także pucharowe auta Ferrari, Lamborghini i Porsche).
Źródło/zdjęcia: Maserati MC20 Maserati MC20 GT2 na forumMaserati MC20 - prezentacjaSubskrybuj kanał RSS aktualnościSkomentuj na forum