Aktualności
12.08.2023

NSU EP4 Śmiała transformacja

Audi świętuje w tym roku 150-lecie historii swoich zakładów w Neckarsulm. Zakładów, które przez długi czas funkcjonowały jako centrala nieistniejącej już marki NSU. Z tej okazji praktykanci niemieckiego koncernu przygotowali nietypowy prototyp - elektryczną wizję jednego z najpopularniejszych modeli NSU.

Początki działalności niemieckiej firmy w Neckarsulm sięgają końcówki dziewiętnastego wieku, kiedy to właśnie tam przeniosło się działające od 1873 roku przedsiębiorstwo Schmidt & Stoll. Początkowo zajmowano się produkcją maszyn dziewiarskich, a niedługo później zainteresowano się również rowerami. W roku 1900 wylansowano pierwsze motocykle pod marką NSU, powstałą ze skrócenia nazwy Neckarsulm, które wkrótce stały się rozpoznawalne na całym świecie. W roku 1906 zaprezentowano pierwszy automobil własnego projektu. W latach dwudziestych NSU rozrosło się o nowe zakłady w Heilbronn, które w 1929 roku przejął w większości Fiat. Po drugiej wojnie światowej odbudowująca się marka kontynuowała produkcję rowerów, motocykli oraz od 1958 roku małych samochodów, wśród których znalazły się auta z silnikiem Wankla. W roku 1969 NSU zostało wciągnięte do grupy Volkswagena, w ramach której połączono je z Auto Union z Ingolstadt - ze spółki tej kilkanaście lat później wyłoniło się dzisiejsze Audi. Produkcję ostatnich, drogowych samochodów NSU zakończono w 1977 roku.

Zdjęcie NSU EP4

Wśród najpopularniejszych aut NSU znalazły się dwudrzwiowe sedany i coupe Prinz. Pierwszą generację zaczęto produkować w 1958 roku, a produkcję zakończono na początku lat siedemdziesiątych po czterech generacjach, które zastąpiło Audi 50, z którego wyrósł Volkswagen Polo. Karoseria z Prinza ostatniej generacji, częściowo zardzewiała, posłużyła praktykantom Audi do zbudowania urodzinowego prototypu NSU EP4. Skorupę po naprawie, znacznym poszerzeniu i innych modyfikacjach - nowe błotniki powstały na drodze druku 3D - osadzono na podwoziu pobranym z seryjnego Audi A1. W środku znalazły się kubełkowe fotele Recaro Podium, cyfrowy wyświetlacz oraz klatka bezpieczeństwa, do której przymocowano duże skrzydło z wspornikami przechodzącymi przez tylną szybę. Na pokład trafił elektryczny układ napędowy z silnikiem z seryjnego Audi E-Tron oraz akumulatorami z seryjnego Audi Q7 w wydaniu hybrydowym. Cały projekt rozpoczęto w styczniu i ukończono w lipcu, a w jego finalizacji udział brali stażyści z kursów mechatroniki samochodowej, blacharstwa, mechaniki pojazdowej oraz lakiernictwa.

Zdjęcie NSU EP4

Miejsce oryginalnego, 2-cylindrowego silnika spalinowego o mocy około 30 koni mechanicznych na tylnej osi zajął silnik elektryczny, a w miejscu zbiornika paliwa z przodu wylądował akumulator. Klapę komory silnika zmodyfikowano tak, aby można było poruszać się z nią pozycji półotwartej w celu poprawienia chłodzenia. Silnik elektryczny w EP4 generuje 240 koni mechanicznych - to aż osiem razy więcej, niż w oryginalnym NSU Prinz 4L z 1971 roku! Obchody 150-lecia NSU będą trwały do końca tego roku, od początku którego Audi wspomina całą historię firmy, przypomina o jej najważniejszych modelach, nietypowych projektach, sukcesach w sportach motocyklowych oraz samochodowych i uczestniczy w różnego rodzaju imprezach. Obchodom towarzyszą także różnego rodzaju wystawy oraz wydawnictwa książkowe.

Skomentuj na forumUdostępnij